tamron 18-250 i dziwny temat
1 | Data: Styczen 09 2019 11:14:07 |
Temat: tamron 18-250 i dziwny temat | |
Autor: I.Tichy |
2 |
Data: Styczen 11 2019 19:54:50 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | I.Tichy writes:
Może coĹ› mu siÄ™ pokopało w jakimĹ› EEPROMie konfiguracyjnym. Samo to nie byłoby bardzo dziwne. I co ciekawsze, nie sa to tylko informacje wyswietlane, bo po ustawieniu tych 3.5 na 250 w AV I te rzeczy też nie byłyby dziwne, natomiast to: a samo zdjecie nie wychodzi niedoswietlone (ani np.poruszone). Poruszenie to kwestia czasu naĹ›wietlania, natomiast niedoĹ›wietlenie... Tylko zastanów siÄ™ jaka to fizycznie przysłona jest to f/3.5 na 250 mm. I jak to siÄ™ ma w ogóle do Ĺ›rednicy wejĹ›ciowej soczewki. Moim zdaniem po prostu przetwornik ma wystarczajÄ…co dużÄ… dynamikÄ™ i "podbija" zrobione zdjÄ™cie, ale prawdziwej 70 mm przysłony to to mieć przecież nie może. Trzeba też pamiÄ™tać o skróceniu ogniskowej przy bliskim ogniskowaniu (w telezoomach różnica może być znaczna). Jak komuĹ› siÄ™ nudzi, i/lub w celach naukowych, takie rzeczy można łatwo pomierzyć. -- Krzysztof Hałasa 3 |
Data: Styczen 12 2019 18:00:48 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: J.F. | Dnia Fri, 11 Jan 2019 19:54:50 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a): I.Tichy writes: Ale chyba dosc rzadko sie zdarza ? Moze jednak cos mechanicznego, jakis czujnik nie wykrywa zoomu ? I co ciekawsze, nie sa to tylko informacje wyswietlane, bo po ustawieniu tych 3.5 na 250 w AV Hm ... oczywiscie nie moze, ale ten czas to jak ustawiany ? Kolega recznie ustawia ? Bo automatyka powinna chyba zmierzyc ilosc swiatla przez obiektyw i dobrac dluzszy czas. Zagadka. Zrobic dwa zdjecia z dluzszym i krotszym czasem, porownac zaszumienie? J. 4 |
Data: Styczen 13 2019 08:19:38 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Marcin Debowski | Czułoć siÄ™ nie zmienia? 5 |
Data: Styczen 13 2019 12:57:13 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: J.F. | Dnia Sun, 13 Jan 2019 08:19:38 GMT, Marcin Debowski napisał(a): Czuło¶ć się nie zmienia? W tych nowoczesnych aparatach to wszystko sie zmienia ... ale jesli nastawiles 250, to IMO powinien trzymac :-) A jesli zmienil, to powinien gdzies w Exif zapisac. A widac ma to w *** ale co sie dziwic - klient placi za ladne zdjecie, a nie za ladne parametry :-) J. 6 |
Data: Styczen 16 2019 08:11:12 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: I.Tichy | Marcin Debowski napisał(a): Czuło¶ć się nie zmienia? Nie, pozostaje ta sama bo ustawiam na sztywno. Jest to o tyle dziwne, ze parametry nie sa tylko wyswietlane, ale takze uzywane przez obiektyw w praktyce. Jesli normalnie przy 250 mm i przyslonie 6.3 czas naswietlania na AV aparat mi wylicza, powiedzmy, na 1/30 sek, to nie mam szans na nieporuszone zdjecie z reki i rzeczywiscie mam wszystkie rozmyte. Jesli w tym momencie przestawie przyslone na 3.5, czas robi mi sie odpowiednio krotszy i zdjecia sa juz ostre. Czyli co, obiektyw mial zalozone sztuczne ograniczenie a jego mozliwosci sa jednak znacznie wieksze? 7 |
Data: Styczen 17 2019 16:35:08 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | I.Tichy writes: Jesli normalnie przy 250 mm i przyslonie 6.3 czas naswietlania na AV Wiadomo że to niemożliwe, wystarczy wziąć linijkÄ™ i zmierzyć użytecznÄ… Ĺ›rednicÄ™ wejĹ›ciowej soczewki. To jest absolutnie górne ograniczenie na iloć Ĺ›wiatła, która wpada do obiektywu, przysłona może to tylko dodatkowo "przysłonić" (pierwszym wskaĽnikiem jasnoĹ›ci obiektywu jest wielkoć soczewki, jeĹ›li widzimy centymetrowÄ… albo jeszcze mniejszÄ… soczewkÄ™, to jakiego f/1.4 itp. producent by tam nie napisał, to nie bÄ™dzie jasny obiektyw). Natomiast żeby dokładniej stwierdzić co siÄ™ stało, trzeba wykonać kilka prostych pomiarów (wiedzÄ…c co siÄ™ robi). -- Krzysztof Hałasa 8 |
Data: Styczen 17 2019 16:38:26 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: J.F. | Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomoĹ›ci grup Wiadomo że to niemożliwe, wystarczy wziąć linijkÄ™ i zmierzyć użytecznÄ… Ale to jest w stosunku do ogniskowej, wiec moze byc jasny. Tylko ogniskowa musi byc krotka, a matryca mała. J. 9 |
Data: Styczen 17 2019 22:05:24 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | "J.F." writes: Ale to jest w stosunku do ogniskowej, wiec moze byc jasny. Ĺ»eby obiektyw był bezwzglÄ™dnie jasny, to musi mieć bezwzglÄ™dny duży otwór przysłony :-) To nie zależy od ogniskowej, tzn. oczywiĹ›cie krótka ogniskowa może dziurÄ™ zmniejszyć (trudno skonstruować zoom jasny na krótkim koĹ„cu). W szczególnoĹ›ci, obiektywy typu 3.6 mm f/1.4 sÄ… ciemne, znacznie ciemniejsze niż 28 mm f/2.8. Jak ktoĹ› nie wierzy, to wystarczy wykrÄ™cić oba i porównać jasnoć plam Ĺ›wiatła padajÄ…cego na kartkÄ™. OczywiĹ›cie można też porównać jakoć zdjęć zrobionych sprzÄ™tem z podobnego okresu, wielkoć strumienia Ĺ›wiatła (np. w lumenach) czy co tam kto chce. OczywiĹ›cie obiektyw może być wzglÄ™dnie jasny, ale wtedy raczej nie mówimy, że jest po prostu jasny (chyba że on jest np. FF 1200 mm f/1.4, to wtedy nie mam zastrzeżeĹ„). Obecnie powiÄ…zanie wielkoĹ›ci przysłony z (prawdziwÄ…) ogniskowÄ… jest bez sensu, ze wzglÄ™du na bardzo różne wielkoĹ›ci sensorów. Miało to jakiĹ› sens wtedy, gdy prawie każdy sprzÄ™t to była pełna klatka. Teraz producenci podajÄ… ogniskowÄ… przeliczonÄ… dla FF (bo ładniej wyglÄ…da), ale przysłonÄ™ podajÄ… w odniesieniu do prawdziwej (a nie przeliczonej) ogniskowej (dokładnie z tego samego powodu). -- Krzysztof Hałasa 10 |
