Grupy dyskusyjne   »   zmiana oleju - dotyczy również motocykli

zmiana oleju - dotyczy również motocykli



1 Data: Czerwiec 19 2008 14:29:47
Temat: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Arni 

http://www.wyhacz.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

;)
--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX  - małżowiny



2 Data: Czerwiec 19 2008 14:55:25
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Alti 


Użytkownik "Arni"  napisał w wiadomości

http://www.wyhacz.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

;)

Zastanawia mnie tylko co miało na celu takie stwierdzenie byłego szefa
Castrola....
To że facet nie ma racji jest sprawą oczywistą i na chłopski rozum (bo
zużyty olej jest fuj) i z naukowego punktu widzenia (olej podczas pracy
ulega starzeniu, czyli utlenianiu. W wyniku tego procesu powstają takie
szkodliwe związki jak kwasy organiczne - przyspieszające korozję, oraz
związki żywiczne, zwiększające lepkość oleju (gorsze smarowanie zimnego
silnika) i odkładające się w silniku (m.in. zawężając średnice magistrali
olejowej).
IMO to tak oczywiste, że chyba tylko żartując można opowiadać historie o
szkodliwym wpływie wymiany oleju na kondycję silnika. Może facet sobie jaja
robił, a ktoś to źle zrozumiał i rozpuścił w świat.
Wojtek

3 Data: Czerwiec 19 2008 15:04:07
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Tytus z Fabryki 

Siemka

***Użytkownik "Alti"  Zastanawia mnie tylko co miało na celu takie
stwierdzenie byłego szefa  Castrola....
 To że facet nie ma racji jest sprawą oczywistą i na chłopski rozum (bo
zużyty olej jest fuj) i z naukowego punktu widzenia (olej podczas pracy
ulega starzeniu, czyli utlenianiu. W wyniku tego procesu powstają takie
szkodliwe związki jak kwasy organiczne - przyspieszające korozję, oraz
związki żywiczne, zwiększające lepkość oleju (gorsze smarowanie zimnego
 silnika) i odkładające się w silniku (m.in. zawężając średnice magistrali
olejowej).

A czy tych wiadomosci nie zaczepnales z folderow reklamowych producentow
oliwy??? I czy nie dotyczy to glownie olejow mineralnych i
semisyntetycznych???
Chyba cos w tym jest bo najnowsze m.in. Miski i Bmw nie maja okreslonych
limitow km na wymiane oliwy. Po prostu czujniki jakosci oleju w odpowiednim
momencie informuja o potrzebie wymiany. Ciezarowki robia po 30000-40000 km
miedzy wymianami w zaleznosci od obciazen silnikow

Tytus.

4 Data: Czerwiec 19 2008 15:53:05
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Alti 


Użytkownik "Tytus z Fabryki"


A czy tych wiadomosci nie zaczepnales z folderow reklamowych producentow
oliwy??? I czy nie dotyczy to glownie olejow mineralnych i
semisyntetycznych???

Nie. Te informacje wynikają ze znajomości chemii i badań jakie od dawna
przeprowadza się na różnych olejach (w tym syntetycznych).



Chyba cos w tym jest bo najnowsze m.in. Miski i Bmw nie maja okreslonych
limitow km na wymiane oliwy. Po prostu czujniki jakosci oleju w
odpowiednim momencie informuja o potrzebie wymiany.

IMO to nie czujniki zużycia oleju tylko komp wylicza jakie powinno być
zużycie oleju na podstawie średnich obrotów i obciążenia silnika,
temperatury oleju i czasu od jego ostatniej wymiany.

