Grupy dyskusyjne   »   za dobre hamulce - droga hamowania

za dobre hamulce - droga hamowania



1 Data: Pa?dziernik 04 2007 04:57:05
Temat: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor:

ostatnio sprawdzalem ile moje auto potrzebuje metrow do zatrzymania
sie ze 100km/h i jestem dosc mocno zaskoczony.... spodziewalem sie cos
kolo 40m bo tyle maja podobne auta wg. instrukcji i czasopism
motoryzacyjnych a uzyskalem ok. 25-26m!!! tyle nie ma nawet ferrari
wiec prawdopodobnie zle dokonuje pomiaru . jak to wpowinno wygladac??
bo ja robie tak, rozpedzam sie do rownych 100km/h i zaczynam ostro
hamowac. pozniej miarka i mierzenie - wychodzi zawsze ok. 25 metrow.
wszystko odbywa sie na suchym asfalcie. czesto zostaje slad opon na
jezdni bo mimo abs'u kola sie w poczatkowej fazie blokuja lekko wiec
moge mierzyc co do cm. dodatkowo miejsce poczatku hamowania potwierdza
druga osoba obserwujaca wszystko z boku. myslalem, ze zaniza mi
predkosciomierz ale sprawdzalem z kilkoma autami przez CB i pokazuje
tyle samo co w inych.
w aucie z rzeczy co mialy by jakis wplywa na droge hamowania zmienilem
tylko kola z oryginalnych 15ek 195/65 na 16' z oponami Michelin Pilot
Primacy 205/55... auto to vectra b po lifcie (ma wieksze tarcze od
99r. bo 288mm zamiast 256), pomiaru dokonuje z 1 os na pokladzi ei bez
zadnego innego obciazenia, ostatnio jak wazylem auto to mialo rowne
1300kg bez nikogo w srodku.



2 Data: Pa?dziernik 04 2007 14:11:32
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: PJ 

druga osoba obserwujaca wszystko z boku. myslalem, ze zaniza mi
predkosciomierz ale sprawdzalem z kilkoma autami przez CB i pokazuje
tyle samo co w inych.

Prędkościomierz zawsze zaniża, kwestia tylko o ile.
W Focusie w stosunku do GPS'a ok 8km/h
W Passacie rok 86 :-) o około 10km/h

PJ

3 Data: Pa?dziernik 04 2007 14:15:21
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Tomasz Pyra 

 pisze:

ostatnio sprawdzalem ile moje auto potrzebuje metrow do zatrzymania
sie ze 100km/h i jestem dosc mocno zaskoczony.... spodziewalem sie cos
kolo 40m bo tyle maja podobne auta wg. instrukcji i czasopism
motoryzacyjnych a uzyskalem ok. 25-26m!!!

Po pierwsze - 100km/h.
Jeżeli mierzysz prędkościomierzem to może być równie dobrze 90km/h.
Do pomiaru prędkości musisz użyć jakiegoś skalibrowanego urządzenia, lub przynajmniej obliczyć i potem uwzględniać błąd wskazań prędkościomierza.

Po drugie pomiar długości - nie mierz długości śladów, a odległość od miejsca gdzie zapaliły się światła stopu do miejsca zatrzymania. Żeby to uchwycić potrzebujesz IMO kamery a nie obserwatora i musisz uwzględnić że przy 25fps przejeżdżasz ponad metr na klatkę.
Różnica wynika z czasu potrzebnego na zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym i zatrzymanie kręcących się kół.

Zaraz po naciśnięciu na hamulec samochód jeszcze prawie nie hamuje, potrzebuje czasu na zablokowanie kół, a jedziesz ponad 27m/s.

myslalem, ze zaniza mi
predkosciomierz ale sprawdzalem z kilkoma autami przez CB i pokazuje
tyle samo co w inych.

