Grupy dyskusyjne   »   zawór ciśnienia

zawór ciśnienia



1 Data: Luty 15 2007 08:27:47
Temat: zawór ciśnienia
Autor:

witam!

mam pytanie: do czego służy zawór ciśnienia w garbatym silniku, czyli ten
tłoczek ze sprężyną i śruba z dołu bloku silnika. czy do różnych silników sa
różne te tłoczki i spręzyna? czy jest standardowe rozwiązanie.
co by się stało gdybym odkręcił śrubę wyjął tą sprężynę i tłoczek poczym
odpalił silnik? no wiadomo pewnie poleci olej, ale kontrolka ciśnienia oleju
wykarze niedomagania silnika czy jak?
od razu mówię, że nic nie kombinuję. sa to rozważania i pytania czysto
teoretyczne.
do tego zauważyłem że w moim 1200 takie "duże" śruby są dwie u dołu bloku.
jedna z nich odkręciłem - tą pierwszą od strony koła pasowego, i wiem co się w
środku kryje a ta druga od czego jest i co się pod nią kryje?

za info z góry dzięki
pozdrawiam
mario
www.gryfgarb.org
szczecin

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl



2 Data: Luty 15 2007 10:10:16
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: Dzieciak 

Witam
Przeczytaj swoj watek caly dokladnie dotyczacy pompy oleju.
Tam MarcinJM dostatecznie dobrze Ci to wytlumaczyl

Pozdrawiam

3 Data: Luty 15 2007 16:19:41
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: bestya 

 wrote:

witam!

mam pytanie: do czego służy zawór ciśnienia w garbatym silniku, czyli ten tłoczek ze sprężyną i śruba z dołu bloku silnika. czy do różnych silników sa różne te tłoczki i spręzyna? czy jest standardowe rozwiązanie.
co by się stało gdybym odkręcił śrubę wyjął tą sprężynę i tłoczek poczym odpalił silnik? no wiadomo pewnie poleci olej, ale kontrolka ciśnienia oleju wykarze niedomagania silnika czy jak?

wykre;casz spre;z.yne zmniejszasz cisnienie oleju w uk?adzie
wkre;casz spre;z.yne zwie;kszasz cis'nienie
Ja raczej na pneumatyce sie; bardziej znam i dla nie to zawór d?awia;co zwrotny.
B.

4 Data: Luty 15 2007 19:28:14
Temat: Re: zawór ciÂśnienia
Autor: MarcinJM 

bestya napisał(a):

wykre;casz spre;z.yne zmniejszasz cisnienie oleju w uk?adzie
wkre;casz spre;z.yne zwie;kszasz cis'nienie
Ja raczej na pneumatyce sie; bardziej znam i dla nie to zawór d?awia;co zwrotny.

Na pneumatyce i jak widac na kodowaniu rowniez ;)

--
Pozdrawiam
MarcinJM
____________________________
gg: 978510, Skype: marcin.jm

5 Data: Luty 15 2007 20:40:37
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: bestya 


Na pneumatyce i jak widac na kodowaniu rowniez ;)


By was pogielo, pytalem nie raz jakie kodowanie jest teraz trendy..
i nikt mnie raczyl poinstruowac.
komp lama jestem
B.
PS dam glowe ze jak zmienie kodowanie i tak moj klient poczty sobie sam zwroci krzaki

6 Data: Luty 15 2007 21:32:32
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: Bakter 


PS dam glowe ze jak zmienie kodowanie i tak moj klient poczty sobie sam
zwroci krzaki

To pisz jak przystalo w usenecie bez polskich znakow.
Pozdro
Bakter

7 Data: Luty 15 2007 18:45:35
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: PETER 


do tego zauważyłem że w moim 1200 takie "duże" śruby są dwie u dołu bloku. jedna z nich odkręciłem - tą pierwszą od strony koła pasowego, i wiem co się w środku kryje a ta druga od czego jest i co się pod nią kryje?

