Cześć.
Czy układ wydechowy w Brava powinien być sztywny, czy powinien mieć element elastyczny?
Dlaczego pytam i dlaczego nie wiem:
W mojej niedawno kupionej Bravie naprawiłem samodzielnie wydech. Upraszczając naprawa polegała na tym, ze poprawiłem połączenie rur pomiędzy katalizatorem a kolejnym tłumikiem. Przed naprawą obejma była luźno (była źle założona), a rury miały luz i swobodę poruszania się w pewnym stopniu względem siebie, co też powodowało nieszczelność i pierdzenie.
Teraz cały wydech jest szczelny ale cały jest sztywny od początku do końca. No i na wolnych obrotach auto trochę drży, wydech wpada w rezonans. Widać to szczególnie po końcówce wydechu - drga z amplitudą około 1 cm.
Tłumik - przynajmniej ten kolejny po katalizatorze - nie jest oryginalny, bo polski a auto sprowadzone niecale 2 lata temu. Zatem mógł być źle naprawiony (może pozbyto się elestycznego połączenia)
Stąd pytanie jak jest w oryginale - sztywny cały układ, czy jest element elastyczny?
BTW skąd takie drgania, czy to może mieć związej z zawieszeniem silnika, czy też z czymś poważniejszym?
A może pechowy moment masy tłumików i ich rezonans własny nieszczęśliwie zgrywa się z obrotami jałowymi?
Dopóki obejma była luźno nie wyczuwałem takich drgań.
Drgania są wyczuwalne w okolicach 800 obr/min (mam LPG - na gazie są ciut mniejsze obroty i jest gorzej, na benzynie ciut większe i już drga mniej). Podobnie jak silnik zimny i jałowe obroty utrzymuje ok. 1000, drgań niemal nie ma.
Nie jest tragicznie, ale irytuje. Spotkał się ktoś z czymś podobnym?
2 |
Data: Sierpien 19 2008 20:00:40 |
Temat: Re: wydech w Brava, drgania silnika 1.6 16v |
Autor: Marcin Kicinski |
szmalec pisze:
Cześć.
Czy układ wydechowy w Brava powinien być sztywny, czy powinien mieć element elastyczny?
Nie wiem jak w Bravie, ale w Punto II i w Pandzie wydech wisi na takich prostokątnych, gumowych łącznikach. W Punto wydech miał też elastyczny łącznik do kolektora wydechowego (Pandzie się tak dokładnie nie przyglądałem to nie wiem).
Pozdrawiam
--
Marcin Kicinski
Grande Punto 360°
3 |
Data: Sierpien 19 2008 21:59:23 | Temat: Re: wydech w Brava, drgania silnika 1.6 16v | Autor: ici |
Zazwyczaj jest tak, że za kolektorem wydechowym z cylindrów tzw."portki"
jest element miękki-ruchomy, potem zaraz, rura z sondą, katalizator, rura i
drugi tłumik tworzą całość.
Jeżeli ci to się poluzowało a po skręceniu drga mocniej niż zazwyczaj, to
już wiesz czemu było luźne, i czemu zaraz będzie?
Od rury z przed katalzatora po sam koniec rury wydechowej, elementy są
podwieszone na gumach mocowanych do uchwytów.
Warto żeby były to gumy, a nie druty, czy co innego, warto żeby uchwyty
jeszcze istniały pod te gumy.
Zazwyczaj dobrze wytłumiaja drgania.
Jeśli masz wątplwości, to warto przejechac się do "tłumikarza", zajrzy,
skrytykuje poprzednika i może coś doradzi.
Warto o to zadbać, bo byłem świadkiem jak zbyt sztywna rura pękała 3 razy w
drodze z Warszawy do Krakowa.
Tak mniej więcej na pół i około tego samego miejsca. Nikt nie wiedział
czemu?
Była to męcząca i kosztowna podróż.
Nie mówiąc o tym, że dojechaliśmy spóźnieni i praktycznie już tylko po to
żeby wracać z powrotem.
4 |
Data: Sierpien 20 2008 13:47:52 | Temat: Re: wydech w Brava, drgania silnika 1.6 16v | Autor: szmalec |
Użytkownik "ici" napisał
Zazwyczaj jest tak, że za kolektorem wydechowym z cylindrów tzw."portki" jest element miękki-ruchomy, potem zaraz, rura z sondą,
Kurcze nie oglądałem dokładnie tamtych okolic i być może jest tam elastyczny element.
Jednak kiedy odjąłem całe wydechy od katalizatora aż do końca, to nie zauważyłem aby katalizator poruszał się jakoś elastycznie :/ Cholera w zasadzie to on był chyba sztywno z silnikiem :( Tak mi się wydaje.
Muszę poszukać w necie zdjęć lub rysunków całego wydechu i porównać z tym jak jest u mnie.
katalizator, rura i drugi tłumik tworzą całość.
Tak jest
Jeżeli ci to się poluzowało a po skręceniu drga mocniej niż zazwyczaj, to już wiesz czemu było luźne, i czemu zaraz będzie?
Nie wiem. Tzn wiem że raczej nie będzie. Jeżdzę już miesiąc z tymi drganiami i nic się nie zmienia ani nie rozwala. A poluzowało się z winy tego co zkaładał obejmę, bo ewidentnie była nieoprawidłowo założona (nie obluzowała się, nie obsunęła, była ząłożona wręcz w złym miejscu). AUto kupiłem już z poluzowanym połączeniem, bo nieco pierdziało.
Powtórzę, że drgania nie są straszne, ale są wyczuwalne i irytujące. I występują tylko w wąskim zakresie obrotów (około 800 -900).
Drgania są na poziomie drgań w sprawnym Maluchu na biegu jałowym. Niby nic wielkiego, ale oprócz Maluchów to się z takimi drganiami nie spotkałem i nie chcę przejść nad tym do porządku i uznać że TTTM.
Od rury z przed katalzatora po sam koniec rury wydechowej, elementy są podwieszone na gumach mocowanych do uchwytów.
Warto żeby były to gumy, a nie druty, czy co innego, warto żeby uchwyty jeszcze istniały pod te gumy.
Wszystko tam od katalizatora do końca obejrzałem. Gumy są kompletne i w bdb stanie. Haki podobnie. Tłumiki wiszą równo, gumy i haki idealnie się zgrywają.
Zazwyczaj dobrze wytłumiaja drgania.
Ale całość wpada mi w rezonans. Nie sądzę aby gumy były w stanie takie zjawisko tłumić.
Jeśli masz wątplwości, to warto przejechac się do "tłumikarza", zajrzy, skrytykuje poprzednika i może coś doradzi.
Tak muszę chyba zrobić
Dzięki za opinię
5 |
Data: Sierpien 20 2008 14:00:51 | Temat: Re: wydech w Brava, drgania silnika 1.6 16v | Autor: szmalec |
| | | |