Grupy dyskusyjne   »   uderzenie bokiem

uderzenie bokiem



1 Data: Styczen 13 2016 09:28:52
Temat: uderzenie bokiem
Autor: twistedme 

Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą. Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.



2 Data: Styczen 13 2016 10:07:18
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: J.F. 

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości grup

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Pojechac do czwartego i piatego, az trafic na takiego co powie "o, tu widac".

Pierwsza sprawa - mogla sie skrzywic sama felga. Auto na podnosnik, pokrecic kolem, zobaczyc czy nie bije.

Dalej - od takiego uderzenia najbardziej obrywa wahacz. Ewentualnie punkty mocowania i rama.
Skutek uboczny - przestawiona zbieznosc.
Wygiecie amora ... imo - mozliwe, ale dosc malo prawdopodobne.
Jeszcze kwestia konstrukcji, czy tam nie ma jakis polaczen, ktore moglyby sie przestawic - ktos tu ostatnio pokazywal obejme kolumny, ktora trzymala sie na srubach, ale otwory miala sporo wieksze.

Geometria komputerowa moze sporo powiedziec, ale jesli cos pokrzywione, to szkoda placic dwa razy. Ale moze wystarczy tylko zbieznosc wyregulowac.

J.

3 Data: Styczen 13 2016 19:46:25
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"J.F."

Geometria komputerowa moze sporo powiedziec,

   "twistedme"    > Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

W takim zawieszeniu jest jakaś ,,geometria''?
Pytam tylko -- jeszcze nie drwię. :)
Panna Mercedes miała ,,geometrię'', ale od kiedy mam Volvo, nie
ma mowy o ,,geometrii'' zawieszenia. W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :) To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
amortyzator jakoś obrócić...

W Pannie Mercedes jest pełne regulacje:

  przód: zbieżność, pochylenie i wyprzedzenie
  tył: zbieżność i pochylenie

ale tylne koła są trudne (potrzebne są pogięte klucze) do regulacji.

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

4 Data: Styczen 13 2016 20:12:27
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: J.F. 

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup "J.F."

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

W takim zawieszeniu jest jakaś ,,geometria''?
Pytam tylko -- jeszcze nie drwię. :)
Panna Mercedes miała ,,geometrię'', ale od kiedy mam Volvo, nie
ma mowy o ,,geometrii'' zawieszenia.

geometria jak najbardziej jest, wszyskie parametry sa,  tylko ze, poza zbieznoscia, nieustawialne.

Ale nie ma takiej rzeczy, ktorej odpowiednio ciezkim mlotkiem nie daloby sie przestawic :-)

W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :)

WIdac trzeba kupic drozsze
http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top-mounts-sway-bars/

To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.

Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale  i samochod daje sie wyprostowac :-)

J.

5 Data: Styczen 13 2016 20:41:28
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"J.F."

geometria jak najbardziej jest, wszyskie parametry sa,  tylko ze, poza zbieznoscia, nieustawialne.

No właśnie. :)

Ale nie ma takiej rzeczy, ktorej odpowiednio ciezkim mlotkiem nie daloby sie przestawic :-)

Niby tak, ale zdecydowanie łatwiej skosić niż wyprostować. :)

W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :)

WIdac trzeba kupic drozsze
http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top-mounts-sway-bars/

Co to jest wychylenie koła?

      Umożliwiają one ustawienie pochylenia koła,
      w niektórych zestawach również regulację wychylenia koła.

I jak dokonuje się tej regulacji? Krzywkami? Śrubami? Bezstopniowo?

To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.

Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale  i samochod daje sie wyprostowac :-)

Lecz niekoniecznie poprzez regulację geometrii.

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

6 Data: Styczen 13 2016 22:13:35
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Adam 

W dniu 2016-01-13 o 20:41, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

(...)
Co to jest wychylenie koła?

      Umożliwiają one ustawienie pochylenia koła,
      w niektórych zestawach również regulację wychylenia koła.

(...)

Może jak w helikopterze: przechył, wychył i pochył ;)


--
Pozdrawiam.

Adam

7 Data: Styczen 13 2016 22:56:16
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: J.F. 

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup "J.F."