Zawór tłoczkowy przy kole pasowym kieruje olej do magistrali głównej i/lub chłodnicy w zależności od jego temperatury. Im bardziej gorący olej tym rzadszy i tym słabiej naciska na tłoczek powodując jego zamknięcie. Gorący olej nie trafia już bezpośrednio do magistrali a leci prosto do chłodnicy i stamtąd dopiero po ochłodzeniu trafia do magistrali olejowej. Zimny olej naciska silniej na tłoczek powodując jego otwarcie i oliwka wybiera sobie krótszą/łatwiejszą drogę do panewek omijając w znacznej części chłodnicę. Nie jest to doskonały system ale bardzo prosty i jak wskazują lata doświadczeń względnie skuteczny. Drugi tłoczek ze sprężynką stanowi przelewowy zawór bezpieczeństwa. Jeśli olej jest gęsty i ciśnienie w układzie przekroczy wartość graniczną otwiera się ten tłoczek właśnie (umiejscowiony bliżej koła zamachowego) i kieruje nadmiar ciśnienia na dno bloku czyli nadmierna para idzie w gwizdek. Bloki starszego typu pozbawione były tego "wentyla bezpieczeństwa" i częściej im się przytrafiały awarie szczelności układu olejowego jak ktoś miał ciężką nogę....
Mam nadzieję że nic nie popierd.....em ;-)
Pzdr
Peter

8 Data: Luty 16 2007 12:06:18
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: BROD@CZ 

(...) Drugi
tłoczek ze sprężynką stanowi przelewowy zawór bezpieczeństwa. Jeśli olej
jest gęsty i ciśnienie w układzie przekroczy wartoć graniczną otwiera
się ten tłoczek właśnie (umiejscowiony bliżej koła zamachowego) i
kieruje nadmiar ciśnienia na dno bloku czyli nadmierna para idzie w
gwizdek.

Dodatkowo powiem, ze to wlasnie ten zawor odpowiada za cisnienie oleju
podawanego na wszelakie panewki. Zbyt duze cisnienie jest dla panewek tak
samo szkodliwe jak zbyt male, chociaz innego typu uszkodzenia powoduja.
Kiedys, gdy powszechnie stosowano oleje bardzej przypominajace rozcienczona
smole niz wspolczesne smarowidla, wystarczyl odpowiedniej srednicy otwor
przelewowy na koncu kanalu. W czasach, gdy mamy oleje o bardzo roznych
gestosciach, konieczne stalo sie wprowadzenie zaworu utrzymujacego zadane
cisnienie, bez wzgledu na gestosc smarowidla. Oczywiscie system ten dziala
tylko w pewnych zakresach gestosci oleju, ale zawszec jest bardziej
tolerancyjny niz zwykly otwor przelewowy.

BROD@CZ

9 Data: Luty 15 2007 18:30:00
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: Seweryn 


co by się stało gdybym odkręcił śrubę wyjął tą sprężynę i tłoczek poczym
odpalił silnik? no wiadomo pewnie poleci olej, ale kontrolka ciśnienia
oleju
wykarze niedomagania silnika czy jak?

Jeśli wyciągniesz ten tłoczek i zakręcisz dziurę tak, że będzie tam sama
spężyna (lub np. złożysz to tak, że sprężyna będzie na górze a tłoczek na
dole), to silnik będzie miał niewystarczające ciśnienie oleju - kontrolka
ciśnienia oleju będzie wówczas się paliła podczas pracy silnika (zgaśnie
prawdopodobnie gdy prędkość obrotowa silnika wzrośnie ponad 2-3 tys.
obr/min).  Jest to oczywiście niezdrowe dla silnika i jazda w takim stanie
może spowodować zniszczenie silnika (ale nie musi).
Również sama sprężyna ma ściśle określone parametry fizyczne (długość w
stanie spoczynkowym i odkształcalność w mm pod wpływem ściskania jej daną
siłą).

Pozdrawiam,
SPB

10 Data: Luty 16 2007 08:06:16
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor:

cz!

o takie wyjaśnienia jak Petera i Twoje właśnie mi chodziło. dzięki.
tymi rozważaniami małymi krokami próbuję dojść do jest grane z tą moją
kontrolką ciśnienia oleju. temat wałowany już nie raz. ostatnio wykluczyłem
pompę oleju z uwagi na to iż po pierwsze mierzone ciśnienie było ok, po drugie
jak to jeden z grupowiczów napisał wcześniej pompa zapodaje ciśnienie o wiele
większe niż potrzeba w tym silniku i nawet (tak sobie myślę) gdyby lekko
niedomagała to i tak ciśnienie byłoby wystarczające dla tego silnika.
teraz zastanowil mnie właśnie temat tych zaworów ciśnienia, może tam jest coś
nie tak? może tłoczek lub sprężyna są na tyle wyrobione że nie dzialają
prawidłowo co powoduje że na absolutnie zimnym silniku przy odpaleniu
kontrolka ciśnenia oleu gaśnie po jakimś czasie czyt. w lecie po 30sek, zima
ciut dłużej nawet po minucie. przy rozgrzanym silniku kontrolka zachowuje się
poprawnie. to samo podczas jazdy - zachowuje się poprawnie. dodam dla tych co
nie znają tematu że silnik po generalce, przejechane jakieś 7 tys km, olej
wymieniony, "smok" na dole w komorze silnika sprawdzony - nie rusza się,
czujnik ciś oleju wymieniany chyba z 5 razy. nie wiem waham się nad tym zeby
wstawic absolutnie nową pompę i wymienić te elementy zaworu ciśnienia... nawet
jeśli są niby ok.
pozdr
mario
www.gryfgarb.org
szczecin


