Grupy dyskusyjne   »   [lpg] sruba zamiast komputera

[lpg] sruba zamiast komputera



1 Data: Kwiecien 12 2007 08:27:49
Temat: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor:

hej,

bylem ostatnio na regulacji kompa gazowego (po zmiany sondy lambda *)
i gazownik powiedzial mi ze lepiej bedzie wstawic "srube" ktora mozna
recznie regulowac zamiast zeby komputer dawkowal mieszanke - koszt
tego to k 40zl. mam znajomego ktory chwali sobie takie rozwiazanie bo
autko pali mu 10l zamiast jak wczesniej 12l.
ale moje pytanie brzmi: jakie sa plusy i minusy tego rozwiazania? jaka
jest wyzszosc sruby nad komputerem?


* gazownicy zalecaja regulacje instalacji po zmianie sondy, moja
instalacja to II generacja - slyszalem ze w takiej nie trzeba, co o
tym sadzicie? (w sekwencji powinno sie to robic?)

dzieki ;)


o.



2 Data: Kwiecien 12 2007 11:27:04
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Bartek Su 

 napisał(a):

hej,

bylem ostatnio na regulacji kompa gazowego (po zmiany sondy lambda *)
i gazownik powiedzial mi ze lepiej bedzie wstawic "srube" ktora mozna
recznie regulowac zamiast zeby komputer dawkowal mieszanke - koszt
tego to k 40zl. mam znajomego ktory chwali sobie takie rozwiazanie bo
autko pali mu 10l zamiast jak wczesniej 12l.
ale moje pytanie brzmi: jakie sa plusy i minusy tego rozwiazania? jaka
jest wyzszosc sruby nad komputerem?

W takie śruby bym się nie bawił. Jeśli masz instalację BRC - zainstaluj sobie blosa. Dużo lepsza dynamika, mniejsze spalanie, brak strzałów. Działa to podobnie do przepustnicy. Ile dasz w palnik, tylko pójdzie gazu, więc nie ma "dziury" w obrotach jak przy standardowym rozwiązaniu.
Możliwe, że można zrobić to rownież przy instalacjach NIE-BRC. Fajna rzecz, wymaga jednak fachowca, ktory to dobrze wyreguluje.
Minusy: przy BLOS-ie odłaczania jest zupełnie elektronika, wiec może być problem przy przeglądzie...

* gazownicy zalecaja regulacje instalacji po zmianie sondy, moja
instalacja to II generacja - slyszalem ze w takiej nie trzeba, co o
tym sadzicie? (w sekwencji powinno sie to robic?)

Każda instalacja wymaga regulacji. I to częściej niż mogło by się wydawać...no chyba, że chcesz dołączyć do grona "LPG zniszczyło mi silnik" :)

ps.
LPG to zło :)

--
Pozdrawiam,

~ Honda Prelude ~ Healthy Brunettes ~
~ WWA@NIGHT ~ Sound Engineering ~

3 Data: Kwiecien 12 2007 11:59:17
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Gregorius 

 napisał(a):

mam znajomego ktory chwali sobie takie rozwiazanie bo
autko pali mu 10l zamiast jak wczesniej 12l.
ale moje pytanie brzmi: jakie sa plusy i minusy tego rozwiazania? jaka
jest wyzszosc sruby nad komputerem?

Regulacja na śrubie ma te "zaletę", że możesz sobie ustawić zbyt ubogą mieszankę i auto będzie palić jak Twojemu kumplowi nie 12 a 10l tyle, ze zawory i gniazda dostają od tego po dupie (uboga mieszanka spala się w wyższej temperaturze). Regulacja na lambdzie jak jest dobrze ustawiona powinna dobierać optymalny skład mieszanki.

--
Pozdr. Gregorius

4 Data: Kwiecien 12 2007 12:08:31
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Blyskacz 

Gregorius napisał(a):

zawory i gniazda dostają od tego po dupie (uboga mieszanka spala się w wyższej temperaturze).
o ile wyzszej ?  Moze masz pod reka jakis wykresik lambda / temp spalania ?

pozdrawiam Blyskacz

--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

5 Data: Kwiecien 12 2007 12:54:27
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Gregorius 

Blyskacz napisał(a):

Gregorius napisał(a):

zawory i gniazda dostają od tego po dupie (uboga mieszanka spala się w wyższej temperaturze).
o ile wyzszej ?  Moze masz pod reka jakis wykresik lambda / temp spalania ?