W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :)

WIdac trzeba kupic drozsze
http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top-mounts-sway-bars/

I jak dokonuje się tej regulacji? Krzywkami? Śrubami? Bezstopniowo?

tak jak widac - przestawia sie nieco gorny punkt mocowania amora, tzn pardon - kolumny McPhersona.

To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.
Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale  i samochod daje sie wyprostowac :-)
Lecz niekoniecznie poprzez regulację geometrii.

Nic na sile, wszystko mlotkiem :-)



J.

8 Data: Styczen 13 2016 23:29:26
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"J.F."

http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top-mounts-sway-bars/

I jak dokonuje się tej regulacji? Krzywkami? Śrubami? Bezstopniowo?

tak jak widac - przestawia sie nieco gorny punkt mocowania amora, tzn pardon - kolumny McPhersona.

Luzuje się dwie śrubeczki po bokach, obok podziałek?
Środkową też luzuje się na czas regulacji?
Trochę trudna regulacja. :)

To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.
Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale  i samochod daje sie wyprostowac :-)
Lecz niekoniecznie poprzez regulację geometrii.

Nic na sile, wszystko mlotkiem :-)

Ponoć ,,na ramie'' blacharz prostuje to i owo tak, że jest OK.
IMO metalu nie można giąć dowolnie -- bo metal (jako kryształ)
męczy się.


U mnie było tak:

    () jesienią ubroku sprawdzający stwierdził złą zbieżność
    () poprzednie badania okresowe dawały wynik typu: wszystko
       jak w nowym (wprost z salonu) samochodzie; nawet na tak
       małe przebiegi (bardzo mało jeżdżę) jest zbyt dobrze.

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

9 Data: Styczen 14 2016 00:19:11
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Wed, 13 Jan 2016 19:46:25 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

"J.F."

Geometria komputerowa moze sporo powiedziec,

   "twistedme"

   > Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

W takim zawieszeniu jest jakaś ,,geometria''?
Pytam tylko -- jeszcze nie drwię. :)
Panna Mercedes miała ,,geometrię'', ale od kiedy mam Volvo, nie
ma mowy o ,,geometrii'' zawieszenia. W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :)

Coś tam mogą mieć.
Np. mimośrodowe śruby mocujące zwrotnicę z kolumną:
http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2010/Q2/1004080059.PNG
Górne mocowania takie jak pokazał J.F.
Ale mimośrodowe tuleje mocowania wahacza.

To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
amortyzator jakoś obrócić...

Akurat obracanie amortyzatora nic nie da, a jak daje to znaczy że
amortyzator jest krzywy i tym bardziej należy go wymienić.

Jeszcze co do "niejednorazówkowości" zawieszeń z regulacją.
Jeżeli po uderzeniu samochód zaczął krzywo jechać, to raczej nie przestawił
się na elementach regulowanych a coś się po prostu wygięło.
Być może da się to wyregulować żeby koło wróciło na miejsce, ale element
wygięty pozostaje wygięty - potencjalnie jest słabszy, albo drążek będzie
pracował nieosiowo i będzie się wyginał podczas pracy.

No ale skoro takich fachowców spotkałeś w salonie Volvo, to albo ktoś Cię
po prostu okłamał bo liczył że sprzeda Ci nowe części, albo tacy fachowcy
tam pracują, że już wiesz gdzie absolutnie nie należy jechać w razie awarii
:)

10 Data: Styczen 14 2016 04:21:52
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Tomasz Pyra"

Coś tam mogą mieć.
Np. mimośrodowe śruby mocujące zwrotnicę z kolumną:
http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2010/Q2/1004080059.PNG
Górne mocowania takie jak pokazał J.F.
Ale mimośrodowe tuleje mocowania wahacza.

Pochylenie. Co z wyprzedzeniem?

To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
amortyzator jakoś obrócić...

Akurat obracanie amortyzatora nic nie da, a jak daje to znaczy że
amortyzator jest krzywy i tym bardziej należy go wymienić.

Ponoć akurat może coś dać, bo w różnych położeniach amortyzator
zachowauje się różnie i te różne położenia są celowo przewidziane
przez obu producentów -- amrtyzatora i samochodu.