Data: Styczen 17 2019 22:43:20 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: J.F. | Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomoĹ›ci grup "J.F." writes: Ale to jest w stosunku do ogniskowej, wiec moze byc jasny. Ĺ»eby obiektyw był bezwzglÄ™dnie jasny, to musi mieć bezwzglÄ™dny duży A jak piszesz f/1.4 to co niby znaczy to "f" Obecnie powiÄ…zanie wielkoĹ›ci przysłony z (prawdziwÄ…) ogniskowÄ… jest bez Ale taka definicja "przyslony". Srednica obiektywu dzielona przez dlugosc ogniskowej. I nie dlatego, ze taki zwyczaj, tylko dlatego, ze zapewnia te sama jasnosc na kliszy/matrycy. Przy matrycach dochodzi niestety kolejny czynnik - wieksze piksele lepiej dzialaja. J. 11 |
Data: Styczen 19 2019 19:55:06 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | "J.F." writes: A jak piszesz f/1.4 to co niby znaczy to "f" To jest oczywiĹ›cie aktualna ogniskowa. Zwykle nie jest to zbyt dokładna informacja, to jest raczej symbol niż wynik pomiaru czy coĹ› takiego. W szczególnoĹ›ci w superzoomach. Ale taka definicja "przyslony". Srednica obiektywu dzielona przez Przysłona to jest po prostu taki element mechaniczny, może być niezależna od obiektywu. Jej główny parametr to Ĺ›rednica, zwykle zakres Ĺ›rednic. To X w f/X to jest niejaka "liczba przysłony", majÄ…ca sens głównie wtedy, gdy jest stała (konstrukcja obiektywów z np. 3-krotnym zoomem i stałÄ… LP jest wzglÄ™dnie prosta). Podawanie ogniskowej przeskalowanej dla klatki 36x24 mm oraz jednoczesne podawanie LP w odniesieniu do prawdziwej ogniskowej (nieprzeskalowanej) wprowadza w błÄ…d (i wiele osób, w szczególnoĹ›ci tych, co to im komórka robi lepsze zdjÄ™cia od lustrzanki, nabiera siÄ™ na to). WeĽmy np. sensory + obiektywy: 36x24 mm oraz 6x4 mm f = 60 mm f = 10 mm f/2.8 f/1.4 Możemy też założyć, że obie matryce majÄ… po tyle samo pikseli i sÄ… wykonane w tej samej technologii (efektywnoć kwantowa itp). Dobrałem je tak, by zapewniały taki sam kÄ…t widzenia. Producent drugiego obiektywu radoĹ›nie podaje, że efektywna ogniskowa to 60 mm (dokładnie tak samo jak w pierwszym), i właĹ›ciwie ma to jakiĹ› sens (podawanie kÄ…tów widzenia jako ogniskowej ma długÄ… tradycjÄ™, chociaż obecne obiektywy z ich tabelkami "kÄ…ty widzenia - odległoć - zniekształcenia" sÄ… bardziej skomplikowane). Natomiast co z jasnoĹ›ciÄ…? Bo chyba nie myĹ›lisz, że drugi zestaw bÄ™dzie przynajmniej w przybliżeniu tak jasny (np. "szybki") jak pierwszy? Podobnie jest z głÄ™biÄ… ostroĹ›ci (przecież nie interesuje nas jak duże jest rozmycie na matrycy w np. um, tylko ile to jest w pikselach albo lepiej po prostu jaka to czÄ™ć całej klatki). Gdyby producent podawał (odpowiednio) f/2.8 oraz f/8.4 to nie wyglÄ…dałoby to zbyt piÄ™knie, nie? Ale dawałoby klientowi jakÄ…Ĺ› informacjÄ™ o prawdziwych zdjÄ™ciach, których może siÄ™ spodziewać. I nie dlatego, ze taki zwyczaj, tylko dlatego, ze zapewnia te sama Tak kiedyĹ› było, ale od dawna to tak nie działa, ze wzglÄ™du na różnice w wielkoĹ›ciach (i czułoĹ›ciach) sensorów. WłaĹ›nie dlatego LP powinna być, dokładnie tak jak ogniskowa, przeskalowana. Albo niech producent nie podaje także przeskalowanej ogniskowej (tylko jak to bÄ™dzie wyglÄ…dać). Przy matrycach dochodzi niestety kolejny czynnik - wieksze piksele To także, ale nie przede wszystkim. Główna zależnoć jest taka, że a) zwiÄ™kszenie ogniskowej zmniejsza iloć Ĺ›wiatła ("obejmujemy" mniejszÄ… powierzchniÄ™) b) zmniejszenie przysłony zwiÄ™ksza iloć Ĺ›wiatła. Możemy to sobie póĽniej skupić (dodatkowym układem optycznym) na wiÄ™kszej lub mniejszej matrycy i różnice nie bÄ™dÄ… tak dramatyczne ("podobno" przy mniejszej matrycy i małym oĹ›wietleniu możemy nawet mieć nieco lepszÄ… jakoć, ze wzglÄ™du na mniejsze szumy termiczne czy coĹ› podobnego). StÄ…d stała LP daje stałÄ… iloć Ĺ›wiatła. Ale ogniskowa w ogóle oraz ogniskowa użyta do policzenia LP muszÄ… być tymi samymi wartoĹ›ciami. Nieważne czy obie bÄ™dÄ… przeskalowane czy nie - ale muszÄ… być takie same. W tej chwili efekt jest taki, że kupujÄ…c aparat z małÄ… matrycÄ… (lub np. komórkÄ™) klient dostaje w tyłek raz dlatego, że małe matryce (z małymi pikselami) z zasady sÄ… mniej efektywne i bardziej szumiÄ… (nawet BSI) oraz majÄ… mniejszÄ… dynamikÄ™ (łatwiej je "przepalić"), a drugi raz ze wzglÄ™du na mały, ciemny obiektyw, o czym typowy użytkownik nawet nie ma wielkiej szansy siÄ™ dowiedzieć (bo w życiu nie trzymał niczego wiÄ™kszego w rÄ™ku i nie ma porównania). -- Krzysztof Hałasa 12 |
Data: Styczen 19 2019 22:21:11 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: J.F. | Dnia Sat, 19 Jan 2019 19:55:06 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a): "J.F." writes: symbol, ale majacy przypominac o co w tym biega. Podawanie ogniskowej przeskalowanej dla klatki 36x24 mm oraz jednoczesne Gdyby tam byla klisza, to bylby nawet jasniejszy. Ale skoro jest matryca, to ilosc fotonow i elektronow jest duzo mniejsza. Pozostaje sie upewnic jak to jest z szumami matrycy, wzmacniaczy, pojemnosciami pikseli ... Podobnie jest z głębi± ostro¶ci (przecież nie interesuje nas jak duże Musialbym sie zastanowic. Ogolnie to mi sie wydaje ze male obiektywy maja glebie wieksza. Co dla wielu jest wad±. Przy matrycach dochodzi niestety kolejny czynnik - wieksze piksele Raczej odwrotnie - obraz rozklada sie na wiekszej powierzchni. J. 13 |
