Grupy dyskusyjne »
smarowanie silnika gwiazdowego
smarowanie silnika gwiazdowego
1 | Data: Marzec 05 2008 18:23:19 |
Temat: smarowanie silnika gwiazdowego | |
Autor: Miki | Jak jest realizowane w przypadku silników 4-suwowych? 2 |
Data: Marzec 05 2008 19:21:03 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Hinek | Użytkownik "Miki" napisał Normalnie - tak jak innych silnikow 4s w ukladzie z suchym karterem. Pozdr -- Hinek 3 |
Data: Marzec 06 2008 07:25:39 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Miki | > Jak jest realizowane w przypadku silników 4-suwowych? Tylko że inne silniki z suchą miską nie mają poniżej jej poziomu cylindrów. Skąd odsysa się olej? Przecież ściekając z łożysk jest rozpryskiwany na denka odwróconych tłoków. O silnikach w samolotach akrobacyjnych nie wspomnę. Jak to jest rozwiązane? Pozdrówka Miki 4 |
Data: Marzec 05 2008 22:45:17 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: ardz | On Mar 6, 7:25 am, "Miki" wrote: > > Jak jest realizowane w przypadku silników 4-suwowych? Chlodzone powietrzem? 5 |
Data: Marzec 05 2008 23:52:22 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: ardz | On Mar 6, 7:45 am, ardz wrote: On Mar 6, 7:25 am, "Miki" wrote: Jessu, wypilem kawe i czytam co nabazgralem :D Ok, poprawiam sie: Tekst o smarowaniu silnikow radialnych. Nie podejmuje sie tlumaczyc, po angielsku jest, akapit pt. "Radial Oil Hygiene" http://www.russellw.com/planes/fairchild22/warner_ss50a_engine_tips.htm Wyjatek z tekstu: "The jokes go something like 'radials are externally lubricated' and 'if it stops leaking oil then you know something is wrong.'" 6 |
Data: Marzec 06 2008 14:14:31 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Hinek | Użytkownik "Miki" napisał Z dolnej czesci karteru. Olej scieka do dolnego cylindra (lub cylindrow) tylko przy odstawionym silniku. W czasie pracy z oczywistych powodow nie. W ukladzie smarowania sa dwie pompy i zasobnik (zbiornik obiegowy) oleju. Pierwsza pompa ma wieksza wydajnosc i podaje do zasobnika olej z powietrzem. Druga tloczy do ukladu olej juz bez powietrza - z zasobnika. Silniki gwiazdowe maja oczywiscie wieksze zuzycie oleju od np. rzedowych. Problemem jest olej przedostajacy sie do komory spalania w dolnych cylindrach - po dluzszym postoju. Dlatego wlasnie przed rozruchem recznie obracano taki silnik - chodzilo m.in. o unikniecie mozliwosci awarii, bo olej jest niescisliwy - mogl uszkodzic glowice lub uklad tlokowo korbowy. W ukladzie gwiazdy budowano nawet silniki diesla o mocy pary tys KM. Byly tez silniki gwiazdowe z wirujacymi cylindrami i nieruchomym walem. Tam dopiero bylo klopotliwe smarowanie :] W samochodach tego typu silniki nie byly praktycznie stosowane. Pozdr -- Hinek 7 |
Data: Marzec 06 2008 16:22:46 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Miki | > Tylko że inne silniki z suchą miską nie mają poniżej jej poziomucylindrów. > Skąd odsysa się olej? A która część bloku jest dolna? Taki silnik jest symetryczny, a w czasie lotu pojęcie góra i dół są względne... tylko przy odstawionym silniku. W czasie pracy z oczywistych powodow nie. Mógłbyś podać te oczywiste powody, dla których olej nie miałby ściekać w czasie pracy? W ukladzie smarowania sa dwie pompy i zasobnik (zbiornik obiegowy) oleju.powietrzem. Druga tloczy do ukladu olej juz bez powietrza - z zasobnika. To jasne. Tylko gdzie jest smok tej pompy, która osusza skrzynię korbową takiego silnika? Chcesz