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

11 Data: Luty 16 2007 19:33:46
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: Seweryn 


o takie wyjaśnienia jak Petera i Twoje właśnie mi chodziło. dzięki.

Mówisz, że kontrolka gaśnie po 30 sekundach od uruchomienia silnika?  To
prawie wieczność...  Silnik długo tak nie pożyje.  Przez ten cały czas
główne części silnika nie są prawie wcale smarowane.
Silnik remontowany to już nie to... Pamiętam jak zastanawiałeś się czy
remontować silnik czy zmienić na sprawny.
Tak czy inaczej trzeba znaleźć przyczynę.  Na pewno jest to coś między miską
olejową a wałem korbowym na drodze jaką pokonuje olej silnikowy.

Powodzenia.
SPB

12 Data: Luty 19 2007 09:00:09
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor:

cz!


Mówisz, że kontrolka gaśnie po 30 sekundach od uruchomienia silnika?  To
prawie wieczność...

tak jest przy maxymalnie zimnym silniku! później kontrolka zachowuje sie już
normalnie.

  Silnik długo tak nie pożyje.  Przez ten cały czas
główne części silnika nie są prawie wcale smarowane.

po remnoncie przejechałem już ponad 7 tys. i silnik chodzi jak złoto.
Silnik remontowany to już nie to...
ja wiem, mechanik powiedział, ze sporo km na nim jeszcze zrobie. przynajmniej
100tys. pzy założeniu że robię 10tys rocznie to następny ewentualny remont
czekałby mnie za 10 lat, a to sporo czasu jak dla mnie.

Pamiętam jak zastanawiałeś się czy
remontować silnik czy zmienić na sprawny.
przeczytaj na www.gryfgarb.org w dziale zdjęcia/nasze garby/zielony1303maria
historię związaną z zakupem i remontem silnika. niezle z tym miałem przeboje.
przeszedlem drogę zarówno z zakupem innego silnika uzywanego w dobrym stanie
jak i remont mojego. poczytaj polecam.
 
Tak czy inaczej trzeba znaleźć przyczynę.  Na pewno jest to coś między miską
olejową a wałem korbowym na drodze jaką pokonuje olej silnikowy.
no ok. od czego byś zaczął? co mam sprawdzić? co mam wymienić pompę oleju na
nówke i ten zawór ze sprężynką? koszt tego stosunkowo nieduży...

ps. ostatnio wóz stał 1 dzień poza garazem (zimno, deszcz, zimno, deszcz,
wilgoć, jednym słowem niefajnie), wsiadam przekręcam kluczyk i kontrolka ciś
oleju w ogóle sie nie pali. uruchamiam silnik, gaszę znowu przekręcam kluczyk
w stacyjce i nie pali się kontrolka. nawet jak zdejmę przewód elektr i dotknę
nim masy też się nie zapala. tak się zastanawiam czy czasami te anomalia nie
wynikają np. z jakiejś polki w elektryce?

pozdr
mario
www.gryfgarb.org
szczecin




--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

13 Data: Luty 20 2007 00:32:26
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: falco 


Użytkownik  napisał

tak się zastanawiam czy czasami te anomalia nie
wynikają np. z jakiejś polki w elektryce?

H!

Zobacz czy na pewno oprawka żarówki od kontrolki oleju jak i sam kabel
nigdzie nie sa przetarte, nie zwierają gdzieś z innymi kablami...