Data: Styczen 20 2019 00:45:03 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | "J.F." writes: WeĽmy np. sensory + obiektywy: Gdyby tam byla klisza, to bylby nawet jasniejszy. To nie zależy od kwestii klisza - matryca. Ogólna iloć Ĺ›wiatła trafiajÄ…ca na element Ĺ›wiatłoczuły byłaby 9 razy mniejsza w drugim zestawie. Efekt koĹ„cowy byłby jeszcze gorszy niż tylko 9 razy, ze wzglÄ™du na (zapewne) gorszÄ… matrycÄ™. Można napisać, że iloć Ĺ›wiatła na jednostkÄ™ powierzchni byłaby wiÄ™ksza. Tylko co z tego? My tÄ™ 6x6 razy mniejszÄ… klatkÄ™ musielibyĹ›my powiÄ™kszyć do tego samego rozmiaru co pierwszÄ… klatkÄ™ 35-mm (w przypadku filmu to nawet z DIN 17 czy ile to tam było efekt przy rozmiarze 6x4 mm byłby niewesoły - współczesne matryce sÄ… jednak znacznie lepsze). RobiłeĹ› kiedyĹ› zdjÄ™cia na filmie np. 110? Podobnie jest z głÄ™biÄ… ostroĹ›ci (przecież nie interesuje nas jak duże Tak, małe obiektywy majÄ… głÄ™biÄ™ wiÄ™kszÄ… :-) W ogóle skÄ…d bierze siÄ™ nieostroć (zwiÄ…zana z głÄ™biÄ… ostroĹ›ci)? Otóż z tego, że Ĺ›wiatło skupiane w danym punkcie nie pochodzi z jednego "punktu Ľródłowego", ale z jakiegoĹ› obszaru. Ten obszar jest tym wiÄ™kszy, im mniejsza jest przysłona (im wiÄ™ksza apertura). Ciemny obiektyw - duża głÄ™bia ostroĹ›ci. Sama liczba przysłony nie ma znaczenia w oderwaniu od ogniskowej. W przypadku pinhole camery w ogóle nie mamy LP ani ogniskowej, ale głÄ™biÄ™ ostroĹ›ci oraz jasnoć można okreĹ›lić. a) zwiÄ™kszenie ogniskowej zmniejsza iloć Ĺ›wiatła ("obejmujemy" mniejszÄ… Nie nie, obraz rozkłada siÄ™ na tej samej powierzchni, tzn. na całym sensorze. Miałem na myĹ›li zoom bez zmiany sensora. JeĹ›li obraz rozkłada siÄ™ na mniejszej lub wiÄ™kszej powierzchni, ale to jest ten sam obraz, to iloć Ĺ›wiatła jest dokładnie taka sama. To tak jakbyĹ› już za obiektywem zainstalował dodatkowÄ… soczewkÄ™ - możesz w ten sposób zmienić ogniskowÄ… i jednoczeĹ›nie LP całoĹ›ci (oraz wielkoć obrazu - matrycy), ale ponieważ obie zmiany zachodzÄ… jednoczeĹ›nie, to głÄ™bia ostroĹ›ci i iloć Ĺ›wiatła siÄ™ nie zmieniÄ… (różnice bÄ™dÄ… wynikać tylko z innej sprawnoĹ›ci i szumów sensora). Dlatego właĹ›nie nie jest ważna sama ogniskowa i nie jest ważna sama LP - ważny jest ich stosunek. Czyli co dokładnie? :-) Wniosek: producenci powinni podawać LP przeskalowanÄ… tak samo jak ogniskowa. Albo po prostu podawać min i max efektywne Ĺ›rednice Ľrenicy wejĹ›ciowej (w różnych warunkach, w szczególnoĹ›ci w 4 skrajnych kombinacjach). -- Krzysztof Hałasa 14 |
Data: Styczen 20 2019 10:18:49 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: J.F. | Dnia Sun, 20 Jan 2019 00:45:03 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a): "J.F." writes: Tylko ze oswietlona powierzchnia bylaby 36 razy mniejsza. Wiec oswietlenie kliszy/matrycy w drugim przypadku jest wieksze ! Dlatego przyslone podaje sie jak podaje, a swiatlomierz nie pytal o ogniskowa obiektywu. Tylko matryca ma swoje cuda, a klisze ... drobnoziarniste mialy mniejsza czulosc. Efekt końcowy byłby jeszcze gorszy niż tylko 9 razy, ze Np 36x wieksza matryca ma 36x wiekszy prad ciemny. A fotoprad tylko 18x wiekszy. Choc z uwagi czynniki o ktorych wspomniales - bedzie to wiecej niz 18x. Robiłe¶ kiedy¶ zdjęcia na filmie np. 110? Nie. Podobnie jest z głębi± ostro¶ci (przecież nie interesuje nas jak duże Wezmy pojedyncza soczewke, bo obiektywy to mnie przerastaja. f=60mm, srednica 30mm. Punkt w odleglosci 6m daje obraz w odleglosci 60,60606 mm. Z soczewki wychodzi wychodzi stozek zbiezny, o zbieznosci 30/60.6 - czyli praktycznie zaleznej tylko od LP. Teraz wezmy punkt w odleglosci 3m. odleglosc obrazu 61.224mm. 0.618mm dalej niz od plaszczyzny 60.606mm. W tej plaszczyznie obraz bylby to kolem o srednicy 0.309mm. Przy LP 1/4 zbieznosc stozka bylaby 2x mniejsza, wiec srednica obrazu 2x mniejsza. A teraz f=10mm. odleglosc obrazu dla 6m 10,0167. Kat zbieznosci stozka swiatla ten sam - zalezy od LP. Choc nie calkiem - bo 5/10,0167= 30/60.1002 Dla 3m 10,0334. roznica 0.0167mm. Srednica kola obrazu 0.0083mm. 37x mniejsza niz niz dla pierwszego obiektywu. Ale w drugim przypadku piksele sa mniejsze ... ale tylko 6x mniejsze. a) zwiększenie ogniskowej zmniejsza ilo¶ć ¶wiatła ("obejmujemy" mniejsz± A, myslalem ze chodzi o porownanie z malym aparacikiem. Je¶li obraz rozkłada się na mniejszej lub większej powierzchni, ale to Ale nie jest, bo zmieniajac zooma zmieniasz obejmowany obszar sceny. Im mniejszy - tym mniej swiatla zrodlowego. Dlatego wła¶nie nie jest ważna sama ogniskowa i nie jest ważna sama LP - Cos mi sie nie wydaje. J. 15 |
Data: Styczen 21 2019 18:35:48 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | "J.F." writes: To nie zależy od kwestii klisza - matryca. Ogólna iloć Ĺ›wiatła Ale to prawie nic, samo w sobie, nie znaczy. Tylko matryca ma swoje cuda, a klisze ... drobnoziarniste mialy WłaĹ›nie - klisze miały takie same cuda (pomijajÄ…c absolutne parametry). RobiłeĹ› kiedyĹ› zdjÄ™cia na filmie np. 110? W takim razie - te zasady były bardzo fajne, jeĹ›li ktoĹ› używał tylko jednego formatu negatywów/sensorów. Z filmem tak zwykle było, ale sensory to zupełnie inna sytuacja. f=60mm, srednica 30mm. Punkt w odleglosci 6m daje obraz w odleglosci A teraz f=10mm. odleglosc obrazu dla 6m 10,0167. Tak! O to właĹ›nie chodzi. Bo to jest znacznie ciemniejszy obiektyw :-) Współczynnik 37x (a nie dokładnie 36 = 6 * 6) wynika pewnie z tego, że o ile odległoć ogniskowania >> f, o tyle nie jest ona nieskoĹ„czona (dopiero w nieskoĹ„czonoĹ›ci mielibyĹ›my