mi powiedzieć, że ma taką wydajność, że ciągnie całą mgłę olejową z silnika a potem wywala powietrze w cyklonach/odstojnikach? Silniki gwiazdowe maja oczywiscie wieksze zuzycie oleju od np. rzedowych. Bez odprężnika takie kręcenie jest niemożliwe. No chyba że do tyłu i to pod warunkiem, że dwa sąsiednie "dolne" cylindry nie są w trakcie pracy albo sprężania, bo wtedy bez odprężnika to się niestety nie przerzuci.. W ukladzie gwiazdy budowano nawet silniki diesla o mocy pary tys KM. A boxer? to w zasadzie uproszczona odmiana takiego silnika gwiazdowego :-) Pozdrówka Miki 8 |
Data: Marzec 06 2008 20:24:54 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 6 Mar 2008 16:22:46 +0100, "Miki" wrote: tylko przy odstawionym silniku. W czasie pracy z oczywistych powodow nie. Bo tam lata tłok. To jasne. Tylko gdzie jest smok tej pompy, która osusza skrzynię korbową Mniej więcej - na karterze jest kieszeń olejowa. Bez odprężnika takie kręcenie jest niemożliwe. No chyba że do tyłu i to pod Jest możliwe. Sprężanie jest na tyle powolne, że ciśnienie ucieka przez nieszczelności zaworów. Tam dopiero bylo klopotliwe smarowanie :] Ale nie ma cylindra na dole. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 9 |
Data: Marzec 07 2008 07:17:05 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Miki | >> tylko przy odstawionym silniku. W czasie pracy z oczywistych powodownie. >Mógłbyś podać te oczywiste powody, dla których olej nie miałby ściekać w Nie wydaje mi się, żeby "latający" tłok powstrzymał siły grawitacji... olej będzie tam wpadał. Tyle tylko że po osiągnięciu przez tłok zwrotu wewnętrznego zostanie wyrzucony. >To jasne. Tylko gdzie jest smok tej pompy, która osusza skrzynię korbowąz >silnika a potem wywala powietrze w cyklonach/odstojnikach? Tak właśnie podejżewałem... Dziękuję za potwierdzenie. Jak rozumiem jest kilka takich kieszeni, zorientowanych pod różnymi kątami? >Bez odprężnika takie kręcenie jest niemożliwe. No chyba że do tyłu i topod >warunkiem, że dwa sąsiednie "dolne" cylindry nie są w trakcie pracy albo A ja twierdzę, że w sprawnym silniku nie jest. Czy Kolega orientuje się, jak sprawdza się prawidłowość dotarcia (szczelność) remontowanej głowicy? Zamknięte zawory zalewa się np. naftą - i nic nie ma prawa przeciec. A olej jest trochę bardziej lepki niż nafta. >> Tam dopiero bylo klopotliwe smarowanie :]:-)
;-) Pozdrawiam Miki 10 |
Data: Marzec 07 2008 09:55:51 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Adam Płaszczyca | On Fri, 7 Mar 2008 07:17:05 +0100, "Miki" wrote: Nie wydaje mi się, żeby "latający" tłok powstrzymał siły grawitacji... olej I od razu będzie wypadał wyrzucony tłokiem. Tak właśnie podejżewałem... Dziękuję za potwierdzenie. Różnie bywa, widziałem w formie pierścienia z kilkoma otworami odsysającymi. Jest możliwe. Sprężanie jest na tyle powolne, że ciśnienie ucieka Twierdź sobie dalej. Czy Kolega orientuje się, jak sprawdza się prawidłowość dotarcia Mhm. Dobrze, że silniki o tym nie wiedzą i jednak dają się kręcić nawet za pasek klinowy. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 11 |
Data: Marzec 07 2008 11:44:26 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Miki | >Nie wydaje mi się, żeby "latający" tłok powstrzymał siły grawitacji...olej >będzie tam wpadał. A tu coś wycięto... :-) I od razu będzie wypadał wyrzucony tłokiem. No przecież to napisałem ... >Tak właśnie podejżewałem... Dziękuję za potwierdzenie.kątami?