Jeszcze co do "niejednorazówkowości" zawieszeń z regulacją.
Jeżeli po uderzeniu samochód zaczął krzywo jechać, to raczej nie przestawił
się na elementach regulowanych a coś się po prostu wygięło.

Zapewne tak.

Być może da się to wyregulować żeby koło wróciło na miejsce, ale element
wygięty pozostaje wygięty - potencjalnie jest słabszy, albo drążek będzie
pracował nieosiowo i będzie się wyginał podczas pracy.

Zapewne coś można wymienić -- oby nie całe nadwozie. ;)

No ale skoro takich fachowców spotkałeś w salonie Volvo, to albo ktoś Cię
po prostu okłamał bo liczył że sprzeda Ci nowe części, albo tacy fachowcy
tam pracują, że już wiesz gdzie absolutnie nie należy jechać w razie awarii
:)

Może nie doszliśmy do porozumienia?
Może ten człowiek miał na myśli coś innego niż na ustach.

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

11 Data: Styczen 13 2016 10:17:11
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Trybun 

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:

Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą. Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.


Skoro jest na pewno skrzywiony to wymienić (obydwa). Jednak nie zawadzi na początek sprawdzić ustawienia geometrii kół. Koszt niewielki, a może tu właśnie pies jest pogrzebany.

12 Data: Styczen 13 2016 10:59:35
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą. Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?


Miałem bardzo podobne zdarzenie przy prędkości 5 km/h i u mnie skrzywiła się piasta. Felga wyglądała zaś na nietkniętą.
Koło uderzyło w krawężnik bokiem czy przodem?
Ogólnie to może ulec skrzywieniu: felga, wahacz, sworzeń, zwrotnica, piasta, mocowanie amortyzatora do zwrotnicy, drążek kierowniczy, mogą przesunąć się punkty mocowania wahacza do nadwozia (ale to przy mocnym walnięciu), może pęknąć kord w oponie.
Zacznij od przełożenia koła na tył albo na zapas i zaobserwuj zachowanie samochodu. Może oberwała tylko felga i opona. Potem badanie bicia piasty czujnikiem zegarowym, a potem badanie geometrii zawieszenia w dobrym warsztacie. Częć warsztatów pomimo, że ma dobre przyrządy, to nie potrafi interpretować wyników.

--
Pozdrawiam,

yabba

13 Data: Styczen 13 2016 11:54:24
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: twistedme 

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:

Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.

I jak tu się nie wkurw&^%ć!

Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.

Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do sprawdzenia, wyważÄ™ i myślę, że temat zamknięty.

Wielkie dzięki, już byłem właściwie zdecydowany ma te amory, bo goć mówił z dużym przekonaniem, że jest skrzywiony... Bez potrzeby wywaliłbym prawie 1000zł.

14 Data: Styczen 13 2016 12:28:47
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.

I jak tu się nie wkurw&^%ć!

Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.

Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do sprawdzenia, wyważÄ™ i myślę, że temat zamknięty.



Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?

--
Pozdrawiam,

yabba

15 Data: Styczen 13 2016 12:51:10
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: twistedme 

W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.

I jak tu się nie wkurw&^%ć!

Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.

Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
sprawdzenia, wyważÄ™ i myślę, że temat zamknięty.



Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?

Nie wiedziałem, że mam zapytać :)

16 Data: Styczen 13 2016 13:01:23
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
I jak tu się nie wkurw&^%ć!

Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.

Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
sprawdzenia, wyważÄ™ i myślę, że temat zamknięty.



Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?

Nie wiedziałem, że mam zapytać :)


Chociażby z ciekawości się dowiedzieć, co było uszkodzone i opisać na grupie rozwiązanie tego problemu dla następnych pechowców.
A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.

--
Pozdrawiam,

yabba

17 Data: Styczen 13 2016 13:06:32
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: twistedme 

W dniu 2016-01-13 o 13:01, yabba pisze:

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
I jak tu się nie wkurw&^%ć!

Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.

Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
sprawdzenia, wyważÄ™ i myślę, że temat zamknięty.



Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?

Nie wiedziałem, że mam zapytać :)


Chociażby z ciekawości się dowiedzieć, co było uszkodzone i opisać na
grupie rozwiązanie tego problemu dla następnych pechowców.
A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.