Ciezarowki robia po 30000-40000 km miedzy wymianami w zaleznosci od
obciazen silnikow

Do silnika w samochodzie ciężarowym wchodzi kilkanaście litrów oleju a nie
kilka jak w osobówce. A ogólnie można stwierdzić że im więcej masz oleju tym
wolniej będzie się on starzał (po prostu jak w tym samym silniku wsadzisz 2
razy większą miskę olejową to 2 razy rzadziej będzie mógł wymieniać olej
(oczywiście nie uwzględniając czasu od wymiany do wymiany).
Wojtek

5 Data: Czerwiec 19 2008 16:07:35
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Tytus z Fabryki 

Siemka


Użytkownik "Alti"
*** Nie. Te informacje wynikają ze znajomości chemii i badań jakie od dawna
przeprowadza się na różnych olejach (w tym syntetycznych).

Kto badal te oleje i na czyje zlecenie???

 *** IMO to nie czujniki zużycia oleju tylko komp wylicza jakie powinno być
zużycie oleju na podstawie średnich obrotów i obciążenia silnika,
temperatury oleju i czasu od jego ostatniej wymiany.

No to sie dosc mocno mylisz, zespol czujnikow oliwy nawet w prostej C klasie
jest wielkosci malego radyjka traznystorowego i dostarcza jednemu z urzadzen
sterujacych informacji m.in. o lepkosci oliwy, gestosci, zanieczyszczeniu i
cholera wie o czy jeszcze.

*** Do silnika w samochodzie ciężarowym wchodzi kilkanaście litrów oleju a
nie kilka jak w osobówce. A ogólnie można stwierdzić że im więcej masz oleju
tym
 wolniej będzie się on starzał (po prostu jak w tym samym silniku wsadzisz 2
razy większą miskę olejową to 2 razy rzadziej będzie mógł wymieniać olej

Aaaa takiej teorii to nie znalem, czyli 10 l oliwy zestarzeje sie wolniej
niz 2 l  ?. Rozumiem...
I cieszy mnie to bo u mnie w moto w silniku jest 4,4 l oliwy wiec moge
wymieniac znacznie rzadziej niz ci co maja 2 czy 3 litry

A moze do silnika ciezarowki wchodzi znacznie wiecej bo po prostu jest on
wiekszy, ma wieksza poj skokowa a tym samym wiecej powierzchni do smarowania
n.p wal korbowy, gladzie cylindrow, i wszystko inne co jest duzo wieksze niz
w osobowce.
Poza tym obciazenia oliwy w silniku ciezarowki jest zwykle mniejsze niz z
wysilonych silnikach sam osobowych i m.in. stad te przebieg miedzy
wymianami.

Tytus

6 Data: Czerwiec 19 2008 16:54:59
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Alti 


Użytkownik "Tytus z Fabryki"  napisał w wiadomości

Siemka


Użytkownik "Alti"
*** Nie. Te informacje wynikają ze znajomości chemii i badań jakie od
dawna przeprowadza się na różnych olejach (w tym syntetycznych).

Kto badal te oleje i na czyje zlecenie???

Każdy instytut zajmujący sie olejami. Badania w państwowych placówkach były
finansowane z pieniędzy z budżetu państwa. W samej Polsce jest kilka takich
placówek (Instytut Paliw i Energii Odnawialne - byłe Centralne Laboratorium
Naftowe, Instytut Technlogii Nafty i Węgla we Wrocławiu, Instytut
Technologii Nafty w Krakowie). Niejeden doktorat został na tego typu
badaniach zrobiony.
Z reszta co ci będe tłumaczył fakt tak oczywisty w świecie olejów (starzenie
się olejów) jak to że 2x2=4.


*** IMO to nie czujniki zużycia oleju tylko komp wylicza jakie powinno być
zużycie oleju na podstawie średnich obrotów i obciążenia silnika,
temperatury oleju i czasu od jego ostatniej wymiany.

No to sie dosc mocno mylisz, zespol czujnikow oliwy nawet w prostej C
klasie jest wielkosci malego radyjka traznystorowego i dostarcza jednemu z
urzadzen sterujacych informacji m.in. o lepkosci oliwy, gestosci,
zanieczyszczeniu i cholera wie o czy jeszcze.

O tym nie wiedziałem. Zastanawia mnie tylko jak to urządzenie bada lepkość,
gęstość i zanieczyszczenie.


