Grupy dyskusyjne   »   skad olej do turbo?

skad olej do turbo?



1 Data: Grudzien 23 2009 08:57:37
Temat: skad olej do turbo?
Autor: MarcinJM 

Witam
Zastanawiam sie nad uturbieniem pewnego silnika.
Jedyna rzecz nad ktora sie zastanawiam to olej do smarowania.
Wydaje sie, ze jakbym go zabral z czujnika cisnienia oleju a wyplyw bylby swobodny, do miski, to powinno byc ok. Czujnik dalbym na trojniku.
Dobrze bedzie?

--
Pozdrawiam
MarcinJM



2 Data: Grudzien 23 2009 09:58:15
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Czarek Daniluk 

Użytkownik MarcinJM napisał:

Witam
Zastanawiam sie nad uturbieniem pewnego silnika.
Jedyna rzecz nad ktora sie zastanawiam to olej do smarowania.
Wydaje sie, ze jakbym go zabral z czujnika cisnienia oleju a wyplyw bylby swobodny, do miski, to powinno byc ok. Czujnik dalbym na trojniku.
Dobrze bedzie?


A dlaczego ma być źle ??
W Golfie TDI jest brane przy filtrze oleju, tuż obok jest czujnik ciśnienia (jeden z dwóch).

Pozdrawiam !!

3 Data: Grudzien 23 2009 10:43:00
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Pab_lo 


Użytkownik "Czarek Daniluk"  napisał w wiadomości


A dlaczego ma być źle ??
W Golfie TDI jest brane przy filtrze oleju, tuż obok jest czujnik
ciśnienia (jeden z dwóch).


Filtr jest raczej na powrocie, czujnik z tego co pamietam z kaszla tez. Czy
cisninie nie bedzie zbyt slabe dla turbiny?

Picasso

4 Data: Grudzien 23 2009 12:53:08
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: MarcinJM 

Pab_lo pisze:

Użytkownik "Czarek Daniluk"  napisał w wiadomości
A dlaczego ma być źle ??
W Golfie TDI jest brane przy filtrze oleju, tuż obok jest czujnik ciśnienia (jeden z dwóch).


Filtr jest raczej na powrocie, czujnik z tego co pamietam z kaszla tez. Czy cisninie nie bedzie zbyt slabe dla turbiny?

Na powrocie?
Powrot oleju nastepuje tyloma miejscami, ze nie bardzo sobie to wyobrazam. Wylatuje spod panewek, spod panewek walka rozrzadu, ze sworznia, splywa po gladzi cyl. Wiec gdzie dokladnie chcesz umiescic czujnik cisnienia? ;)

--
Pozdrawiam
MarcinJM

5 Data: Grudzien 23 2009 15:30:06
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Agent 0700 

sworznia, splywa po gladzi cyl. Wiec gdzie dokladnie chcesz umiescic czujnik cisnienia? ;)

Koniecznie na gładzi cylindra. Kolega tak miał i mu działało :-)

Pozdrawiam

Jacek

6 Data: Grudzien 23 2009 15:49:14
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Pab_lo 


Użytkownik "MarcinJM"  napisał w wiadomości


Na powrocie?
Powrot oleju nastepuje tyloma miejscami, ze nie bardzo sobie to wyobrazam.
Wylatuje spod panewek, spod panewek walka rozrzadu, ze sworznia, splywa po
gladzi cyl. Wiec gdzie dokladnie chcesz umiescic czujnik cisnienia? ;)


Faktycznie, cos pokielbasilem :)
Juz sie nie odzywam.

Picasso

7 Data: Grudzien 23 2009 17:39:23
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Karolek 

MarcinJM pisze:

Pab_lo pisze:
Użytkownik "Czarek Daniluk"  napisał w wiadomości
A dlaczego ma być źle ??
W Golfie TDI jest brane przy filtrze oleju, tuż obok jest czujnik ciśnienia (jeden z dwóch).


Filtr jest raczej na powrocie, czujnik z tego co pamietam z kaszla tez. Czy cisninie nie bedzie zbyt slabe dla turbiny?

Na powrocie?

Na magistrali olejowej.