I znowu "zręczne" wyrwanie z kontekstu... Twierdź sobie dalej. Taa, zwłaszcza z jamikmś płynem w komorze spalania... Uprzejmie proszę o dokładne cytowanie przedmówców, bo wybieranie sobie dowolnych urywków bez zaznaczania, że to tylko fragmenty czyjejś wypowiedzi są conajmniej nieeleganckie... Pozdrawiam Miki 12 |
Data: Marzec 06 2008 21:06:17 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Hinek | Użytkownik "Miki" napisał Pompa do mgly olejowej?? Masz ciekawe pomysly... Jesl jestes zainteresowany jak ewoluowaly silniki gwiazdowe, to przy odrobinie wysilku znajdziesz sporo materialow. Niestety w sieci sa to materialy glownie w jezyku angielskim lub rosyjskim. To zreszta nie jest temat na te grupe. Zeby nie bylo watpliwosci - boxer nie jest szczegolnym przypadkiem silnika gwiazdowego. W silnikach gwiazdowych ilosc cylindrow jest zawsze nieparzysta i pracuja na jednym wspolnym wykorbieniu walu korbowego. Oczywiscie dotyczy to silnika z pojedyncza gwiazda. Na reszte pytan juz Ci odpowiedziano. Pozdr EOT -- Hinek 13 |
Data: Marzec 07 2008 14:02:01 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: marek 'moa' piotrowski | Użytkownik "Miki" napisał Bez odprężnika takie kręcenie jest niemożliwe. jak nie jak tak. standardowa procedura w użyciu od prawie 100lat. No chyba że do tyłu i to pod kręci się do przodu, kręcenie do tyłu może spowodować że olej się "cofnie" przed zawór ssący i jak się odpali to wóci do cylindra i kaplica. i nie kręci się "na chama" tylko z wyczuciem, śmigło to jednak spora dźwignia, jak się poczuje nadmierny opór to wykręca się świece z dolnych cylindrów i spuszcza olej. -- moa tj'98 4.0 http://niedzwiedzianorka.blogspot.com/ forester'06 2.5xt http://www.rajdy4x4.pl/forum/index.php http://jeep.org.pl/forum/ 14 |
Data: Marzec 07 2008 15:49:47 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Adam Płaszczyca | On Fri, 7 Mar 2008 14:02:01 +0100, "marek 'moa' piotrowski" kręci się do przodu, kręcenie do tyłu może spowodować że olej się "cofnie" Albo też, robi pełne dwa obroty w tył i potem pełne dwa w przód. Wtedy ryzyko powstania korka olejowego znika, bo olej, jeśli był, to jest w wydechu. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 15 |
Data: Marzec 06 2008 20:16:04 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 6 Mar 2008 07:25:39 +0100, "Miki" wrote: Tylko że inne silniki z suchą miską nie mają poniżej jej poziomu cylindrów. Z kieszeni kartera. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 16 |
Data: Marzec 06 2008 08:02:29 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Gabriel'Varius' | Użytkownik Miki napisał: Jak jest realizowane w przypadku silników 4-suwowych?poszukaj tutaj bo ja nie bardzo mam czas :-) : http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy_t%C5%82okowy http://pl-sci-historia.net.pl/?action=artikel&cat=20&id=3&artlang=pl http://www.andkow.edu.pl/techinf/silnik/index.htm#Podzia%B3 http://www.bryk.pl/teksty/liceum/fizyka/procesy_termodynamiczne/10004-silnik_spalinowy_budowa_i_zasada_dzia%C5%82ania.html http://www.sciaga.pl/tekst/25799-26-silniki_spalinowe pozdrawiam -- Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi. Oskar Wilde 17 |
Data: Marzec 06 2008 10:24:41 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Adam Płaszczyca | On Wed, 5 Mar 2008 18:23:19 +0100, "Miki" wrote: Jak jest realizowane w przypadku silników 4-suwowych? Tak samo jak w wypadku innych silników, a co? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 18 |
Data: Marzec 06 2008 11:10:22 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: J.F. | On Thu, 06 Mar 2008 10:24:41 +0100, Adam Płaszczyca wrote: On Wed, 5 Mar 2008 18:23:19 +0100, "Miki" wrote: A jak sie zbiera olej ? :-P J. 19 |
Data: Marzec 06 2008 20:26:12 | Temat: Re: smarowanie silnika gwiazdowego | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 06 Mar 2008 11:10:22 +0100, J.F. Tak samo jak w wypadku innych silników, a co? Z kieszeni kartera do separatora. Tak jak w klasycznym z suchą miską. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
smarowanie silnika gwiazdowego
Galerie zdjęć
Newsletter