teoretycznie dokładnie kwadrat ilorazu ogniskowych). Ale w drugim przypadku piksele sa mniejsze ... ale tylko 6x mniejsze. WłaĹ›nie! I wzglÄ™dna plamka rozmycia jest 6 razy mniejsza w drugim przypadku. Oba obiektywy majÄ… f/2, ale f różni siÄ™ 6-krotnie - i dlatego drugi obiektyw jest 6 razy ciemniejszy (w sensie liniowym) oraz 36 razy ciemniejszy (w sensie iloĹ›ci Ĺ›wiatła, "szybkoĹ›ci"). Natomiast gdybyĹ› dał dwie soczewki (obiektywy) o takiej samej aperturze (i ogniskowych proporcjonalnych do wielkoĹ›ci matryc), to magicznie okaże siÄ™, że LP mniejszego obiektywu jest niby 6 razy "jaĹ›niejsza", ale w rzeczywistoĹ›ci jasnoć (i głÄ™bia ostroĹ›ci) bÄ™dzie taka sama. Pomijam tu przypadek "makro", gdy odległoć od obiektu jest zbliżona do ogniskowej (wtedy przy małej ogniskowej owo "zbliżenie" jest silniejsze). JeĹ›li obraz rozkłada siÄ™ na mniejszej lub wiÄ™kszej powierzchni, ale to To przy zoomie. Tu z kolei napisałem jak by to było "z małym aparacikiem". Wniosek: producenci powinni podawać LP przeskalowanÄ… tak samo jak No ale jednak sam policzyłeĹ› że tak właĹ›nie jest. -- Krzysztof Hałasa 16 |
Data: Styczen 21 2019 22:18:40 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: J.F. | Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomoĹ›ci grup "J.F." writes: Ale to prawie nic, samo w sobie, nie znaczy.To nie zależy od kwestii klisza - matryca. Ogólna iloć Ĺ›wiatłaTylko ze oswietlona powierzchnia bylaby 36 razy mniejsza. Znaczy, ze ilosc swiatla na jednostke powierzchni kliszy jest wieksza. Tylko matryca ma swoje cuda, a klisze ... drobnoziarniste mialy WłaĹ›nie - klisze miały takie same cuda (pomijajÄ…c absolutne parametry). RobiłeĹ› kiedyĹ› zdjÄ™cia na filmie np. 110?Nie. W takim razie - te zasady były bardzo fajne, jeĹ›li ktoĹ› używał tylko Przy duzych filmach sie sprawdzalo :-) Czyli problem w miniaturyzacji :-) f=60mm, srednica 30mm. Punkt w odleglosci 6m daje obraz w odleglosci A teraz f=10mm. odleglosc obrazu dla 6m 10,0167. Tak! O to właĹ›nie chodzi. Bo to jest znacznie ciemniejszy obiektyw :-) No tak :-) Ale jesli chcesz sie poslugiwac samÄ… srednica ... trzeba by policzyc, ale wydaje mi sie, ze ogniskowa na GO ma wplyw. Ale w drugim przypadku piksele sa mniejsze ... ale tylko 6x mniejsze.WłaĹ›nie! I wzglÄ™dna plamka rozmycia jest 6 razy mniejsza w drugim Tak mi sie wlasnie wydawalo - ze krotkie obiektywy maja wieksza GO. Oba obiektywy majÄ… f/2, ale f różni siÄ™ 6-krotnie - i dlatego No, niezbyt sie zgadzam :-) J. 17 |
Data: Styczen 22 2019 00:10:40 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | "J.F." writes: Ale to prawie nic, samo w sobie, nie znaczy. No właĹ›nie - bez znaczenia :-) Ale jesli chcesz sie poslugiwac samÄ… srednica ... trzeba by policzyc, Owszem, ale jeĹ›li jednoczeĹ›nie zwiÄ™kszamy tak samo rozmiar sensora, ogniskowÄ… oraz aperturÄ™, to głÄ™bia ostroĹ›ci (przy założeniu d >> f) pozostaje stała. Tak jak napisałem, wystarczy wyobrazić sobie dodatkowÄ… soczewkÄ™ (zmieniajÄ…cÄ… rozmiar matrycy) pomiÄ™dzy obiektywem i matrycÄ… i wszystko staje siÄ™ jasne. Tak mi sie wlasnie wydawalo - ze krotkie obiektywy maja wieksza GO. Krótkie, małe obiektywy (np. przystosowane do małych sensorów) sÄ… tanie, majÄ… małe soczewki, sÄ… wiÄ™c ciemne - majÄ… wiÄ™kszÄ… GO. Oba obiektywy majÄ… f/2, ale f różni siÄ™ 6-krotnie - i dlatego Ale nie chce wyjć inaczej. I, co gorsza, praktyka potwierdza to w 100% - a nawet niestety bardziej :-( -- Krzysztof Hałasa 18 |
Data: Styczen 24 2019 14:56:43 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Starzec z GĂłr | W dniu niedziela, 20 stycznia 2019 00:45:08 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał: 19 |
Data: Styczen 20 2019 10:56:39 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Paweł Pawłowicz | W dniu 17.01.2019 o 22:05, Krzysztof Halasa pisze: Teraz No to eksperyment: Nokia 1020: ISO 400, 1/19 sekundy, f/2.2 Pentax K3II: ISO 400, 1/20 sekundy, f/2.8 Naświetlenie jest poprawne w obu przypadkach, dane z EXIF. P.P. 20 |
Data: Styczen 21 2019 19:01:07 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> writes: No to eksperyment: Masz na myĹ›li to, że Nokia jest nieco gorsza niż powinna być, albo że Pentax jest lepszy? (2.8/2.2)^2 * 1/19 s = ~1/12 s? (Pentax powinien wyjć wolniej, nie szybciej) Różnica jest niewielka, może być spowodowana także zmianÄ… oĹ›wietlenia w trakcie testu. JeĹ›li na różnych sensorach ustawimy tÄ™ samÄ… czułoć (w sensie ISO), to oczywiĹ›cie przy takich samych kÄ…tach widzenia obiektywu (lub przy równomiernie oĹ›wietlonej płaszczyĽnie i różnych kÄ…tach widzenia, ale takich samych LP) potrzebne czasy naĹ›wietlania powinny wyjć takie same. Problem w tym, że matryce o różnej wielkoĹ›ci majÄ… zupełnie inne sensowne zakresy czułoĹ›ci. Ta Nokia akurat nie ma tak małego sensora jak inne urzÄ…dzenia: BSI 8.80 * 6.60 mm, ~ 40 MPix - to sÄ… małe piksele, wiÄ™c przy pełnej rozdzielczoĹ›ci (gdy jest potrzebna) nie należy siÄ™ spodziewać dobrej jakoĹ›ci przy dużej czułoĹ›ci, ale wierzÄ™ że może 400 ISO jest w porzÄ…dku. Natomiast w wiÄ™kszym aparacie, FF albo nawet APS-C i nawet nie-BSI, ISO 1600 nie jest problemem. Niektórzy pewnie napisaliby, że dużo czulsze ustawienie także nie jest. I to nie jest dlatego, że tam jakiĹ› inny krzem zastosowano (przeciwnie, duże matryce jeszcze do niedawna nie były BSI, bo nie było to takie istotne), tylko dlatego, że po prostu obiektyw tej Nokii jest ciemny. Czułoć ISO ma podobne zastosowanie co LP - Ĺ›wietnie siÄ™ sprawdza gdy używamy tylko jednego formatu, ale nie ma sensu w przypadku porównywania różnej wielkoĹ›ci sensorów. -- Krzysztof Hałasa 21 |