Powrot oleju nastepuje tyloma miejscami, ze nie bardzo sobie to wyobrazam. Wylatuje spod panewek, spod panewek walka rozrzadu, ze sworznia, splywa po gladzi cyl. Wiec gdzie dokladnie chcesz umiescic czujnik cisnienia? ;)


Tam gdzie czujnnik bedzie ok. Wylot z turbosprezarki mozesz dac w zsadzie gdzie chcesz, byleby byl skierowany w dol, coby moglo sobie swobodnie splynac do silnika.

--
Karolek

8 Data: Grudzien 23 2009 19:21:43
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: MarcinJM 

Karolek pisze:

Tam gdzie czujnnik bedzie ok. Wylot z turbosprezarki mozesz dac w zsadzie gdzie chcesz, byleby byl skierowany w dol, coby moglo sobie swobodnie splynac do silnika.

W miche rurke wspawam i tam zrobie powrot. W dieslach tak jest zrobiony powrot ze smarowania pompy podcisnienia do hampli i jest ok.

--
Pozdrawiam
MarcinJM

9 Data: Grudzien 23 2009 17:10:09
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Michał "HoMMeR" Paszek 

MarcinJM pisze:

Witam
Zastanawiam sie nad uturbieniem pewnego silnika.
Jedyna rzecz nad ktora sie zastanawiam to olej do smarowania.
Wydaje sie, ze jakbym go zabral z czujnika cisnienia oleju a wyplyw bylby swobodny, do miski, to powinno byc ok. Czujnik dalbym na trojniku.
Dobrze bedzie?

Tym to bym sie szczegolnie nie martwil. Najlepiej gdzies zaraz przy pompie, zeby cisnienie bylo "dziewicze". Myslales o chlodzeniu tloka?
We wszystkich znanych mi Turbo, tlok jest chlodzony olejem od spodu. W bloku sa specjalne "rzygacze" na denko tloka. Z drugiej strony, jesli to doladowanie nie bedzie ekstremalne, to chlodzenie mozna pominac. Z ciekawosci, mozna wiedziec o jakim silniku mowa?


--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen BX 14TGE

10 Data: Grudzien 23 2009 17:22:24
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: MarcinJM 

Michał "HoMMeR" Paszek pisze:

MarcinJM pisze:
Witam
Zastanawiam sie nad uturbieniem pewnego silnika.
Jedyna rzecz nad ktora sie zastanawiam to olej do smarowania.
Wydaje sie, ze jakbym go zabral z czujnika cisnienia oleju a wyplyw bylby swobodny, do miski, to powinno byc ok. Czujnik dalbym na trojniku.
Dobrze bedzie?

Tym to bym sie szczegolnie nie martwil. Najlepiej gdzies zaraz przy pompie, zeby cisnienie bylo "dziewicze". Myslales o chlodzeniu tloka?
We wszystkich znanych mi Turbo, tlok jest chlodzony olejem od spodu. W bloku sa specjalne "rzygacze" na denko tloka. Z drugiej strony, jesli to doladowanie nie bedzie ekstremalne, to chlodzenie mozna pominac. Z ciekawosci, mozna wiedziec o jakim silniku mowa?

Poniewaz do SC kupilem 1,2 od punto 75KM, to chce sie "na stole" pobawic uturbieniem 1,1 SPI. Moze go potem potestuje w SC, ale glownie chodzi o edukacje :)

--
Pozdrawiam
MarcinJM

11 Data: Grudzien 23 2009 18:32:35
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Tomasz Pyra 

MarcinJM pisze:

Poniewaz do SC kupilem 1,2 od punto 75KM, to chce sie "na stole" pobawic uturbieniem 1,1 SPI. Moze go potem potestuje w SC, ale glownie chodzi o edukacje :)

Nie wiem jak w 1.1, ale u mnie pompa oleju ma gotowe wyjścia (być może właśnie w celu potencjalnego podłączenia turbo) - dwa otwory zaślepione korkami odkręcanymi imbusem w okolicy filtra oleju, od przodu samochodu.

Tam się podłączają z turbo.

12 Data: Grudzien 23 2009 19:20:11
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: MarcinJM 

Tomasz Pyra pisze:

MarcinJM pisze:

Poniewaz do SC kupilem 1,2 od punto 75KM, to chce sie "na stole" pobawic uturbieniem 1,1 SPI. Moze go potem potestuje w SC, ale glownie chodzi o edukacje :)

Nie wiem jak w 1.1, ale u mnie pompa oleju ma gotowe wyjścia (być może właśnie w celu potencjalnego podłączenia turbo) - dwa otwory zaślepione korkami odkręcanymi imbusem w okolicy filtra oleju, od przodu samochodu.