Szukałem czegoś takiego ale wszędzie tylko ogólniki. Z ciekawszych znalezisk to cos takiego:

"
* The ideal air/fuel ratio for minimum consumption is nearly 15,4 kg of air against 1 kg of fuel (lambda 1,05)

* The ideal air/fuel ratio for maximum power is 13,2 kg of air against 1kg of fuel (lambda 0,9)

* The car manufactures admitted the norm of lambda 1 as 14,7 kg air against 1 kg of fuel. This is between minimum economy and maximum power

So if we search maximum power we have to see that the lambda is 0,9 at that point for an atmospheric engine. A turbo- or a supercharged engine has to run richer (at lambda 0,82) only for safety reasons, because the higher pressure and the higher exhaust temperature can destroy the engine. By making the mixture richer we cool the temperature in the combustion room and the exhaust to protect the engine.

--
Pozdr. Gregorius

6 Data: Kwiecien 12 2007 13:25:40
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Blyskacz 

Gregorius napisał(a):

Szukałem czegoś takiego ale wszędzie tylko ogólniki.
no wlasnie... wszyscy pieprza trzy po trzy, ale jak zapytac o konkretne wartosci to cisza...

Z ciekawszych znalezisk to cos takiego:
* The ideal air/fuel ratio for minimum consumption is nearly 15,4 kg of air against 1 kg of fuel (lambda 1,05)
przyjmuje sie, ze najbardziej ekonomicznym i jeszcze  bezpiecznym jest zejscie do  1.1 - dla standardowego silnika

* The ideal air/fuel ratio for maximum power is 13,2 kg of air against 1kg of fuel (lambda 0,9)
a dokladnie  0.88

* The car manufactures admitted the norm of lambda 1 as 14,7 kg air against 1 kg of fuel. This is between minimum economy and maximum power
kompromis to jedno, ale tu akurat bardziej rozchodzi sie o prace katalizatora i tworzenie tlenkow azotu...

pozdrawiam Blyskacz

--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

7 Data: Kwiecien 12 2007 14:30:31
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 12 Apr 2007 13:25:40 +0200, Blyskacz  wrote:

Gregorius napisał(a):

Szukałem czegoś takiego ale wszędzie tylko ogólniki.
no wlasnie... wszyscy pieprza trzy po trzy, ale jak zapytac o konkretne
wartosci to cisza...

Raczej nie tyle w wyższej, co spalanie jest dłuższe, przez co energia
nie jest odbierana przez układ tłokowo-korbowy, przez co gazy wylotowe
mają wyższą temperaturę, a do tego zawierają sporo tlenu.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/rozne/Tecza/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

8 Data: Kwiecien 12 2007 14:54:18
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Blyskacz 

Adam Płaszczyca napisał(a):

Raczej nie tyle w wyższej,
wyzszej tez..

co spalanie jest dłuższe,
czas to jedno przebieg to drugie...

przez co gazy wylotowe
mają wyższą temperaturę,
no to konkretnie prosze - zaleznosc temp. gazow spalinowych od lambdy

pozdrawiam Blyskacz

--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

9 Data: Kwiecien 12 2007 15:26:32
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 12 Apr 2007 14:54:18 +0200, Blyskacz  wrote:

Raczej nie tyle w wyższej,
wyzszej tez..
Wyższej na końcu. Gdyby była wyższa, to uboga mieszanka dawałaby
lepszy moment, a tymczasem jest odwrotnie.

co spalanie jest dłuższe,
czas to jedno przebieg to drugie...

Oj, upraszczałem ;)

przez co gazy wylotowe
mają wyższą temperaturę,
no to konkretnie prosze - zaleznosc temp. gazow spalinowych od lambdy

Nie ma tak prosto - zaleznie od konstrukcji silnika, zależnie od
obrotów, zależnie od obciążenia.. .W zasadzie każdy silnik będzie mial
inne parametry.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

10 Data: Kwiecien 12 2007 15:54:54
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Blyskacz 

Adam Płaszczyca napisał(a):

Nie ma tak prosto - zaleznie od konstrukcji silnika, zależnie od
obrotów, zależnie od obciążenia.. .W zasadzie każdy silnik będzie mial
inne parametry.
teraz niepotrzebnie komplikujesz ;)
zakladamy ten sam silnik, stale obroty, obciazenie itd. zmieniamy tylko sklad mieszanki...typowo akademickie zadanie.

pozdrawiam Blyskacz

--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

11 Data: Kwiecien 12 2007 15:59:30
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 12 Apr 2007 15:54:54 +0200, Blyskacz  wrote:

teraz niepotrzebnie komplikujesz ;)
zakladamy ten sam silnik, stale obroty, obciazenie itd. zmieniamy tylko
sklad mieszanki...typowo akademickie zadanie.