Data: Styczen 21 2019 19:35:25 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: PaweĹ‚ PawĹ‚owicz | W dniu 21.01.2019 o 19:01, Krzysztof Halasa pisze: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> writes: Mam na myĹ›li, że nie ma tu żadnego skalowania Ĺ›wiatła obiektywu. JeĹ›li na różnych sensorach ustawimy tÄ™ samÄ… czułoć (w sensie ISO), to W takim razie dlaczego takie same wartoĹ›ci przysłony raz nazywasz ciemnym, a raz jasnym obiektywem? Problem w tym, że matryce o różnej wielkoĹ›ci majÄ… zupełnie inne sensowne To zupełnie inna bajka. Ta Nokia akurat nie ma tak małego sensora jak inne urzÄ…dzenia: Ewidentnie nie. Ĺšwiatło jest definiowane jako Ĺ›rednica przedniej soczewki w stosunku do przysłony. I nie ma tu żadnego skalowania do FF. Czułoć ISO ma podobne zastosowanie co LP - Ĺ›wietnie siÄ™ sprawdza gdy PatrzÄ…c na definicjÄ™ ISO, czułoć jest definiowana niezależnie od powierzchni. Tak, jak w przypadku filmu, rozmiar nie ma znaczenia. JeĹ›li z filmu 120 ISO100 wytniesz pasek 35mm, to nadal bÄ™dzie to ISO100. P.P. 22 |
Data: Styczen 21 2019 20:43:03 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> writes: W takim razie dlaczego takie same wartoĹ›ci przysłony raz nazywasz WartoĹ›ci "liczby przysłony". Przysłona to element mechaniczny, trudno by jego parametry zmieniały siÄ™ wraz ze zmianÄ… obiektywu, w którym jest akurat zamontowany (mam taki obiektyw na biurku). LP to twór sztuczny, ale można go używać tak jak używa siÄ™ ogniskowej - zarówno LP jak i ogniskowa bez podania konkretnych wymiarów matrycy niczego nie opisujÄ…. Problem w tym, że matryce o różnej wielkoĹ›ci majÄ… zupełnie inne sensowne Przeciwnie, to jest właĹ›nie ta sama bajka. JeĹ›li nie pasujÄ… Ci inne matryce, to wstaw tu sobie jednÄ… matrycÄ™, ale pracujÄ…cÄ… raz w trybie crop, a raz w pełnym. Ewidentnie nie. Ĺšwiatło jest definiowane jako Ĺ›rednica przedniej To zależy od autora definicji. Według mojej definicji, Ĺ›wiatło to efektywna Ĺ›rednica wejĹ›ciowej Ľrenicy. I tylko ta definicja ma sens jeĹ›li mamy porównywać parametry różnego sprzÄ™tu (oczywiĹ›cie, ma też sens jeĹ›li po prostu używamy konkretnego sprzÄ™tu). Druga możliwoć, użyteczna jeĹ›li przysłona zmienia siÄ™ wzglÄ™dnie liniowo wraz z ogniskowÄ… - konieczne jest przeskalowanie LP do wspólnego mianownika, jakim jest FF. Nie widzÄ™ problemu. Spójrz jakie życie robi siÄ™ proste: nagle obiektywy o takiej samej LP (przeskalowanej) dajÄ… przy takich samych ustawieniach zdjÄ™cia takiej samej jakoĹ›ci, nagle głÄ™bia ostroĹ›ci w tych samych warunkach (ta sama odległoć, obejmowany obszar i LP) robi siÄ™ taka sama. Nagle okazuje siÄ™, że ten sam aparat z obiektywem przy tych samych ustawieniach robi jaĹ›niejsze zdjÄ™cia w trybie full i ciemniejsze w crop (czy to zaskakujÄ…ce, że zabranie części Ĺ›wiatła daje ciemniejsze zdjÄ™cie?) Problem powstaje w sprzedaży, wiem. Bo jak wytłumaczyć ludziom, że f/18.1 do f/36.7 to jest dobry sprzÄ™t? 3.2 - 6.5 wyglÄ…da chyba nieco lepiej, nie? PatrzÄ…c na definicjÄ™ ISO, czułoć jest definiowana niezależnie od Owszem. Tak jak napisałem, czułoć ISO ma taki sens przy porównywaniu sensorów różnej wielkoĹ›ci, że możemy napisać, że np. dla mniejszego sensora sensowne ISO to 50-400, a dla wiÄ™kszego 25-3200. Ustawianie takiego samego ISO, zwłaszcza gdy mamy mało (lub dużo) Ĺ›wiatła nie jest celowe. -- Krzysztof Hałasa 23 |
Data: Styczen 21 2019 21:28:29 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: PaweĹ‚ PawĹ‚owicz | W dniu 21.01.2019 o 20:43, Krzysztof Halasa pisze: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> writes: Problem polega na tym, że dawno temu fotografowie umówili siÄ™, że Ĺ›wiatłosiła obiektywu to stosunek Ĺ›rednicy przedniej soczewki do ogniskowej. WprowadzajÄ…c innÄ… definicjÄ™ wprowadzasz zamieszanie. OczywiĹ›cie klasyczna definicja ma wady, zwłaszcza dawniej, kiedy nie było powłok przeciwodblaskowych, a szkło optyczne bardziej absorbowało, te same wartoĹ›ci przysłony w różnych obiektywach dawały obraz o innej Ĺ›wiatłoĹ›ci. WymyĹ›lono sposób na rozwiÄ…zanie tego problemu, ale to poza tematem. ReasumujÄ…c: Twoja definicja Ĺ›wiatłosiły ma nawet sens, ale wprowadza wiÄ™cej problemów niż rozwiÄ…zuje. Pozdrawiam, Paweł 24 |
Data: Styczen 21 2019 23:05:30 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> writes: Problem polega na tym, że dawno temu fotografowie umówili siÄ™, że Owszem. Ale to jest zupełnie niezależne od obecnej, bardziej teoretycznej niż tylko praktycznej kwestii. Podejrzewam, że gdyby pomierzyć dokładnie własnoĹ›ci różnych obiektywów (w tym tych z plastikowÄ… optykÄ…), to też otrzymalibyĹ›my interesujÄ…ce wyniki (także np. różnych zniekształceĹ„). Np. małe obiektywy nie wybaczajÄ… tak błÄ™dów np. obróbki jak duże. ReasumujÄ…c: Twoja definicja Ĺ›wiatłosiły ma nawet sens, ale wprowadza To nie tak. To nie moja definicja wprowadza problemy - one pojawiły siÄ™ razem z upowszechnieniem siÄ™ fotografii cyfrowej. Moja definicja rozwiÄ…zuje czÄ™ć tych problemów - ale zgadzam siÄ™, że nie wszystkie, a nawet pewnie nie wiÄ™kszoć :-) Tzn. z tym "moja definicja" to bym nie przesadzał - apertura to jest pojÄ™cie znane "od zawsze", a przeliczenia na FF też przecież nie wymyĹ›liłem. Przeliczenie LP na FF samo siÄ™ narzuca. Taka np. czułoć ISO miała sens, gdy była