Prędkościomierze zaniżają w zasadzie we wszystkich autach.
5-10% to norma. Rzadko które samochody są bliższe prawdy.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

4 Data: Pa?dziernik 04 2007 14:24:43
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Michal k. 

Prędkościomierze zaniżają w zasadzie we wszystkich autach.
5-10% to norma. Rzadko które samochody są bliższe prawdy.

zawyżaja... okolo 10%, ponoc to siakis wymog bepzieczenstwa itd.
z gps wystarczy skonfrontowac..
M

5 Data: Pa?dziernik 04 2007 14:43:01
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Maciej Loret 

Witam.

zawyżaja... okolo 10%, ponoc to siakis wymog bepzieczenstwa itd.
z gps wystarczy skonfrontowac..

Może DO 10%?
W moim poprzednim przy 200km/h licznik pokazywał 207, w obecnym bodaj 204,
ale tu głowy nie dam.

--
Pozdrawiam, Maciej Loret
www.maciejloret.neostrada.pl - linki dla właścicieli Alfa Romeo i nie tylko
PMS+ PJ S+ p- M- W+ P+:++ X+ L++ B+(++) M- - Z++ T-(- -) W- CB

6 Data: Pa?dziernik 04 2007 14:52:34
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: szerszen 


Użytkownik "Maciej Loret"  napisał w wiadomości

Może DO 10%?
W moim poprzednim przy 200km/h licznik pokazywał 207, w obecnym bodaj 204,
ale tu głowy nie dam.

wez pod uwage ze blad pomiaru w analogowych wskaznikach nie jest identyczny w calym zakresie pomiarowym, jest zmienny, im nizsze wskazania w stosunku do wyskalowania licznika tym wiekszy moze byc blad pomiaru

7 Data: Pa?dziernik 04 2007 15:10:21
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Maciej Loret 

Witam.

wez pod uwage ze blad pomiaru w analogowych wskaznikach nie jest
identyczny w
calym zakresie pomiarowym, jest zmienny, im nizsze wskazania w stosunku do
wyskalowania licznika tym wiekszy moze byc blad pomiaru

Niewiele pamiętam z miernictwa, bo było to 20 lat temu...
Ale pamiętam, że były różne mierniki i posiadały rózne błędy w róznych
miejscach swych zakresów...
Ale pamiętam, też że przy 100km/h błąd bezwzględny był w pierwszym aucie
mniejszy niż przy 200km/h. Względny również, choć chyba niewiele...

--
Pozdrawiam, Maciej Loret
www.maciejloret.neostrada.pl - linki dla właścicieli Alfa Romeo i nie tylko
PMS+ PJ S+ p- M- W+ P+:++ X+ L++ B+(++) M- - Z++ T-(- -) W- CB

8 Data: Pa?dziernik 05 2007 10:05:00
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: PAndy 


"Maciej Loret"  wrote in message ogolnie podpisze sie pod Toba choc to uwaga do tego forka ze liczniki zawsze zawyzaja i to zawyzaja nieliniowo - im wyzsza predkosc tym wiekszy blad - na koncu skali mzoe wynosic nawet 20 - 25kmph - robione celowo ze wzgledu na efekt psychologiczny...

9 Data: Pa?dziernik 05 2007 10:15:37
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: szerszen 


Użytkownik "PAndy"  napisał w wiadomości

ogolnie podpisze sie pod Toba choc to uwaga do tego forka ze liczniki zawsze zawyzaja i to zawyzaja nieliniowo - im wyzsza predkosc tym wiekszy blad - na koncu skali mzoe wynosic nawet 20 - 25kmph - robione

pytanie teraz co rozumiesz przez liniowosc, predkosc w km/h czy procentowa roznice w stosunku do wskazania :)

10 Data: Pa?dziernik 04 2007 10:11:25
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Pete 


Użytkownik "Maciej Loret" wrote

zawyżaja... okolo 10%, ponoc to siakis wymog bepzieczenstwa itd.
z gps wystarczy skonfrontowac..

Może DO 10%?