*** Do silnika w samochodzie ciężarowym wchodzi kilkanaście litrów oleju a
nie kilka jak w osobówce. A ogólnie można stwierdzić że im więcej masz
oleju tym
wolniej będzie się on starzał (po prostu jak w tym samym silniku wsadzisz
2 razy większą miskę olejową to 2 razy rzadziej będzie mógł wymieniać olej

Aaaa takiej teorii to nie znalem, czyli 10 l oliwy zestarzeje sie wolniej
niz 2 l  ?. Rozumiem...
I cieszy mnie to bo u mnie w moto w silniku jest 4,4 l oliwy wiec moge
wymieniac znacznie rzadziej niz ci co maja 2 czy 3 litry

No nie do końca się zrozumieliśmy.
Napisałem że jak wsadzisz 2x większą miske olejową czyli jak zrobisz sobie
8l) to w sezonie będziesz mógł bez zmiany oleju przejechać 2x tyle
kilometrów.
Nie wiem co widzisz dziwnego w tym że jak ilośc oleju jest dwukrotnie
większa to aby tak samo go zanieczyścić trzeba dwukrotnie więcej
zanieczyszczeń.
Z tego co pisałem wcale nie wynika że możesz 2x rzadziej zmieniać olej niż
ci co mają 2l w misce.

A moze do silnika ciezarowki wchodzi znacznie wiecej bo po prostu jest on
wiekszy, ma wieksza poj skokowa a tym samym wiecej powierzchni do
smarowania n.p wal korbowy, gladzie cylindrow, i wszystko inne co jest
duzo wieksze niz w osobowce.

To tez jak najbardziej. Niemniej dałoby się ten silnik samorwać kilkom
litrami a nie kilkunastoma. Efekt byłby taki że trzeba byłoby zmieniać olej
co 10kkm a nie co 30.

Poza tym obciazenia oliwy w silniku ciezarowki jest zwykle mniejsze niz z
wysilonych silnikach sam osobowych i m.in. stad te przebieg miedzy
wymianami.

Co rozumiesz przez obciążenia oliwy?
Wojtek

7 Data: Czerwiec 19 2008 17:11:30
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Tytus z Fabryki 

Siemka

***Użytkownik "Alti"
Każdy instytut zajmujący sie olejami.

Wojtek, te instytuty zajmuja sie olejami przemyslowymi typu hydraulika,
smarowanie maszyn przemyslowych etc.
Badanie samochodowki moga robic na zlecenie komercyjnych firm i zapewne nie
jest wielkim problemem jest zmanipulowanie wynikow.
Chetnie poczytalbym takie opracowania zwlaszcza dotyczace oliwy syntetycznej
ktora jest niewobrazalnie odporna na dzialanie temperatury i cisnienia.

*** O tym nie wiedziałem. Zastanawia mnie tylko jak to urządzenie bada
lepkość, gęstość i zanieczyszczenie.

Na zasadzie pomiaru przewodnosci,opornosci  elektrycznej i
swietlnej.Oczywiscie mierzy i zapamietuje tez temperature.

*** Co rozumiesz przez obciążenia oliwy?

Cisnienia i temperatury jakie dzialaja na czasteczki oliwy, w przypadku
oliwek syntetycznych zanieczyszczenia ma mniejsze znaczenie bo sa w nich
rozpuszczalniki zdolne rozpuscic w zasadzie wszystko a grubsze czasteczki
usuna filtry.
BTW jesli oleje sie starzeja dlaczego nie maja terminu przydatnosci do
zuzycia???

Tytus

8 Data: Czerwiec 19 2008 19:55:33
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Alti 


Użytkownik "Tytus z Fabryki"  napisał w wiadomoœci

Siemka

***Użytkownik "Alti"
Każdy instytut zajmujący sie olejami.

Wojtek, te instytuty zajmuja sie olejami przemyslowymi typu hydraulika,
smarowanie maszyn przemyslowych etc.