konkretnÄ… wartoĹ›ciÄ…. Obecnie mamy analog gain, digital gain (w sensorze), "gain" zwiÄ…zany ze zmniejszeniem liczby bitów z ADC (typowe sensory CMOS majÄ… 10, 12, 14 bitów, JPEG to 8 bitów). Nawet jeĹ›li brakuje nam bitów, to software aparatu w trybie auto-ISO bez mrugniÄ™cia okiem rozszerzy nam zakres dynamiki zdjÄ™cia tak, by było "prawidłowo naĹ›wietlone", nawet jeĹ›li wygeneruje to dowolnie duże szumy/artefakty. Powiedzmy jednak, że ISO ma jakiĹ› sens, ludzie siÄ™ przyzwyczaili itd. (chociaż osobiĹ›cie wolałbym czytelny gain, taki fizycznie możliwy do uzyskania). Do LP podawanej w odniesieniu do prawdziwej (nie przeliczonej) ogniskowej nikt siÄ™ nie przyzwyczaił, bo nikt tego tak nie używał (może poza garstkÄ…, która używała jakiegoĹ› Ĺ›redniego formatu, nie wiem). "Digital zoom" udało siÄ™(?) jakoĹ› wykorzenić, chociaż w dalszym ciÄ…gu sÄ… producenci, którzy domyĹ›lnie (IIRC) robiÄ… 16-Mpikselowe zdjÄ™cia z 12-Mpikselowego sensora. Przecież nawet w APS i 3/4 ludzie używajÄ… LP tak jakby to był FF, tylko dodajÄ… poprawkÄ™ ("APS ma wiÄ™kszÄ… głÄ™biÄ™, Olek jeszcze wiÄ™kszÄ…, i sÄ… odpowiednio ciemniejsze"). Z małymi sensorami tak siÄ™ nie da, różnica jest zbyt duża (tyle że tam nikt siÄ™ może nie przejmuje takimi bzdetami, ew. poza momentem zakupu). -- Krzysztof Hałasa 25 |
Data: Styczen 22 2019 10:14:27 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: PaweĹ‚ PawĹ‚owicz | W dniu 2019-01-21 o 23:05, Krzysztof Halasa pisze: Taka np. czuło¶ć ISO miała sens, gdy była konkretn± warto¶ci±. Obecnie Gain to po prostu wzmocnienie napięcia na kondensatorze do którego przeniesiono ładunek z konkretnego piksela. Ma się to nijak do ilo¶ci bitów. No, może nie do końca, w przypadku gain<1 po prostu odcina się najstarszy bit. Dlatego tak upragnione przez wielu ISO50 nie ma sensu. P.P. 26 |
Data: Styczen 22 2019 13:34:43 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | Paweł Pawłowicz [kropka] pl> writes: Gain to po prostu wzmocnienie napiÄ™cia na kondensatorze do którego SÄ… różne gainy (i "gainy"). Analogowy gain działa mniej-wiÄ™cej tak jak napisałeĹ› (to jest faza przed ADC). Matryce majÄ… także coĹ› takiego jak "digital gain" (porównaj "digital zoom" :-) ) - jest to jeden z elementów łaĹ„cucha DSP używany zwykle także do korekcji WB, inne elementy to np. różne binningi, redukcje szumów, korekcje np. wielomianowe ("winieta") itd. Nie jest to prawdziwe wzmocnienie w sensie elektrycznym, ale dopóki nie wychodzimy poza sensowny zakres czułoĹ›ci (ADC ma wiÄ™cej bitów niż typowe JPEG/H.264), działa praktycznie tak samo. To tak jakbyĹ› miał matrycÄ™ 12 Mpix przeznaczonÄ… do video full HD. Do pewnego momentu możesz robić digital zoom i to bÄ™dzie prawdziwy zoom, nie wprowadzi od razy żadnej "pikselozy". Dlatego tak upragnione przez wielu ISO50 nie ma sensu. Ooo, to już zależy od konkretnej matrycy. Normalnie nie używam czułoĹ›ci ISO (pomijajÄ…c zwykłÄ… fotografiÄ™ normalnym aparatem), bo to jest liczba zależna od wielkoĹ›ci matrycy :-) JeĹ›li robimy zdjÄ™cia raw, i w danym aparacie 100 ISO oznacza analog gain = 1, i jeĹ›li wyłÄ…czymy wszelkie inne korekcje (które potencjalnie wykonujÄ… siÄ™ w sensorze przed etapem zapisu pliku RAW), to rzeczywiĹ›cie ustawianie ISO 50 jest bez sensu, tracimy tylko (być może nieistotny) najmłodszy bit. Przy JPEGach, H.264 itp. nie jest to już takie jasne, bo bez takiej straty dynamika RAWa może nam siÄ™ nie zmieĹ›cić w dynamice JPEGa. Różnica miÄ™dzy "digital gain" i ISO jest taka, że digital gain jest ciÄ…gły i można go ustawić dużo dokładniej. To nie jest tak jak z ISO, że możemy (rÄ™cznie przynajmniej) ustawiać tylko 50/100/200/400/800 itd. -- Krzysztof Hałasa 27 |
Data: Styczen 22 2019 14:43:13 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: PaweĹ‚ PawĹ‚owicz | W dniu 22.01.2019 o 13:34, Krzysztof Halasa pisze: Paweł Pawłowicz [kropka] pl> writes: Znowu wprowadzasz mÄ™tlik w nazewnictwie. Gain jest jak Ĺ›wieżoć jesiotra, jest tylko jeden. Matryca nie ma żadnego "digital gain". Owszem, obraz jest obrabiany w procesorze po digitalizacji, ale matryca nic do tego nie ma. Obróbka DSP, w przeciwieĹ„stwie do wzmocnienia, nie wpływa na ISO. WyciÄ…gania niedoĹ›wietlonego obrazu w postprocessingu, niezależnie od tego, czy odbywa siÄ™ ono w aparacie, czy w Camera Raw, nijak nie da siÄ™ okreĹ›lić jako "gain". P.P. 28 |
Data: Styczen 22 2019 17:19:03 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> writes: Znowu wprowadzasz mÄ™tlik w nazewnictwie. Gain jest jak Ĺ›wieżoć Ale rozumiesz, że starasz siÄ™ dyskutować z faktami? Dokładnie tak jak jest "digital zoom", tak samo jest "digital gain". Wpisz w google: MT9P401 1/2.5-Inch 5 Mp CMOS Digital Image Sensor (PDF na stronie producenta) To jest jeden scalak, moim zdaniem zupełnie uprawnione jest nazwanie go matrycÄ…. Nie jest to z pewnoĹ›ciÄ… żaden procesor ogólnego zastosowania. To jest stara, prosta matryca, która nie robi wielu rzeczy, które robiÄ… matryce współczesne (wielu korekcji i redukcji szumu): Rejestr R43:0, strona 23: Green1 Gain (RW) 14:8 0x0000 Green1 Digital Gain Digital Gain for the Green1 channel minus 1 times 8. The actual digital gain is (1 + value/8), and can range from 1 (a setting of 0) to 16 (a setting of 120) in increments of 1/8. Writes are synchronized to frame boundaries. Affected by Synchronize_Changes. Volatile Legal values: [0, 120] 6 0x0000 Green1 Analog Multiplier Analog gain multiplier for the Green1 channel minus 1. If 1, an