Dokładnie, jest wymóg, że prędkościomierz nie może zaniżać, natomiast jeśli
zawyża o ileśtam procent (właśnie chyba do 10), to jest to dopuszczalne.
Jeśli by ktoś zgłosił się do ASO z reklamacją, że jego prędkościomierz
zawyża, to ASO nie kiwnie palcem dopóki nie zawyża ponad 10%.

 Pete

11 Data: Pa?dziernik 04 2007 16:57:17
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Tomasz Pyra 

Maciej Loret pisze:

Witam.

zawyżaja... okolo 10%, ponoc to siakis wymog bepzieczenstwa itd.
z gps wystarczy skonfrontowac..

Może DO 10%?
W moim poprzednim przy 200km/h licznik pokazywał 207, w obecnym bodaj 204,
ale tu głowy nie dam.

Ja zauważyłem że te błędy niekoniecznie są liniowe.
Zwłaszcza że w niektórych samochodach skala prędkościomierza nie jest nawet liniowa (często koniec prędkościomierza ma gęstszą skalę niż początek), wskazówka lubi mieć po prostu przesunięcie itp.

W moim samochodzie przy 40 na liczniku GPS wskazywał stabilnie 42km/h, przy 100 na liczniku GPS wskazuje 95km/h, a przy 160 GPS mówił 149.

W Mondeo MkII odczyt prędkościomierza w całej skali był zawyżony równo o 10%.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

12 Data: Pa?dziernik 04 2007 16:03:21
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Ami 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości


Prędkościomierze zaniżają w zasadzie we wszystkich autach.
5-10% to norma. Rzadko które samochody są bliższe prawdy.


Prędkościomierze ZANIZAJA tylko w niektorych zepsutych autach.
Nie wprowadzaj w błąd.

Prędkościomierze prawie zawsze ZAWYZAJĄ predkosc o ok 5 - 10km/h.

--
Ami

13 Data: Pa?dziernik 04 2007 16:59:14
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Tomasz Pyra 

Ami pisze:

Prędkościomierze prawie zawsze ZAWYZAJĄ predkosc

Przepraszam, oczywiście chodziło mi o zawyżanie odczytu :)

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

14 Data: Pa?dziernik 04 2007 14:40:21
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: szerszen 


Użytkownik  napisał w wiadomości jak juz tu ci radzono rozpedz sie do jakis 110 i na drodze wyznacz sobie punkt przy ktorym naciszkasz hamulec i mierz od tego punktu, do miejsca w ktorym zatrzymal sie samochod, wtedy bedziesz najblizszy prawdy

15 Data: Pa?dziernik 04 2007 12:49:28
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: 'Tom N' 

szerszen w

Użytkownik  napisał w wiadomości


jak juz tu ci radzono rozpedz sie do jakis 110 i na drodze wyznacz sobie punkt
przy ktorym naciszkasz hamulec i mierz od tego punktu, do miejsca w ktorym
zatrzymal sie samochod, wtedy bedziesz najblizszy prawdy

Niech sobie odmierzy 40 metrów od jakiejś betonowej ściany...  nie dość, że
będzie całkiem blisko prawdy to z dreszczykiem
;-)

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

16 Data: Pa?dziernik 04 2007 14:56:43
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Agent 


Użytkownik "szerszen"  napisał w wiadomości


Użytkownik  napisał w wiadomości jak juz tu ci radzono rozpedz sie do jakis 110 i na drodze wyznacz sobie punkt przy ktorym naciszkasz hamulec i mierz od tego punktu, do miejsca w ktorym zatrzymal sie samochod, wtedy bedziesz najblizszy prawdy

Taaa, jasne. Jadąc 110 akurat ucelujesz w linie na asfalcie zeby zacząć hamować. I dlaczego 110?
Ja myśle ze najlepszy pomysł z ta kamerą. znaczy filmujesz auto adące z prędkością 100 z drugiego jadącego obok auta. kamera rejestruje moment włączenia śwateł stop wtedy widać w jakim to było miejscu. Do tego przydałoby sie miec jakieś dobre punkty odniesienia.