No właœnie nie.
Placówki naukowe zajmujš się m.in. badaniem poszczególnych zwišzków
wchodzšcych w skład olejów, dodatków do nich i badaniami finalnych produktów
mieszania baz olejowych z poszczególnymi dodatkami. Wierz mi że w takich
miejscach bada się wszystko i stwierdzenie  że badajš tam oleje przemysłowe
a nie samochodowe jest conajmniej niepoważne.



Chetnie poczytalbym takie opracowania zwlaszcza dotyczace oliwy
syntetycznej ktora jest niewobrazalnie odporna na dzialanie temperatury i
cisnienia.

Nie jest niewyobrażalnie odporna.
Jak na prawde chcesz poczytać to:
"
http://www.amazon.com/Synthetic-Lubricants-Performance-Functional-Expanded/dp/B000Q9O83K

http://www.amazon.com/Lubricant-Additives-Chemistry-Applications-Industries/dp/0824708571/ref=pd_sim_b_1
http://www.amazon.com/Synthetic-Lubricants-High-Performance-Functional-Industries/dp/0824701941
Zapewne nie będziesz chciał tego kupić więc zapraszam do bibliotek na
uczelniach. (na polibudzie Wrocławskiej jest)
Ponadto ZTCP trochę znajdziesz w:
http://www.gandalf.com.pl/a/podnialo-alfred/

No i wreszcie milion publikacji na uczelnich technicznych, dostępnych z
komputerów na tych uczelniach:
http://www.bg.pwr.wroc.pl/e_czasopisma/
Osobiœcie polecam Elseviera jako największy zbiór publikacji naukowych.

w przypadku oliwek syntetycznych zanieczyszczenia ma mniejsze znaczenie bo
sa w nich rozpuszczalniki zdolne rozpuscic w zasadzie wszystko a grubsze
czasteczki usuna filtry.

A to ciekawe :-)

BTW jesli oleje sie starzeja dlaczego nie maja terminu przydatnosci do
zuzycia???

Dlatego że starzenie oleju (utlenianie) biegnie o kilka rzędów szybciej w
temperaturze ich pracy niż w temp. pokojowej.

Wracajšc do twojego zachwytu nad olejami syntetycznymi to odnoszę wrażenie
że to właœnie ty się naczytałeœ ulotek i folderów reklamowych i nabrałeœ
przekonania jakoby były tysišc pięćset razy lepsze od minerali.

Wojtek

9 Data: Czerwiec 26 2008 18:52:59
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Alti 


Użytkownik "Tytus z Fabryki"  napisał

Chyba cos w tym jest bo najnowsze m.in. Miski i Bmw nie maja okreslonych
limitow km na wymiane oliwy. Po prostu czujniki jakosci oleju w
odpowiednim momencie informuja o potrzebie wymiany.

Aaaa i jeszcze jedno. Jakie to BMW ma czujniki jakości oleju? Podaj mi jeden
konkretny model.
Trochę poszperałem i wyszło na moje przynajmniej z BMW (miśkami się nie
interesowałem).
Nie ma żadnych czujników zużycia oleju tylko jest tak jak wcześniej
napisałem - komp mierzy czas od ostatniej wymiany, obciążenie silnika i
temperature oleju. Tyle....
Poza tym po kiego wstawiać jakieś głupie czujniki jeżeli starzenie się oleju
jest jakby funkcją tych trzech zmiennych o których napisałem. Wystarczy że
zaleje się olej o odpowiedniej jakości (w przypadku bmw musi spełniac normę
longlife ileśtam) i wskazania kompa do wymiany oleju będa jaknajbardziej
miarodajne....
Wojtek

10 Data: Czerwiec 19 2008 14:59:13
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Karambol 


Użytkownik "Arni"  napisał w wiadomości

http://www.wyhacz.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

;)

Kurde! a ja wlasnie wymienilem;/ -dobrze, ze tylko sam olej, filtry zostaly
stare, to moze troche tej sadzy ze starego oleju pomorze silnikowi;)