additional analog gain of 2X will be applied. If 0, no additional gain is applied. Writes are synchronized to frame boundaries. Affected by Synchronize_Changes. Volatile 5:0 0x0008 Green1 Analogl Gain Analog gain setting for the Green1 channel times 8. The effective gain for the channel is (((Green1_Digital_Gain/8) + 1) x (Green1_Analog_Multiplier + 1) x (Green1_Analog_Gain/8)). Writes are synchronized to frame boundaries. Affected by Synchronize_Changes. Volatile. Legal values: [8, 63] Obejrzyj sobie np. figure 25, strona 36. Ta sama strona: Table 17. GAIN INCREMENT SETTINGS Gain Range Increments Digital Gain Analog Multipier Analog Gain 1-4 0.125 0 0 8-32 4.25-8 0.25 0 1 17-32 9-128 1 1-120 1 32 1. Analog gain should be maximized before applying digital gain Rozumiesz? Jaki zakres ISO mógłbyĹ› mieć dla tej matrycy, gdybyĹ› używał tylko "analog gain" i ew. "analog multiplier"? OĹ›miokrotny (bez tego ostatniego, czterokrotny). To pozwala na pokrycie np. ISO 100 - ISO 800 (albo 100 - 400). Co z wiÄ™kszymi ISO? OczywiĹ›cie to zakłada, że jakimĹ› cudem akurat 100 ISO odpowiada najniższemu wzmocnieniu. Dlatego niby akurat wartoć "100" miała odpowiadać najniższemu wzmocnieniu? A może to jest 45, albo 180? Bez cyfrowej obróbki nie osiÄ…gniesz w taki sposób potrzebnych czułoĹ›ci. Poza tym, czemu miałoby służyć takie ograniczenie? Przecież to bez sensu. Owszem, obraz jest obrabiany w A co to jest, Twoim zdaniem, matryca? Bo ja matrycÄ… nazywam konkretny układ scalony. Np. taki z interfejsem MIPI, HiSPi, albo równoległym. I zwykle I^2C do sterowania. Nie jest to procesor ogólnego zastosowania, ale zawiera m.in. DSP. Natomiast jeĹ›li matrycÄ… nazywasz tylko sam element Ĺ›wiatłoczuły (nie wystÄ™pujÄ…cy w formie oddzielnego elementu - po prostu logiczna czÄ™ć układu scalonego), to oczywiĹ›cie masz racjÄ™. BTW tak było w czasach starych sensorów CCD. Obróbka To także jest kwestia definicji, ale fakty sÄ… takie, że w Ĺ›wietle obecnych definicji używanych powszechnie m.in. przez producentów powyższe tezy sÄ… nieprawdziwe. Obróbka DSP to m.in. przejĹ›cie z 10/12/14-bitowej domeny przetwornika analogowo-cyfrowo do np. 8-bitowej domeny potrzebnej do zakodowania ramek JPEG, MJPEG i/lub np. H.264. Tak, to jest przypuszczalnie "wyciÄ…ganie niedoĹ›wietlonego obrazu", ale to zdecydowanie wpływa na czułoć ISO, w szczególnoĹ›ci na ISO podawane w Exifie i ustawiane przez usera. Sam napisałeĹ›, że 50 ISO może polegać na obciÄ™ciu najmłodszego bitu. Dokładnie tak samo jest z wyższymi wartoĹ›ciami. Ja wiem, że dla normalnych konsumentów to wszystko jest ukryte w czarnej skrzynce. Wiem, że konsumenci wierzÄ…, że plik RAW to sÄ… wartoĹ›ci odczytane z przetwornika A/C, bez żadnej dalszej obróbki. Nie walczÄ™ z tym, bo to nie jest istotna wiedza z ich punktu widzenia. Nie ma w tym żadnego marketingu ani oszustwa. Natomiast kwestia jasnoĹ›ci obiektywów to jest sprawa istotna - w tej chwili to jest zwykłe, celowe wprowadzanie użytkowników w błÄ…d. Nawet tutaj mieliĹ›my kilka razy okazjÄ™ zobaczyć, że ludzie naprawdÄ™ wierzÄ… w te niby jasnoĹ›ci i w możliwoĹ›ci konkurencji małych małpek i podobnych komórek z aparatami FF, APS itp. -- Krzysztof Hałasa 29 |
Data: Styczen 23 2019 01:20:58 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Marcin Debowski | On 2019-01-22, Krzysztof Halasa wrote: Natomiast kwestia jasnoĹ›ci obiektywów to jest sprawa istotna - w tej Problem jest o tyle akademicka, że nikt nie kupi sobie obiektywu do aparatu w oparciu o te wszystkie cyferki, a jeĹ›li kupi to to co nazywasz wprowadzeniem w błÄ…d w zupełnoĹ›ci takiej osobie wystarczy. -- Marcin 30 |
Data: Styczen 23 2019 14:36:25 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | Marcin Debowski writes: Problem jest o tyle akademicka, że nikt nie kupi sobie obiektywu do W dalszym ciÄ…gu jest to celowe wprowadzanie w błÄ…d w celu osiÄ…gniÄ™cia korzyĹ›ci majÄ…tkowej. I uczynienie sobie z tego stałego Ľródła dochodów :-( Natomiast najczęściej ludzie nie kupujÄ… w taki sposób obiektywów, kupujÄ… całe aparaty z niewymiennymi obiektywami. Oraz telefony. A póĽniej sÄ… zaskoczeni, że jak to, przecież on miał być jaĹ›niejszy od lustrzanki, a tu stara lustrzanka z ciemnym superzoomem zabija taki aparat Ĺ›miechem. Nigdy siÄ™ nie spotkałeĹ› z takim czymĹ›? Bo mi siÄ™ zdarzyło przynajmniej kilka razy (druga możliwoć: "parametry parametrami, ale lustrzanki inaczej siÄ™ liczy"). -- Krzysztof Hałasa 31 |
Data: Styczen 23 2019 08:09:54 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: I.Tichy | Krzysztof Halasa napisał(a): Wiadomo że to niemożliwe, wystarczy wzi±ć linijkę i zmierzyć użyteczn± Ze sztucznymi ograniczeniami spotykamy sie na co dzien. Pamietam HDD Fujitsu ze sztucznie ograniczana pojemnoscia, czemu nie moglo by to byc w obiektywach, zwlaszcza, ze empiria jest teraz taka, ze obiektyw stal sie bardziej uzyteczny, bo na 250 mm mam swiatlo 3.5 a nie 6.3? Natomiast żeby dokładniej stwierdzić co się stało, trzeba wykonać kilka Jakie? 32 |