17 Data: Pa?dziernik 04 2007 15:48:48
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: szerszen 


Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości

Taaa, jasne. Jadąc 110 akurat ucelujesz w linie na asfalcie zeby zacząć hamować. I dlaczego 110?

bo to jest blizsze rzeczywistemu 100 niz licznikowe 100

18 Data: Pa?dziernik 04 2007 16:49:46
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: pablos 

Użytkownik  napisał w wiadomości

ostatnio sprawdzalem ile moje auto potrzebuje metrow do zatrzymania
sie ze 100km/h i jestem dosc mocno zaskoczony.... spodziewalem sie cos
kolo 40m bo tyle maja podobne auta wg. instrukcji i czasopism
motoryzacyjnych a uzyskalem ok. 25-26m!!! tyle nie ma nawet ferrari
wiec prawdopodobnie zle dokonuje pomiaru . jak to wpowinno wygladac??

Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu
nacisniecia na pedal hamulca.
Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach.

19 Data: Pa?dziernik 04 2007 12:29:50
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Pete 


Użytkownik "pablos" wrote

Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu
nacisniecia na pedal hamulca.
Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach.

Wzór na zaczymanie?

:)


Pete

20 Data: Pa?dziernik 04 2007 18:51:01
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: pablos 


Użytkownik "Pete"  napisał w wiadomości


Użytkownik "pablos" wrote
Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od
momentu nacisniecia na pedal hamulca.
Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach.

Wzór na zaczymanie?

Wzor na droge hamowania
0,5*V*t=S
V=100km/h=27,8 m/s
t= czas w sekunadch
S= wynik czyli droga w metrach

21 Data: Pa?dziernik 04 2007 18:57:08
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: marjan 


Użytkownik "pablos"  napisał w wiadomości


Użytkownik "Pete"  napisał w wiadomości

Użytkownik "pablos" wrote
Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu nacisniecia na pedal hamulca.
Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach.

Wzór na zaczymanie?

Wzor na droge hamowania
0,5*V*t=S
V=100km/h=27,8 m/s
t= czas w sekunadch
S= wynik czyli droga w metrach


Taki wzór jest dobry przy zdaniach fizycznych jak masz stałe przyspieszenie (w tym przypadku ujemne), natomiast w warunkach panujących na drodze nie wydaje mi się aby pojazd tracił prędkość z takim samym przyspieszeniem (czy tam opóźnieniem, jak kto woli).

pozdrawiam,
marjan

22 Data: Pa?dziernik 05 2007 13:07:19
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Jan Kowalski 


Użytkownik "marjan"  napisał w wiadomości

Wzor na droge hamowania
0,5*V*t=S
V=100km/h=27,8 m/s
t= czas w sekunadch
S= wynik czyli droga w metrach


Taki wzór jest dobry przy zdaniach fizycznych jak masz stałe
przyspieszenie (w tym przypadku ujemne), natomiast w warunkach panujących
na drodze nie wydaje mi się aby pojazd tracił prędkość z takim samym
przyspieszeniem (czy tam opóźnieniem, jak kto woli).
Nie ma znaczenia opóźnienie. Znaczenie ma czas, po którym samochód się
zatrzymuje.
S = V* t - 0.5 * a * t * t
Bieżesz średnie opóźnienie czyli (V - 0)/t to po przekształceniu masz podany
wyżej wzór S = 0.5 * V * t
Jeśli wcześniej będzie lepiej hamował to później gorzej - czas będzie taki
sam. A jeśli lepiej i na początku i na końcu to i droga będzie któtsza, bo
droga jest w funkcji czasu

23 Data: Pa?dziernik 05 2007 13:32:09
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Tomasz Pyra 

Jan Kowalski pisze:

Nie ma znaczenia opóźnienie. Znaczenie ma czas, po którym samochód się zatrzymuje.
S = V* t - 0.5 * a * t * t
Bieżesz średnie opóźnienie czyli (V - 0)/t to po przekształceniu masz podany wyżej wzór S = 0.5 * V * t
Jeśli wcześniej będzie lepiej hamował to później gorzej - czas będzie taki sam. A jeśli lepiej i na początku i na końcu to i droga będzie któtsza, bo droga jest w funkcji czasu

Jeżeli na poczštku będzie hamował gorzej, a póŸniej lepiej, to œrednia prędkoœć będzie wyższa niż v(0)/2.
Jeżeli na poczštku lepiej, a potem gorzej, to będzie mniejsza. A to dlatego że przyspieszenie (opóŸnienie) nie jest stałe.

WyobraŸ sobie samochód który po naciœnięciu hamulca przez 3s zupełnie nie hamuje, a potem nagle staje jak wryty. czyli v(0)=27.7m/s t=3s
Z Twojego wzoru wynika że powinien się zatrzymać na drodze S=0.5*27.7m/s*3s=41.5m, a w rzeczywistoœci zatrzyma się na drodze 2x dłuższej bo przez 3s przejedzie 83m, a następnie tam zatrzyma się w ułamku sekundy.

W rzeczywistych samochodach też zachodzi takie zjawisko (ale nie tak mocno) - po naciœnięciu hamulca przez pewien czas zwiększa się ciœnienie w układzie hamulcowym aż będzie wystarczajšce dla zablokowania kół. Dopiero wtedy samochód hamuje z pełnš skutecznoœciš.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

24 Data: Pa?dziernik 05 2007 14:33:33
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: kan 

Tomasz Pyra wrote:

Jeżeli na poczštku będzie hamował gorzej, a póŸniej lepiej, to œrednia prędkoœć będzie wyższa niż v(0)/2.
Jeżeli na poczštku lepiej, a potem gorzej, to będzie mniejsza. A to dlatego że przyspieszenie (opóŸnienie) nie jest stałe.

WyobraŸ sobie samochód który po naciœnięciu hamulca przez 3s zupełnie nie hamuje, a potem nagle staje jak wryty. czyli v(0)=27.7m/s t=3s
Z Twojego wzoru wynika że powinien się zatrzymać na drodze S=0.5*27.7m/s*3s=41.5m, a w rzeczywistoœci zatrzyma się na drodze 2x dłuższej bo przez 3s przejedzie 83m, a następnie tam zatrzyma się w ułamku sekundy.

Żle. Jeœli przyjmuje się założenia poczštkowe to trzeba się do nich stosować. Nie możesz zakładać hamowania jeœli go nie ma. W tym pierwszym okresie a=0 więc nie mozna stosować uproszczenia w postaci S = 0.5 * V * t ponieważ wychodzšc z S = V* t - 0.5 * a * t * t dla okresu w którym nie hamujesz zostaje S = V* t czyli wszystko się zgadza. Nawet jak w okresie hamowania przyœpieszenie będzie się zmieniać to i tak nie ma to znaczenia pomijajšc przypadek a=0 ponieważ wtedy hamowanie się kończy.
--
Pozdrawiam,
kan

25 Data: Pa?dziernik 05 2007 16:54:48
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: 'Tom N' 

kan w

Tomasz Pyra wrote:
Jeżeli na początku będzie hamował gorzej, a później lepiej, to średnia
prędkość będzie wyższa niż v(0)/2.
Jeżeli na początku lepiej, a potem gorzej, to będzie mniejsza. A to
dlatego że przyspieszenie (opóźnienie) nie jest stałe.
Wyobraź sobie samochód który po naciśnięciu hamulca przez 3s zupełnie
nie hamuje, a potem nagle staje jak wryty. czyli v(0)=27.7m/s t=3s
Z Twojego wzoru wynika że powinien się zatrzymać na drodze
S=0.5*27.7m/s*3s=41.5m, a w rzeczywistości zatrzyma się na drodze 2x
dłuższej bo przez 3s przejedzie 83m, a następnie tam zatrzyma się w
ułamku sekundy.