Wybacz, ale to tak, jakbyś mnie zapytal o wzrost spalania paliwa wraz
z obciążeniem.
Każdy silnik ma inaczej, chyba tylko empirycznei daje się to zdjąć...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

12 Data: Kwiecien 12 2007 16:16:58
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Blyskacz 

Adam Płaszczyca napisał(a):

Wybacz, ale to tak, jakbyś mnie zapytal o wzrost spalania paliwa wraz
z obciążeniem. Każdy silnik ma inaczej,
mozesz podac interesujaca mnie zaleznosc dla jednego, konkretnego przypadku - nie wymagam uogolnienia.

chyba tylko empirycznei daje się to zdjąć...
e tam... napewno da sie to policzyc, albo zamodelowac.

Blyskacz

--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

13 Data: Kwiecien 13 2007 09:31:50
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 12 Apr 2007 16:16:58 +0200, Blyskacz  wrote:

mozesz podac interesujaca mnie zaleznosc dla jednego, konkretnego
przypadku - nie wymagam uogolnienia.

OK, to podaj mi proszę, jaki będzie wzrost zuzycia paliwa przy zmianie
obciążenia silnika spalinowego z 10 do 100kW.

Masz też tylko jeden zmienny parametr.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

14 Data: Kwiecien 16 2007 11:39:05
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Blyskacz 

Adam Płaszczyca napisał(a):

OK, to podaj mi proszę, jaki będzie wzrost zuzycia paliwa przy zmianie
obciążenia silnika spalinowego z 10 do 100kW.

a w czym masz problem ? dowolny podrecznik traktujacy o konstruowaniu / badaniu silnikow - bez trudu znajdziesz tam przykladowe charakterystyki obciazeniowe...
np. tu :
http://www.sklep.motonews.pl/info,398,teoria-silnikow-tlokowych-pojazdy-samochodowe.html

Masz też tylko jeden zmienny parametr.
a jak jestes ambitny i sie nudzisz to wybierz sie na jakas polibude, gdzie na lab z silnikow standardowym cwiczeniem jest zdejmowanie charakterystyki obciazeniowej...

....poza tym to odbiegasz od tematu.. jak zwykle.

Blyskacz

--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

15 Data: Kwiecien 16 2007 11:57:50
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 16 Apr 2007 11:39:05 +0200, Blyskacz  wrote:

OK, to podaj mi proszę, jaki będzie wzrost zuzycia paliwa przy zmianie
obciążenia silnika spalinowego z 10 do 100kW.

a w czym masz problem ? dowolny podrecznik traktujacy o konstruowaniu /
badaniu silnikow - bez trudu znajdziesz tam przykladowe charakterystyki
obciazeniowe...
np. tu :
http://www.sklep.motonews.pl/info,398,teoria-silnikow-tlokowych-pojazdy-samochodowe.html

Ale mi chodzi o konkret, o ile, a nie przykładowe charakterystyki.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

16 Data: Kwiecien 16 2007 12:07:15
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Blyskacz 

Adam Płaszczyca napisał(a):

Ale mi chodzi o konkret, o ile, a nie przykładowe charakterystyki.
no to nawiaz znajomosc z jakims studentem z mechanicznego to Ci podesle sprawozdanie z cwiczenia...
Ja swoje gdzies niestety przesialem :(

Blyskacz

--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

17 Data: Kwiecien 16 2007 12:27:25
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 16 Apr 2007 12:07:15 +0200, Blyskacz  wrote:

Adam Płaszczyca napisał(a):
Ale mi chodzi o konkret, o ile, a nie przykładowe charakterystyki.
no to nawiaz znajomosc z jakims studentem z mechanicznego to Ci podesle
sprawozdanie z cwiczenia...
Ja swoje gdzies niestety przesialem :(

No widzisz, nawet jakbyś miał, to jakiegoś silnika, a nei konkretnego.
Wiadmo, że zwiekszenei mocy zwiększy zużycie. O ile? To trzeba
zmierzyć. I tak samo jest z wpływem ubogiej mieszanki na temperaturę.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

18 Data: Kwiecien 16 2007 12:55:34
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Blyskacz 

Adam Płaszczyca napisał(a):

No widzisz, nawet jakbyś miał, to jakiegoś silnika, a nei konkretnego.
ja od Ciebie chcialem chocby przykladowa charakterystyke, chocby pierwszego z brzegu silnika i co ? jak zwykle...nic tylko bicie piany.

Wiadmo, że zwiekszenei mocy zwiększy zużycie.
jesli mowa o jednostkowym zuzyciu w przeliczeniu na KM to nie.