Nie sądziłem, że koniecznoć ustawienia zbieżności jest traktowana jako awaria, skoro da się wyregulować :) Raczej właśnie jako regulacja, więc nie dopytywałem...

Cytuję co mi powiedział:

"Amortyzatory są w porządku, bo sprawdzałem kąty i są zgodne z książką. Geometria była przestawiona, być może wózek (?) dostał, zrobiły się jakieś naprężenia, ale dało się to wszystko wyregulować i nic nie ściąga, jak by jeszcze coś było nie tak, to proponuję wyważyć koło, ale jak się przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."

18 Data: Styczen 13 2016 13:16:13
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 13:01, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
I jak tu się nie wkurw&^%ć!

Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.

Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
dało się to bez problemu skorygować. Kierownica już się oczywiście
wyprostowała i nie ściąga. Także dam tylko felgę do naprawy, oponę do
sprawdzenia, wyważÄ™ i myślę, że temat zamknięty.



Który kąt był przestawiony i wymagał regulacji?

Nie wiedziałem, że mam zapytać :)


Chociażby z ciekawości się dowiedzieć, co było uszkodzone i opisać na
grupie rozwiązanie tego problemu dla następnych pechowców.
A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.

Nie sądziłem, że koniecznoć ustawienia zbieżności jest traktowana jako awaria, skoro da się wyregulować :) Raczej właśnie jako regulacja, więc nie dopytywałem...

Cytuję co mi powiedział:

"Amortyzatory są w porządku, bo sprawdzałem kąty i są zgodne z książką. Geometria była przestawiona, być może wózek (?) dostał, zrobiły się jakieś naprężenia, ale dało się to wszystko wyregulować i nic nie ściąga, jak by jeszcze coś było nie tak, to proponuję wyważyć koło, ale jak się przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."


Z jego słów wnioskuję, że coś się jednak ugięło od uderzenia, ale mniej niż zakresie możliwej regulacji. Dlatego obeszło się bez wymiany elementów.
Są samochody, gdzie nie ma regulacji niektórych kątów i trzeba wymieniać elementy.

--
Pozdrawiam,

yabba

19 Data: Styczen 13 2016 20:00:36
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"yabba"

Z jego słów wnioskuję, że coś się jednak ugięło od uderzenia, ale mniej niż zakresie możliwej regulacji. Dlatego obeszło się bez wymiany elementów.
Są samochody, gdzie nie ma regulacji niektórych kątów i trzeba wymieniać elementy.

Ponoć wszystkie mcphersony pozbawione są regulacji wyprzedzenia
sworznia i pochylenia kół. W razie czego pozostaje:

     obrót amortyzatora, wymiana amortyzatora, gięcie/prostowanie u blacharza, wymiana samochodu

To ponoć samonośne konstrukcje bez (choćby szczątkowej) ramy.

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

20 Data: Styczen 13 2016 20:52:22
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości


"yabba"
Z jego słów wnioskuję, że coś się jednak ugięło od uderzenia, ale mniej niż zakresie możliwej regulacji. Dlatego obeszło się bez wymiany elementów.
Są samochody, gdzie nie ma regulacji niektórych kątów i trzeba wymieniać elementy.

Ponoć wszystkie mcphersony pozbawione są regulacji wyprzedzenia
sworznia i pochylenia kół. W razie czego pozostaje:

    obrót amortyzatora, wymiana amortyzatora, gięcie/prostowanie u blacharza, wymiana samochodu

To ponoć samonośne konstrukcje bez (choćby szczątkowej) ramy.



Zakres możliwych regulacji zależy od modelu samochodu. W Samarze i Golfie I oraz II była regulacja pochylenia koła.

--
Pozdrawiam,

yabba

21 Data: Styczen 13 2016 20:59:09
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"yabba"

Zakres możliwych regulacji zależy od modelu samochodu. W Samarze i Golfie I oraz II była regulacja pochylenia koła.

Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

22 Data: Styczen 13 2016 21:13:55
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości


"yabba"
Zakres możliwych regulacji zależy od modelu samochodu. W Samarze i Golfie I oraz II była regulacja pochylenia koła.

Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?



Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.
Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.

Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.