Żle. Jeśli przyjmuje się założenia początkowe to trzeba się do nich
stosować. Nie możesz zakładać hamowania jeśli go nie ma.

A hamulec naciśnięty i stoper włączony...

W tym pierwszym
okresie a=0 więc nie mozna stosować uproszczenia w postaci S = 0.5 * V *
t ponieważ wychodząc z S = V* t - 0.5 * a * t * t dla okresu w którym
nie hamujesz zostaje S = V* t czyli wszystko się zgadza.

To teraz powiedz, w którym momencie zacząć mierzyć czas, gdy juz hamulce
zadziałają -- przypominam, że sugestia była, żeby nie mierzyć drogi tylko ja
wyliczyć ze zmierzonego czasu, od chwili naciśnięcia hamulca


--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

26 Data: Pa?dziernik 05 2007 22:17:41
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Tomasz Pyra 

kan pisze:

Wyobraź sobie samochód który po naciśnięciu hamulca przez 3s zupełnie nie hamuje, a potem nagle staje jak wryty. czyli v(0)=27.7m/s t=3s
Z Twojego wzoru wynika że powinien się zatrzymać na drodze S=0.5*27.7m/s*3s=41.5m, a w rzeczywistości zatrzyma się na drodze 2x dłuższej bo przez 3s przejedzie 83m, a następnie tam zatrzyma się w ułamku sekundy.

Żle. Jeśli przyjmuje się założenia początkowe to trzeba się do nich stosować. Nie możesz zakładać hamowania jeśli go nie ma.

Droga hamowania jest to odległość którą przebył samochód od chwili naciśnięcia pedału hamulca, do czasu zatrzymania samochodu.
A samochód w chwili naciśnięcia pedału hamulca jeszcze nie hamuje a już mierzymy mu drogę hamowania.
Mija pewien czas podczas którego rośnie ciśnienie w układzie hamulcowym i przez ten czas opóźnienie nie jest stałe.
Przy hamowaniu 100-0 ten czas narastania opóźnienia ma kluczową rolę w długości drogi hamowania.

Pamiętam eksperyment który pokazano w TV właśnie na ten temat - ile jest jeszcze do zrobienia w hamulcach.
Wzięto jakiegoś Golfa który zatrzymał się ze 100km/h na drodze AFAIR 39m.
Następnie rozpędzono go do 140km/h i zatrzymano cały czas mierząc opóźnienie przy hamowaniu, pozwoliło to zmierzyć drogę hamowania ze 100km w warunkach kiedy układ hamulcowy działał cały czas z pełną sprawnością - droga hamowania ze 100km/h wyniosła 31m.

Buduję sobie akurat jedno urządzenie z akcelerometrem, mogłem więc pomierzyć przeciążenia w moim samochodzie.
Średnie opóźnienie po rozwinięciu pełnej skuteczności hamulców mam dochodzące do 12m/s^2 - gdyby hamulce działały z pełną skutecznością cały czas to zatrzymałbym się ze 100km/h na 32m. Natomiast pozostałe 8m tracę w czasie między naciśnięciem hamulców a ich pełnym zadziałaniem.


Nawet jak w okresie hamowania przyśpieszenie będzie się zmieniać to i tak nie ma to znaczenia pomijając przypadek a=0 ponieważ wtedy hamowanie się kończy.

To zamiast a=0 przyjmij a=0.1*aMax. Wiele się nie zmieni :)

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

27 Data: Pa?dziernik 05 2007 13:50:19
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Jakub Witkowski 

Jan Kowalski pisze:

Nie ma znaczenia opóźnienie. Znaczenie ma czas, po którym samochód się zatrzymuje.
S = V* t - 0.5 * a * t * t

I własnie ten wzór jest słuszny przy założeniu stałego a (ujemnego
przyspieszenia czyli opóźnienia). Zaś kol. Pyra podał przykłady, gdzie
gdy wzór powyżej nie działa - bo a nie jest stałe.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

28 Data: Pa?dziernik 05 2007 09:36:07
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Jakub Witkowski 

pablos pisze:

Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu nacisniecia na pedal hamulca.
Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach.