O ile? To trzeba
zmierzyć. I tak samo jest z wpływem ubogiej mieszanki na temperaturę.
tylko jest taka roznica, ze charakterystyke obciazeniowa znajdziesz w kazdej ksiazce i jej ksztalt jest podobny dla wiekszosci konstrukcji
a wplywu lambdy na temp pracy glowicy nie uswiadczysz, a przynajmniej ja sie nie spotkalem.
z mojej strony EOT, od Ciebie i tak nie dowiem sie tego co bylo tematem tego watku

Blyskacz

--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG :-)

19 Data: Kwiecien 16 2007 13:04:07
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 16 Apr 2007 12:55:34 +0200, Blyskacz  wrote:

ja od Ciebie chcialem chocby przykladowa charakterystyke, chocby
pierwszego z brzegu silnika i co ? jak zwykle...nic tylko bicie piany.

Bo nie ma? Po jasną cholerę komus taka charekterystyka... Silnik ma
prawcować na mieszance optymalnej, a nei na zubożonej.

Wiadmo, że zwiekszenei mocy zwiększy zużycie.
jesli mowa o jednostkowym zuzyciu w przeliczeniu na KM to nie.

Mowa o zuzyciu paliwa, a nie o sprawności.

tylko jest taka roznica, ze charakterystyke obciazeniowa znajdziesz w
kazdej ksiazce i jej ksztalt jest podobny dla wiekszosci konstrukcji
a wplywu lambdy na temp pracy glowicy nie uswiadczysz, a przynajmniej ja
sie nie spotkalem.

Ja też nie. Bo i po co komu?
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

20 Data: Kwiecien 17 2007 11:36:50
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: kan 

Blyskacz wrote:

O ile? To trzeba
zmierzyć. I tak samo jest z wpływem ubogiej mieszanki na temperaturę.
tylko jest taka roznica, ze charakterystyke obciazeniowa znajdziesz w kazdej ksiazce i jej ksztalt jest podobny dla wiekszosci konstrukcji
a wplywu lambdy na temp pracy glowicy nie uswiadczysz, a przynajmniej ja sie nie spotkalem.
z mojej strony EOT, od Ciebie i tak nie dowiem sie tego co bylo tematem tego watku

Bo takich ch-yk nie szuka się w poradnikach dla mechaników amatorów tylko w pracach naukowych.
Taką ch-ke można znaleźć np tutaj:
http://me.engin.umich.edu/autolab/Publications/Adobe/P2002_04.PDF
Nawet trochę kolorowe są...

Można tam znaleźć dużo innych ciekawych badań.
http://me.engin.umich.edu/autolab/Publications/

--
Pozdrawiam,
kan

21 Data: Kwiecien 12 2007 15:41:24
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: PAndy 


"Gregorius"  wrote in message

Regulacja na śrubie ma te "zaletę", że możesz sobie ustawić zbyt ubogą mieszankę i auto będzie palić jak Twojemu kumplowi nie 12 a 10l tyle, ze zawory i gniazda dostają od tego po dupie (uboga mieszanka spala się w wyższej temperaturze). Regulacja na lambdzie jak jest dobrze ustawiona powinna dobierać optymalny skład mieszanki.

dokladnie to oscyluje pomiedzy ubogim i bogatym spalaniem - taka potrzeba katalizatora...

22 Data: Kwiecien 12 2007 12:22:18
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Cyneq 

 napisał(a):

mam znajomego ktory chwali sobie takie rozwiazanie bo
autko pali mu 10l zamiast jak wczesniej 12l.

Chyba Cię ktoś zdrowo nabiera, albo mechanik lewy jakiś i nie umie podłączyć poprawnie elektroniki.

ale moje pytanie brzmi: jakie sa plusy i minusy tego rozwiazania? jaka
jest wyzszosc sruby nad komputerem?

Taka jak zmywania naczyń w zlewie nad zmywania w zmywarce.

--
Cyneq

23 Data: Kwiecien 12 2007 12:26:14
Temat: Re: [lpg] sruba zamiast komputera
Autor: Adam Płaszczyca 

On 12 Apr 2007 01:27:49 -0700,  wrote:

recznie regulowac zamiast zeby komputer dawkowal mieszanke - koszt
tego to k 40zl. mam znajomego ktory chwali sobie takie rozwiazanie bo
autko pali mu 10l zamiast jak wczesniej 12l.

Taaa... Silnik coś musi palić. Albo pali paliwo, albo zawory.


ale moje pytanie brzmi: jakie sa plusy i minusy tego rozwiazania? jaka
jest wyzszosc sruby nad komputerem?

Niewielka. Jedno to możliwośc samodzielnej regulacji. Poza tym, jest
bezawaryjna.
Za to - skłąd mieszanki jest ustawiany na pałę, a do tego niezaleznie
od aktualnych parametrów silnika (obciążenie, prędkość).
Radze zmienić jednak gazownika...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/rozne/Tecza/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

[lpg] sruba zamiast komputera



Grupy dyskusyjne