--
Pozdrawiam,

yabba

23 Data: Styczen 13 2016 23:36:12
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"yabba"

Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?

Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.

Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.
Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...

Konstrukcja jednorazowa, ale tania.

Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.

A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

24 Data: Styczen 14 2016 00:46:41
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości


"yabba"
Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?

Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.

Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.

To tu już minęli się z prawdą.

Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...


Ale wyszły Ci jakies problemy z geometrią zawieszenia czy tak tylko sobie rozmawiasz z mechanikami w ASO Volvo?

Konstrukcja jednorazowa, ale tania.

Mała ilość części jest wląśnie zaletą McPhersona. Ale wszystkie wymiary są tam ze sobą powiązane. Ruszysz jedno, to całość się rozjeźdża.


Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.

A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

Chyba (nie pamiętam dokładnie i mogę zmyślać) dało się regulować długość zastrzału przedniego wahacza poprzez przekładanie podkładek z jednej strony silentbloku na drugą. Powodowało to przesuwanie koła względem górnego mocowania amortyzatora.
Szczegół D na rysunku z linka:
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=45515&start=60


Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.


--
Pozdrawiam,

yabba

25 Data: Styczen 14 2016 04:37:50
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"yabba"

Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.

To tu już minęli się z prawdą.

Patrząc na rysunki z tego wątku -- chyba tak.

Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...

Ale wyszły Ci jakies problemy z geometrią zawieszenia czy
tak tylko sobie rozmawiasz z mechanikami w ASO Volvo?

To był szef mechaników. Nie mam problemów z zawieszeniem.

Konstrukcja jednorazowa, ale tania.

Mała ilość części jest wląśnie zaletą McPhersona. Ale wszystkie wymiary
są tam ze sobą powiązane. Ruszysz jedno, to całość się rozjeźdża.



Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.

A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

Chyba (nie pamiętam dokładnie i mogę zmyślać) dało się regulować
długość zastrzału przedniego wahacza poprzez przekładanie
podkładek z jednej strony silentbloku na drugą. Powodowało
to przesuwanie koła względem górnego mocowania amortyzatora.
Szczegół D na rysunku z linka:
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=45515&start=60

Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

26 Data: Styczen 14 2016 01:00:12
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Wed, 13 Jan 2016 23:36:12 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)

Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.

27 Data: Styczen 14 2016 04:27:52
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Tomasz Pyra"

A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)

Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.

Wyprzedzenie nie pomaga przy pchaniu bocznym?

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

28 Data: Styczen 19 2016 00:03:30
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Thu, 14 Jan 2016 04:27:52 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

"Tomasz Pyra"

A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)

To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)

Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.

Wyprzedzenie nie pomaga przy pchaniu bocznym?

Trochę pewnie też.
Powoduje że kierownica chętniej wraca do środka, czyli też chętniej będzie
się tego środka trzymać.

29 Data: Styczen 19 2016 13:31:40
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Tomasz Pyra"

Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.

Wyprzedzenie nie pomaga przy pchaniu bocznym?

Trochę pewnie też.

Weź wózek sklepowy -- będziesz znał odpowiedź.
W takim sklepowym wózku sworzeń ma ujemne wyprzedzenie. :)
I jest tak dlatego, aby łatwo można było tym wózkiem sterować
nie poprzez skręcanie kół, ale poprzez skręcanie całego wózka.
W takim układzie (wózek przed sworzniem) koła wspomagają boczne
pchanie. Gdy sworzeń wyprzedza resztę (rower, motocykl, samochód)
boczne pchanie na karoserię ustawia koła w pozycji kontrowania.

Powoduje że kierownica chętniej wraca do środka, czyli też
chętniej będzie się tego środka trzymać.

Powoduje kontrowanie kół. Pochyła droga, boczny wiatr...
Popchnięcie siodełka roweru w prawo spowoduje skręcenie
koła w lewo. W sklepowym wózku jest odwrotnie, dzięki
czemu jest wrażliwy na pchanie przykładane nie do
kół, ale do ,,karoserii''.

Zbieżne koła po prostu ścierają się. :)
Ale że w trakcie jazdy mają (przynajmniej w Pannie Mercedes
tak było) tendencję do rozbiegania się, trzeba je ustawić
w lekkiej zbieżności.