Data: Styczen 23 2019 15:31:40 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | I.Tichy writes: czemu nie moglo by to byc w obiektywach, zwlaszcza, ze empiria jest teraz taka, No ale jak możesz mieć 250/3.5, jeĹ›li Ĺ›rednica filtra dla tego obiektywu to 62 mm? Użyteczna Ĺ›rednica pierwszej soczewki to pewnie coĹ› w rodzaju 50 mm, co oczywiĹ›cie nie znaczy, że na pewno cała jest wykorzystywana (na długim koĹ„cu, bo na krótkim na pewno nie). Maksymalne Ĺ›wiatło, jakie tam możesz teoretycznie mieć, przy 250 mm, to jest coĹ› w rodzaju f/5, bo 250 mm ogniskowej / 50 mm apertury = 5. Dla f/3.5 @ 250 mm musiałbyĹ› mieć soczewkÄ™ o użytecznej Ĺ›rednicy 250 mm / 3.5 = ok. 71 mm. To jest warunek konieczny, ale nie wystarczajÄ…cy. Obejrzyj sobie jak wyglÄ…dajÄ… obiektywy stałoogniskowe o podobnych parametrach (np. Nikkory 300mm f/4 albo inne Canony EF 400 f/4L), oraz weĽ pod uwagÄ™, że obiektyw z zoomem 18-250 dużo trudniej zrobić niż takÄ… "taniÄ… stałkÄ™" :-) Natomiast żeby dokładniej stwierdzić co siÄ™ stało, trzeba wykonać kilka Potrzebny jest biały ekran równomiernie oĹ›wietlony, oczywiĹ›cie statywy lub coĹ› podobnego, miarka do pomiaru odległoĹ›ci. JeĹ›li mamy inny aparat ("wzorcowy"), możemy porównać wskazania tamtego aparatu (najlepiej ustawiajÄ…c takÄ… samÄ… czułoć na obu), np. w trybie ze zmiennym czasem (oba aparaty obok siebie, krÄ™cimy "wzorcowÄ…" przysłonÄ… aż do zrównania wyĹ›wietlanych czasów. Wada: "wzorcowy" aparat także może mocno odbiegać od rzeczywistoĹ›ci, ekran może być nierówno oĹ›wietlony, co trudno zauważyć (najlepiej ustawić taki sam kadr na obu). Elementy optyczne pochłaniajÄ… nieco Ĺ›wiatła. Można zrobić podobny test bez "wzorcowego" aparatu, porównujÄ…c podawane czasy w obu skrajnych ustawieniach zoomu. Aczkolwiek nie dowiemy siÄ™ tu, czy obiektyw nie zaczÄ…ł mieć f/6.5 (albo f/10) na obu koĹ„cach, zbadamy tylko różnicÄ™ wzglÄ™dnÄ…. W podobny sposób można porównać krÄ…żki rozmycia (pochłanianie Ĺ›wiatła nie ma tu znaczenia), ale wyniki trzeba dobrze zinterpretować. Można też pójć nieco w fizykÄ™ i użyć znanego Ľródła Ĺ›wiatła (najlepiej o wzglÄ™dnie ciÄ…głym widmie), policzyć odpowiednie strumienie itd. Normalnie takie rzeczy wykonuje siÄ™ w ciemnym pomieszczeniu, oĹ›wietlony jest tylko ekran. Przydatny jest Ĺ›wiatłomierz (zakładam, że przynajmniej nie interesujÄ… nas kolory). To byłoby znacznie dokładniejsze. Trzeba pamiÄ™tać, że różnica 3.5 vs 6.5 jest prawie 4-krotna - liczba przysłony to jest miara liniowa, Ĺ›wiatło (a wiÄ™c i czas naĹ›wietlania) jest proporcjonalne do powierzchni, czyli do kwadratu wszelkich ogniskowych, liczb przysłony, apertur itp. (odpowiednio wprost lub odwrotnie proporcjonalne). Możesz podać tu wyniki, pewnie nie wszyscy jadÄ… w tym samym czasie na narty :-) SwojÄ… drogÄ…, tu mamy jeden z nielicznych przypadków, gdy konkretna czułoć ISO oraz nieprzeskalowana liczba przysłony ma potencjalny sens. -- Krzysztof Hałasa 33 |
Data: Styczen 23 2019 19:20:08 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | I.Tichy writes: czemu nie moglo by to byc w obiektywach, zwlaszcza, ze empiria jest teraz taka, Tak jeszcze sobie pomyĹ›lałem, że może powinienem podkrÄ™cić, nomen omen, jasnoć :-) Ten obiektyw (Tamron 18-250 mm f/3.5-6.5 APS) to najprawdopodobniej zupełnie dobry i uniwersalny obiektyw (przynajmniej przed uszkodzeniem, bo nie wiem jaki ono ma wpływ na działanie). Tylko musimy być realistami. -- Krzysztof Hałasa 34 |
Data: Styczen 14 2019 00:16:00 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | "J.F." writes: Może coĹ› mu siÄ™ pokopało w jakimĹ› EEPROMie konfiguracyjnym. Samo to nie Pewnie tak, ale kto to tam może wiedzieć. Moze jednak cos mechanicznego, jakis czujnik nie wykrywa zoomu ? To możliwe, zoomu albo czegoĹ› podobnego. Bo automatyka powinna chyba zmierzyc ilosc swiatla przez obiektyw i Owszem. Zwłaszcza że mierzy pewnie przy maksymalnie otwartej przysłonie (nieważne jakiej), i nastÄ™pnie jej przecież nie zmienia, bo wciÄ…ż ma być maksymalnie otwarta. Zrobic dwa zdjecia z dluzszym i krotszym czasem, porownac zaszumienie? Lepiej: zrobić dwa zdjÄ™cia dwoma zbliżonymi (najlepiej takimi samymi) aparatami (zestawami). Albo: zrobić kilka zdjęć przy różnych ustawieniach przysłony. Wszystko w trybie M, żeby można było porównać wartoĹ›ci pikseli. -- Krzysztof Hałasa 35 |
Data: Styczen 15 2019 10:38:33 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: J.F. | Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomoĹ›ci grup "J.F." writes: Może coĹ› mu siÄ™ pokopało w jakimĹ› EEPROMie konfiguracyjnym. Samo to nie IMO to wiekszosci sprzetu taki eeprom jest i sie nie rozprogramowuje .... a moze i sie rozprogramowuje, tylko raz na tysiac to nie zauwaze... Moze jednak cos mechanicznego, jakis czujnik nie wykrywa zoomu ?To możliwe, zoomu albo czegoĹ› podobnego. Bo automatyka powinna chyba zmierzyc ilosc swiatla przez obiektyw i Owszem. Zwłaszcza że mierzy pewnie przy maksymalnie otwartej przysłonie No wlasnie. Czyzby miala w tych danych konfiguracyjnych dwie wartosci - do zdjecia i do podgladu ? Zrobic dwa zdjecia z dluzszym i krotszym czasem, porownac zaszumienie?Lepiej: zrobić dwa zdjÄ™cia dwoma zbliżonymi (najlepiej takimi samymi) I jeszcze w raw. J. 36 |
Data: Styczen 15 2019 19:11:51 | Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat | Autor: Krzysztof Halasa | "J.F." writes: Owszem. Zwłaszcza że mierzy pewnie przy maksymalnie otwartej Nie jest to potrzebne - wystarczy, że zmierzy i nastÄ™pnie zrobi zdjÄ™cie przy tak samo otwartej przysłonie. Natomiast można porównać (w trybie M) przy różnych przysłonach (i np. tej samej ogniskowej, albo przy różnych + jednolicie oĹ›wietlone tło). I jeszcze w raw. Wygodniej w raw, aczkolwiek JPEG w trybie M (i z ustalonym ISO) nie powinien być znaczÄ…co gorszy. Z tym, że wynikiem tych badaĹ„ na pewno nie bÄ™dzie informacja, że mamy teraz obiektyw z 250 mm f/3.5. -- Krzysztof Hałasa |