Tam się podłączają z turbo.

Tylko czy to wyjscia z za, czy sprzed filtra? Wolalbym odebrac cisnienie za filtrem :)
Tylko, sprawa na razie sie rypla, bo turbo ma luzy :(
Musze dac do regeneracji. Swoja droga (pierwszy raz rozbieralem turbine) bardzo ciekawe jest uszczelnienie oleju. Sa mianowicie takie pierscienie jak na tlokach.

--
Pozdrawiam
MarcinJM

13 Data: Grudzien 23 2009 19:32:53
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Tomasz Pyra 

MarcinJM pisze:

Tomasz Pyra pisze:
MarcinJM pisze:

Poniewaz do SC kupilem 1,2 od punto 75KM, to chce sie "na stole" pobawic uturbieniem 1,1 SPI. Moze go potem potestuje w SC, ale glownie chodzi o edukacje :)

Nie wiem jak w 1.1, ale u mnie pompa oleju ma gotowe wyjścia (być może właśnie w celu potencjalnego podłączenia turbo) - dwa otwory zaślepione korkami odkręcanymi imbusem w okolicy filtra oleju, od przodu samochodu.

Tam się podłączają z turbo.

Tylko czy to wyjscia z za, czy sprzed filtra? Wolalbym odebrac cisnienie za filtrem :)

Głowy nie dam. Miałem to rozebrane parę tygodni temu, ale niestety teraz nie pamiętam.

Tak jak kojarzę, to te otwory są w tej sekcji co czujnik, tyle że też nie jestem przekonany czy czujnik jest przed czy za filtrem.

Wydaje mi się że z pompy idzie kanał do filtra, a za filtrem jest czujnik i te otwory, ale 100% pewności nie mam.

Tylko, sprawa na razie sie rypla, bo turbo ma luzy :(

W SPI z turbieniem to problem jest w niskiej wydajności wtryskiwacza.
Będziesz musiał tam kombinować.

No i czeka Cię wymiana czujnika MAP na taki co będzie odbierał powyżej ciśnienia atmosferycznego (chociaż sprawdź czy ten co masz nie obejmie zakresu trochę powyżej atmosfery) i przeprogramowanie komputera.

14 Data: Grudzien 23 2009 20:15:33
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: MarcinJM 

Tomasz Pyra pisze:

Tak jak kojarzę, to te otwory są w tej sekcji co czujnik, tyle że też nie jestem przekonany czy czujnik jest przed czy za filtrem.

Czujnik przewaznie jest za filtrem, z,eby wylapac rowniez jakies problemy z przepustowoscia filtra.

Wydaje mi się że z pompy idzie kanał do filtra, a za filtrem jest czujnik i te otwory, ale 100% pewności nie mam.

Tylko, sprawa na razie sie rypla, bo turbo ma luzy :(

W SPI z turbieniem to problem jest w niskiej wydajności wtryskiwacza.
Będziesz musiał tam kombinować.

Gdzies czytalem takie rozwiazanie: na dolocie montujesz czujnik cisnienia (np. oleju np. 0,25bar) i dajesz drugi wtryskiwacz rownolegle z podstawowym, wlaczanym poprzez rzeczony czujnik po przekroczeniu ww wartosci cisnienia. Ew. za bogata mieszanke ECU powinien dac rade skorygowac

No i czeka Cię wymiana czujnika MAP na taki co będzie odbierał powyżej ciśnienia atmosferycznego (chociaż sprawdź czy ten co masz nie obejmie zakresu trochę powyżej atmosfery) i przeprogramowanie komputera.

Mysle, ze umieszczenie wszelkich dolotowych czujnikow przed turbina powinno podac wlasciwa ilosc zasysysanego powietrza.

--
Pozdrawiam
MarcinJM

15 Data: Grudzien 23 2009 22:56:06
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Tomasz Pyra 

MarcinJM pisze:

Tomasz Pyra pisze:
Tak jak kojarzę, to te otwory są w tej sekcji co czujnik, tyle że też nie jestem przekonany czy czujnik jest przed czy za filtrem.

Czujnik przewaznie jest za filtrem, z,eby wylapac rowniez jakies problemy z przepustowoscia filtra.