--
(Po)zdrówka! falco

fKG ...napraVWakcjeZgarBusamItp... www.mfalco.empestudio.com TPVWG
garbiarnia.com
 _________________________________
t:505287636    gg:2599456

14 Data: Luty 21 2007 09:54:45
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor:


Zobacz czy na pewno oprawka żarówki od kontrolki oleju jak i sam kabel
nigdzie nie sa przetarte, nie zwierają gdzieś z innymi kablami...


a gdybym chciał wymienić ten kabel to jak on biegie z silnika gdzie?
bezpośrednio do kontrolki?
myślę żeby puścić nowy kabel i wymienić żarówkę
pozdr
mario
www.gryfgarb.org
szczecin


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

15 Data: Luty 21 2007 22:23:51
Temat: Re: zawór ciśnienia
Autor: falco 


Użytkownik  napisał

a gdybym chciał wymienić ten kabel to jak on biegie z silnika gdzie?

Przy silniku wychodzi z głównej wiązki po lewej stronie, przy zegarze
również wychodzi z wiązki. Jeśli jest uszkodzony/przetarty, to raczej tam
gdzie jest wysunięty, bardzo mało prawdopodobne, że jest urwany wewnątrz.

Możesz to sprawdzić miernikiem, czy kable ma "przejście".

--
(Po)zdrówka! falco

fKG ...napraVWakcjeZgarBusamItp... www.mfalco.empestudio.com TPVWG
garbiarnia.com
 _________________________________
t:505287636    gg:2599456

16 Data: Luty 21 2007 23:39:26
Temat: Re: zawór ciÂśnienia
Autor: bestya 

  JeÂśli jest uszkodzony/przetarty, to raczej tam

gdzie jest wysuniĂŞty, bardzo maÂło prawdopodobne, Âże jest urwany wewnÂątrz.

MoÂżesz to sprawdziĂŚ miernikiem, czy kable ma "przejÂście".


chwila moment, jeżeli kontrolka się świci, znaczy się że kabelek jest "zmasowany" jakby był przetart, to kontrolka by się nie świeciła, no chyba że goły kabelek gdzieś by lewą mase łapał.
Sposobem polskiego mechanika, możesz odłaczyć kabelek od czujnika, na stałe, i kontrolka już nie bedzie świecić i cię denerwować :-)
Jest to też sposób na błyskawiczne sprawdzenie, czy kabelek łapie lewą mase.
Wydaje mi się że to albo zapchany kanał olejowy, albo czujnik dogorywa
B.

17 Data: Luty 22 2007 07:37:44
Temat: Re: zawór ciÂśnienia
Autor:



Wydaje mi się że to albo zapchany kanał olejowy, albo czujnik dogorywa


cz!
czujnik odpada, bo jest nowy a poprzedni tak samo sie zachowywał. w ostatnich
dniach tak jak pisałem wcześniej kontrolka w ogóle się nie zapalała nawet na
początku przy przekręceniu kluczyka przed odpaleniem. i tak było przez 2 dni.
odpalałem silnik, jeździłem, gasiłem, odpalałem, jeździłem i nic. już miałem
wymieniać kabel czujnik - kontrolka lub żarówkę od kontrolki a tu wczoraj
przekręcam kluczyk i co? pali się kontrolka - zaczęła działać.

zapchany kanał? po remoncie mogło się coś takiego zrobić? a nawet gdyby to jak
go odepchać?
pozdr
mario
www.gryfgarb.org
szczecin


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

18 Data: Luty 22 2007 14:20:26
Temat: Re: zawór ci?nienia
Autor: PETER 

 napisał(a):

w ostatnich

dniach tak jak pisałem wcześniej kontrolka w ogóle się nie zapalała nawet na początku przy przekręceniu kluczyka przed odpaleniem. i tak było przez 2 dni. odpalałem silnik, jeździłem, gasiłem, odpalałem, jeździłem i nic. już miałem wymieniać kabel czujnik - kontrolka lub żarówkę od kontrolki a tu wczoraj przekręcam kluczyk i co? pali się kontrolka - zaczęła działać.

Znaczy że ten układ poszedł do "krainy wiecznych wskazań" i należy go wyśmignąć a w to miejsce założyć nowy kabelek i przy okazji spr żarówkę, obsadkę i masę na niej. Bo takie kaprysy mogą spowodować, że jak kiedyś Ci zdechnie simer i pompka wypompuje oliwę pod auto, to nawet nie zauważysz kiedy Krzyś Vweteran dostanie od Ciebie kolejne zlecenie na remont silnika :-/.
Koszt wymiany to parę zyli + piwo i 2 godzinki przyjemnej rozrywki w sobotnie popołudnie. Koszt remontu silnika już znasz...
Pzdr
Peter

zawór ciśnienia



Grupy dyskusyjne