Bzdura. Samochód nie hamuje ze stałym opóźnieniem.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

29 Data: Pa?dziernik 05 2007 13:53:55
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Jakub Witkowski 

Jakub Witkowski pisze:

pablos pisze:

Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu nacisniecia na pedal hamulca.
Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach.

Bzdura. Samochód nie hamuje ze stałym opóźnieniem.

Przy okazji: obliczenie drogi hamowania bez pomiarów zewnętrznych
jest możliwe, jeśli oprócz stopera liczącego czas pomiędzy
naciśnięciem pedału a zatrzymaniem wstawimy jeszcze do samochodu
rejestrator a) prędkości rzeczywistej, lub b) precyzyjny akcelerometr.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

30 Data: Pa?dziernik 05 2007 15:07:00
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: J.F. 

On Fri, 05 Oct 2007 13:53:55 +0200,  Jakub Witkowski wrote:

Przy okazji: obliczenie drogi hamowania bez pomiarów zewnętrznych
jest możliwe, jeśli oprócz stopera liczącego czas pomiędzy
naciśnięciem pedału a zatrzymaniem wstawimy jeszcze do samochodu
rejestrator a) prędkości rzeczywistej

Trudne, bo jaki ? Radar ?
Trzeba cos wystawic na zewnatrz, np piate kolo.

lub b) precyzyjny akcelerometr.

Niestety - bardzo precyzyjny i z zyroskopem.

Moze sie okazac w warunkach amatorskich ze najprosciej to namalowac
na drodze kreski  co metr i skierowac kamere w dol.
Albo skorzystac z przerywanej linii na drodze.

nawiasem mowiac - profesjonalisci piate kolo zastepuja
kamerka, cos w rodzaju myszki optycznej - sumuje przesuniecia
tekstury drogi..

J.

31 Data: Pa?dziernik 05 2007 23:51:59
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

lub b) precyzyjny akcelerometr.

Niestety - bardzo precyzyjny i z zyroskopem.

Eeee... po co żyroskop?
Wystarczy akcelerometr o 2 osiach (dla pedantów o 3) który da prawidłowy wynik niezależnie od obrotów nadwozia.
Zresztą nawet te ugięcia ile odejmą składowej zasadniczej? IMO nieistotne.
To nie apteka. Ważne żeby pomiar był równie powtarzalny co warunki eksperymentu i już będzie dobrze.

Co do akcelerometru to większym problemem od jego współosiowości z nadwoziem jest wytłumienie drgań.

nawiasem mowiac - profesjonalisci piate kolo zastepuja kamerka, cos w rodzaju myszki optycznej - sumuje przesuniecia
tekstury drogi..

A jakie wady ma piąte koło?

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

32 Data: Pa?dziernik 06 2007 09:54:53
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: J.F. 

On Fri, 05 Oct 2007 23:51:59 +0200,  Tomasz Pyra wrote:

J.F. pisze:
lub b) precyzyjny akcelerometr.
Niestety - bardzo precyzyjny i z zyroskopem.

Eeee... po co żyroskop?
Wystarczy akcelerometr o 2 osiach (dla pedantów o 3) który da prawidłowy
wynik niezależnie od obrotów nadwozia.

Ale skad bedzie wiedzial jaka jest skladowa pozioma, jesli zostanie
obrocony ?

Zresztą nawet te ugięcia ile odejmą składowej zasadniczej? IMO nieistotne.
To nie apteka. Ważne żeby pomiar był równie powtarzalny co warunki
eksperymentu i już będzie dobrze.