Wydaje mi się że z pompy idzie kanał do filtra, a za filtrem jest czujnik i te otwory, ale 100% pewności nie mam.

Tylko, sprawa na razie sie rypla, bo turbo ma luzy :(

W SPI z turbieniem to problem jest w niskiej wydajności wtryskiwacza.
Będziesz musiał tam kombinować.

Gdzies czytalem takie rozwiazanie: na dolocie montujesz czujnik cisnienia (np. oleju np. 0,25bar) i dajesz drugi wtryskiwacz rownolegle z podstawowym, wlaczanym poprzez rzeczony czujnik po przekroczeniu ww wartosci cisnienia. Ew. za bogata mieszanke ECU powinien dac rade skorygowac

Tam jest parę problemów - w SPI jest słaba pompa paliwa 1.2bar i ona nie ma chyba za dużych rezerw.

Ale tak myślę, bo jak wkładasz do siebie 1.2 to i tak musisz wymienić pompę paliwa.
Nie lepiej postawić Ci wtedy postawić to uturbione 1.1 na zasilaniu w paliwo z 1.2? Musiałbyś tylko upchnąć te 4 wtryskiwacze gdzieś w kolektor - mogą lać w jedno miejsce.

Tam będziesz miał znacznie większe rezerwy.
Możesz też wymienić seryjny regulator ciśnienia paliwa z 1.2 8V (2.5bar) na taki z 16V (3bar) i na tym myślę spokojnie napędzisz 1.1 doładowane nawet 0.5bar.

A jeżeli chcesz robić patent z czujnikiem ciśnienia i dodatkowym wtryskiwaczem to to się robi właśnie w MPI gdzie do 4 wtryskiwaczy dokładasz piąty który zaczyna podawać paliwo przy nadciśnieniu. Bo przy SPI jak dołożysz drugi, to to może być za dużo paliwa.

Czujnik 0.25bar to miałby sens gdybyś miał czujnik MAP do 1.25bar (możliwe że seryjny da radę do takiego ciśnienia) i przeprogramowany komputer tak żeby do tego 1.25bar miał mapy, a wtedy dopiero powyżej się dokłada dodatkowy wtryskiwacz.

Gdybyś to chciał napędzić seryjną elektroniką to ten dodatkowy wtryskiwacz musiałby się otwierać szybciej - myślę że już od 1 bar, bo obawiam się, że seryjna elektronika nie ma mapy powyżej 1bar, a program nie ekstrapoluje poza mapę, więc poda tylko tyle ile ma dla 1bar, a to może być za mało.

Żeby to wystroić musiałbyś mieć czujnik AFR na szerokopasmowej lambdzie, bo na oko to chyba życia nie starczy żeby to ogarnąć.

No i czeka Cię wymiana czujnika MAP na taki co będzie odbierał powyżej ciśnienia atmosferycznego (chociaż sprawdź czy ten co masz nie obejmie zakresu trochę powyżej atmosfery) i przeprogramowanie komputera.

Mysle, ze umieszczenie wszelkich dolotowych czujnikow przed turbina powinno podac wlasciwa ilosc zasysysanego powietrza.

Gdybyś miał przepływomierz to tak by było, ale tam masz MAP, a to się umieszcza za przepustnicą i wtedy komputer wie jakie ma ciśnienie w kolektorze i im wyższe tym wie że jest więcej powietrza i trzeba lać więcej.

Jeszcze mógłbyś zrobić taki eksperyment - coś jak chip-rezystor.
W kolektorze jest też czujnik temperatury zasysanego powietrza który ma jakąś charakterystykę.
Dopinając do niego odpowiednio dobrany rezystor szeregowo z czujnikiem powietrza możesz odpowiednio oszukać komputer - np. przy ciśnieniu 0.1bar spowodować przesunięcie charakterystyki termorezystora tak żeby silnik dostał sygnał że powietrze jest 30C zimniejsze i wtedy dorzuci 10% więcej paliwa.
Gdyby użyć kilku czujników, to mógłbyś tak dobudować całą brakującą charakterystykę oszukując komputer o 30C co każde 0.1ar doładowania.

16 Data: Grudzien 23 2009 22:53:50
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor:

MarcinJM pisze:

W SPI z turbieniem to problem jest w niskiej wydajności wtryskiwacza.
Będziesz musiał tam kombinować.