--
   .`'.-.         ._.  http://eneuel.w.duna.pl  .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    http://danutac.eu    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

30 Data: Styczen 14 2016 00:25:29
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Wed, 13 Jan 2016 13:06:32 +0100, twistedme napisał(a):

Nie sądziłem, że konieczność ustawienia zbieżności jest traktowana jako
awaria, skoro da się wyregulować :) Raczej właśnie jako regulacja, więc
nie dopytywałem...

Podstawowa sprawa to wymaga zlokalizowania co się odkształciło i czy
samochód jest bezpieczny na drodze.

Uderzenie w koło z całą pewnością nie spowodowało że drążek kierowniczy
wkręcił się na gwincie regulacyjnym, a pewnie coś się w zawieszeniu
wygięło.
I elementarne zasady bezpieczeństwa nakazują najpierw to odkształcenie
zlokalizować i świadomie zdecydować czy samochód nadaje się do naprawy
przez zmianę długości drążka kierowniczego czy wymaga wymiany uszkodzonego
elementu.


"Amortyzatory są w porządku, bo sprawdzałem kąty i są zgodne z książką.
Geometria była przestawiona, być może wózek (?) dostał, zrobiły się
jakieś naprężenia, ale dało się to wszystko wyregulować i nic nie
ściąga, jak by jeszcze coś było nie tak, to proponuję wyważyć koło, ale
jak się przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."

A to był Cytryn czy Gumiak? ;)

31 Data: Styczen 14 2016 00:38:05
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Wed, 13 Jan 2016 13:06:32 +0100, twistedme napisał(a):

Cytuję co mi powiedział:

A tak jeszcze zapytam - czy między uderzeniem, a "naprawą" ktoś sprawdził
ciśnienie w oponach?

Bo akurat przelecenie bokiem przez krawężnik potrafi nawet niczego nie
zgiąć, a spuścić tylko część powietrza z koła.

32 Data: Styczen 13 2016 23:09:43
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  twistedme pisze tak:

Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.

Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone
wszystkie kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była
przestawiona, ale dało się to bez problemu skorygować. Kierownica
już się oczywiście wyprostowała i nie ściąga.


A to ciekawe, geometria sie zepsuła, chyba na gwintach drążków :)

Jeśli kierownica poszła w lewo to znaczy że koła zrobiły się rozbieżne
czyli prawy drążek się "skrócił". Poluzowali nakrętkę i wydłużyli
drążek.


--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

33 Data: Styczen 13 2016 13:10:52
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: Jacek 

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo
Weź miarkę i zmierz odległoć pomiędzy kołami tył-przód z lewej i z prawej strony. Ja miałem kiedyś podobnie. W SKP stwierdzili, że geometria cud-miód, amortyzatory 80%, musi być dobrze. Tymczasem przy uderzeniu pociągnęło jakiś element do tyłu i odległoć ta była u mnie o kilkanaście mm mniejsza. Objawy miałem identyczne. Pomogło wyciąganie u blacharza.
Jacek

34 Data: Styczen 16 2016 11:47:32
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: twistedme 

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:

Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.

Byłoby za pięknie...

Wszystko w zasadzie było ok do prędkości 80-90mk/h. Powyżej słychać takie łuuu, łuuu, łuuu :)

Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej stronie. W poniedziałek jadę dalej diagnozować. Piasta?

35 Data: Styczen 16 2016 13:26:55
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.

Byłoby za pięknie...

Wszystko w zasadzie było ok do prędkości 80-90mk/h. Powyżej słychać takie łuuu, łuuu, łuuu :)

Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej stronie. W poniedziałek jadę dalej diagnozować. Piasta?

Piasta i łożysko do sprawdzenia.

--
Pozdrawiam,

yabba

36 Data: Styczen 18 2016 13:51:17
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: twistedme 

W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.

Byłoby za pięknie...

Wszystko w zasadzie było ok do prędkości 80-90mk/h. Powyżej słychać
takie łuuu, łuuu, łuuu :)

Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadę dalej diagnozować. Piasta?

Piasta i łożysko do sprawdzenia.

Mogę kupić za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora, która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtańsza - kosztuje 185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych droższych.

Ryzykować tą taniochę?