Jak sie zawieszenie sie ugnie powiedzmy 5cm z przodu i podniesie 5 cm
z tylu, akcelerometr sie przechyli 10cm/2.5m rozstawu osi,
i poczuje dodatkowe 0.4m/s^2 od grawitacji.
A to jakies 4% bledu, czyli z metr, a moze i po przeliczeniach wiecej.
 
Co do akcelerometru to większym problemem od jego współosiowości z
nadwoziem jest wytłumienie drgań.

Jak dobry to zarejestruje je liniowo i na wynik nie wplyna.

nawiasem mowiac - profesjonalisci piate kolo zastepuja
kamerka, cos w rodzaju myszki optycznej - sumuje przesuniecia
tekstury drogi..
A jakie wady ma piąte koło?

dodatkowy opor [wazne przy Vmax], wlasna bezwladnosc i poslizgi ..

J.

33 Data: Pa?dziernik 06 2007 23:39:07
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

On Fri, 05 Oct 2007 23:51:59 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
J.F. pisze:
lub b) precyzyjny akcelerometr.
Niestety - bardzo precyzyjny i z zyroskopem.
Eeee... po co żyroskop?
Wystarczy akcelerometr o 2 osiach (dla pedantów o 3) który da prawidłowy wynik niezależnie od obrotów nadwozia.

Ale skad bedzie wiedzial jaka jest skladowa pozioma, jesli zostanie
obrocony ?




Zresztą nawet te ugięcia ile odejmą składowej zasadniczej? IMO nieistotne.
To nie apteka. Ważne żeby pomiar był równie powtarzalny co warunki eksperymentu i już będzie dobrze.

Jak sie zawieszenie sie ugnie powiedzmy 5cm z przodu i podniesie 5 cm
z tylu, akcelerometr sie przechyli 10cm/2.5m rozstawu osi,
i poczuje dodatkowe 0.4m/s^2 od grawitacji.
A to jakies 4% bledu, czyli z metr, a moze i po przeliczeniach wiecej.

No racja.
Ale można to też z niezłą dokładnością skompensować wiedząc jak się ugina samochód przy jakim przeciążeniu.

Po prostu uwzględnić przykładowo że przy -10m/s ugięcie wynosi 4%, przy 0m/s ugięcie 0% i liniowo interpolować. Aptekarska precyzja to nie będzie, ale IMO ujdzie.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

34 Data: Pa?dziernik 06 2007 15:04:41
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Jakub,

Friday, October 5, 2007, 9:36:07 AM, you wrote:

Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu
nacisniecia na pedal hamulca.
Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach.
Bzdura. Samochód nie hamuje ze stałym opóźnieniem.

Stałe opóźnienie jest wystarczającym przybliżeniem.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

35 Data: Pa?dziernik 06 2007 23:53:09
Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania
Autor: Tomasz Pyra 

RoMan Mandziejewicz pisze:

Hello Jakub,

Friday, October 5, 2007, 9:36:07 AM, you wrote:

Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu
nacisniecia na pedal hamulca.
Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach.
Bzdura. Samochód nie hamuje ze stałym opóźnieniem.

Stałe opóźnienie jest wystarczającym przybliżeniem.

Oj się nie zgodzę.
Mój samochód przy hamowaniu ma opóźnienie 12m/s^2, co dawałoby drogę hamowania ze 100km/h około 32m. Nawet jak zgodnie z tym co pisze J.F. odejmiemy trochę, to i tak niewiele zmienia.
Bo na prawdę raczej poniżej 40m drogi hamowania nie zejdę.
A ta różnica się bierze właśnie z nieliniowości.

Przy mniejszych prędkościach błąd będzie jeszcze większy.
Z kolei przy bardzo dużych można się naciąć na późniejszy spadek skuteczności związany z nadmiernym nagrzewaniem się tarczy.
Z kolei w pierwszej fazie hamowania z dużych prędkości pomaga jeszcze opór powietrza.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

za dobre hamulce - droga hamowania



Grupy dyskusyjne