Gdzies czytalem takie rozwiazanie: na dolocie montujesz czujnik
cisnienia (np. oleju np. 0,25bar) i dajesz drugi wtryskiwacz rownolegle
z podstawowym, wlaczanym poprzez rzeczony czujnik po przekroczeniu ww
wartosci cisnienia. Ew. za bogata mieszanke ECU powinien dac rade skorygowac

To się chyba nazywało "patent Grabowskiego". Już nie stosowane od dawna
gdyż za 500zł można mieć urządzenie do sterowania tym w sposób płynny.

No i czeka Cię wymiana czujnika MAP na taki co będzie odbierał powyżej
ciśnienia atmosferycznego (chociaż sprawdź czy ten co masz nie obejmie
zakresu trochę powyżej atmosfery) i przeprogramowanie komputera.

Mysle, ze umieszczenie wszelkich dolotowych czujnikow przed turbina
powinno podac wlasciwa ilosc zasysysanego powietrza.

Na chłopski rozum jak przepływka to przed, jak czujnik ciśnienia to w
kolektorze.

bajcik

17 Data: Grudzien 24 2009 10:51:31
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Czarek Daniluk 

MarcinJM pisze:

Tylko czy to wyjscia z za, czy sprzed filtra? Wolalbym odebrac cisnienie za filtrem :)
Tylko, sprawa na razie sie rypla, bo turbo ma luzy :(
Musze dac do regeneracji. Swoja droga (pierwszy raz rozbieralem turbine) bardzo ciekawe jest uszczelnienie oleju. Sa mianowicie takie pierscienie jak na tlokach.

W Wartburgu 353W uszczelnienie komory korbowej też było zrobione w ten sam sposób ;)

Pozdrawiam !!

18 Data: Grudzien 24 2009 11:04:42
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: MarcinJM 

Czarek Daniluk pisze:

MarcinJM pisze:

Tylko czy to wyjscia z za, czy sprzed filtra? Wolalbym odebrac cisnienie za filtrem :)
Tylko, sprawa na razie sie rypla, bo turbo ma luzy :(
Musze dac do regeneracji. Swoja droga (pierwszy raz rozbieralem turbine) bardzo ciekawe jest uszczelnienie oleju. Sa mianowicie takie pierscienie jak na tlokach.

W Wartburgu 353W uszczelnienie komory korbowej też było zrobione w ten sam sposób ;)

Rozbieralem silnik wartburga, ale nie pamietam. Pocieszajace jest to, ze panewki nosne w turbo sa zwykle, z brazu. Wiec dorobie tylko te panewki, a uszczelnienia zostawie w spokoju. Moze bedzie dzialac. Zreszta nie widac w turbinie sladu oleju, wiec powinno byc ok.

--
Pozdrawiam
MarcinJM

19 Data: Grudzien 24 2009 14:26:39
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: peter 

Nie wiem jak w 1.1, ale u mnie pompa oleju ma gotowe wyjścia (być może właśnie w celu potencjalnego podłączenia turbo) - dwa otwory zaślepione korkami odkręcanymi imbusem w okolicy filtra oleju, od przodu samochodu.

Tam się podłączają z turbo.

to jest najprawdopodobniej na chlodnice oleju.

20 Data: Grudzien 24 2009 23:51:59
Temat: Re: skad olej do turbo?
Autor: Tomasz Pyra 

peter pisze:

Nie wiem jak w 1.1, ale u mnie pompa oleju ma gotowe wyjścia (być może właśnie w celu potencjalnego podłączenia turbo) - dwa otwory zaślepione korkami odkręcanymi imbusem w okolicy filtra oleju, od przodu samochodu.

Tam się podłączają z turbo.

to jest najprawdopodobniej na chlodnice oleju.

Trudno powiedzieć.
Raz że w żadnym silniku tego typu chłodnicy oleju nie było, ale to jeszcze sprawy nie przesądza, bo akurat Fiaty mają czasami różne fabryczne ułatwienia tuningowe.

Inna teoria jest taka, że chodziło o roboty składające silniki FIRE którym dzięki nim coś tam było łatwiej zrobić. Jest w tych silnikach trochę różnych zagadkowych otworów które można jedynie tłumaczyć jakimś ułatwieniem na etapie składania.

skad olej do turbo?



Grupy dyskusyjne