37 Data: Styczen 18 2016 14:00:31
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: twistedme 

W dniu 2016-01-18 o 13:51, twistedme pisze:

W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi
powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.

Byłoby za pięknie...

Wszystko w zasadzie było ok do prędkości 80-90mk/h. Powyżej słychać
takie łuuu, łuuu, łuuu :)

Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadę dalej diagnozować. Piasta?

Piasta i łożysko do sprawdzenia.

Mogę kupić za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora,
która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtańsza - kosztuje
185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych
droższych.

Ryzykować tą taniochę?

aaa i jest napisane:

"TYLKO NA NASZEJ AUKCJI BIEŝNIA PIASTY JEST WZMACNIANA GŁĘBOKIM HARTOWANIEM"

38 Data: Styczen 18 2016 14:14:21
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-18 o 13:51, twistedme pisze:
W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.

Klasyk. Śnieg na drodze, pod śniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tą główną oblodzoną, która jest pod kątem, bo to akurat zakręt, być
może za dużo ułańskiej fantazji, auto ześlizgnęło się i uderzyło
przednim prawym kołem w krawężnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.

Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:

- jak jadę prosto to kierownica jest lekko skręcona w lewo
- jak skręcę kierownicę i puszczę, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ściąga auto na prawo

No i oczywiście zaczyna się mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi
powiedzą.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji więc pojechałem.

- nic tu pod spodem nie widać, żeby było krzywe... Trzeba rozbierać
wszystko po kolei i sprawdzać. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.

Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"

Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.

Co sądzicie o tej diagnozie? Na co zwrócić uwagę? Skłaniam się do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coś jeszcze od razu wymienić?

Z góry dzięki za porady.

Byłoby za pięknie...

Wszystko w zasadzie było ok do prędkości 80-90mk/h. Powyżej słychać
takie łuuu, łuuu, łuuu :)

Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadę dalej diagnozować. Piasta?

Piasta i łożysko do sprawdzenia.

Mogę kupić za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora,
która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtańsza - kosztuje
185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych
droższych.

Ryzykować tą taniochę?

aaa i jest napisane:

"TYLKO NA NASZEJ AUKCJI BIEŝNIA PIASTY JEST WZMACNIANA GŁĘBOKIM HARTOWANIEM"

według niemieckiej/szwajcarskiej/japońskiej/amerykańskiej* technologii. :)))


* - niepotrzebne skreślić


--
Pozdrawiam,

yabba

39 Data: Styczen 18 2016 14:10:35
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: yabba 

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Byłoby za pięknie...

Wszystko w zasadzie było ok do prędkości 80-90mk/h. Powyżej słychać
takie łuuu, łuuu, łuuu :)

Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadę dalej diagnozować. Piasta?

Piasta i łożysko do sprawdzenia.

Mogę kupić za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora, która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtańsza - kosztuje 185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych droższych.

Ryzykować tą taniochę?


Oczywiście, ktoś musi być beta testerem. :)
Jaki jest koszt wymiany łożyska?

--
Pozdrawiam,

yabba

40 Data: Styczen 19 2016 14:14:14
Temat: Re: uderzenie bokiem
Autor: twistedme 

W dniu 2016-01-18 o 14:10, yabba pisze:

Użytkownik "twistedme"  napisał w wiadomości

W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Byłoby za pięknie...

Wszystko w zasadzie było ok do prędkości 80-90mk/h. Powyżej słychać
takie łuuu, łuuu, łuuu :)

Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadę dalej diagnozować. Piasta?

Piasta i łożysko do sprawdzenia.

Mogę kupić za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora,
która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtańsza - kosztuje
185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych
droższych.

Ryzykować tą taniochę?


Oczywiście, ktoś musi być beta testerem. :)
Jaki jest koszt wymiany łożyska?

80 zł.


Także w wypadku uszkodzona została piasta/łożysko. Po wymianie żadnych efektów dźwiękowych. Teraz już wiem do czego to porównać :) Efekt był taki jakbym powoli wjeżdżał i zjeżdżał kołem na ten namalowany chropowatą/wypukłÄ… farbą pasek, które czasem są namalowane na poboczach jezdni.

uderzenie bokiem



Grupy dyskusyjne