--
Pozdro
Karambol
KTM LC4 EGS-E 620
http://www.youtube.com/profile?user=MarcinKabat

11 Data: Czerwiec 19 2008 15:02:02
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Kuba (aka cita) 

Karambol wrote:

Użytkownik "Arni"  napisał w
wiadomości
http://www.wyhacz.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

;)

Kurde! a ja wlasnie wymienilem;/ -dobrze, ze tylko sam olej, filtry
zostaly stare, to moze troche tej sadzy ze starego oleju pomorze
silnikowi;)

to tak z innej beczki - co miala na celu wymiana oleju i pozostawienie starego filtra?


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968
www.autoeden.com.pl
www.cita.pl

12 Data: Czerwiec 19 2008 15:10:09
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Agent 0700 

to tak z innej beczki - co miala na celu wymiana oleju i pozostawienie
starego filtra?

Mniej roboty i kosztów :-)

U mnie w miśku producent zaleca wymianę filtra co 2 wymiany oleju.

J

13 Data: Czerwiec 19 2008 15:19:18
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Karambol 


> to tak z innej beczki - co miala na celu wymiana oleju i pozostawienie

starego filtra?

Wymieniam olej i filtry bardzo czesto, max co 2500 km, bo praktycznie caly
ten przebieg to jazdza w terenie. Teraz niedobilem jeszcze do tego przebiegu
ale szykuja mi sie dlugie turystyczne przejazdy, na laczna sume ok 2tys km.
Co daje nam < 4500km a producent zaleca wymiane oleju w LC4 co 5000 km..
Po cholere pakowac sie w dodatkowe koszta (w LC4 sa 2 filtry nie jeden) i 3
razy wiecej czasu na zmiane..jak wroce z wakacji to wymienie juz z filtrami
..


Od i caly cel takiej wymiany:)



--
Pozdro
Karambol
KTM LC4 EGS-E 620
http://www.youtube.com/profile?user=MarcinKabat

14 Data: Czerwiec 20 2008 07:02:47
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: PowelL 

Dnia Thu, 19 Jun 2008 15:02:02 +0200, Kuba (aka cita) napisał(a):

to tak z innej beczki - co miala na celu wymiana oleju i pozostawienie
starego filtra?
W moim Bandicie w serwisówce zaleca wymianę oleju co 6 tysięcy km, wymianę
filtra co 12 tysięcy. Skoro sam producent (sprzedawca ?) zaleca taką
procedurę, to po co wychodzić przed  orkiestrę? Owszem, ja też dotąd
wymieniałem komplet filtr + olej, ale za chwilę przyjdzie czas na kolejną
wymianę i tym razem zmienię sam olej. I nie sądzę, żeby silnik na tym
ucierpiał.
A co do wypowiedzi byłego szefa Castrola, to chyba jakiś żart? Być może
lobby olejowe wciska nam kity, ale żeby aż takie ?

--
PowelL / powell{maupa}cyberia kropka pl /
Suzuki B12 [K4]

15 Data: Czerwiec 19 2008 20:11:25
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Jacot 

"Karambol"  wrote:

Kurde! a ja wlasnie wymienilem;/ -dobrze, ze tylko sam olej, filtry zostaly
stare, to moze troche tej sadzy ze starego oleju pomorze silnikowi;)

No ale ja w tym widze szanse dla nowego towaru na rynku smarnym:
buteleczki z "dodatkiem do swiezego oleju" - jak te do paliwa, ktore
niczemu nie sluza a sprzedaja sie jak talala;)

Ja tam w kazdym razie gosciowi wierze. Jesli mie pamiec nie myli w
poldku mienialem olej raz na poczatku, potem 14 lat nic no i pod
koniec a  po tej zmianie dziwnie szybko silnik stracil chec do zycia.
Jakbym nie zmienil to pewnie by przejechal nastepne 240tys bez
ruszania a tak to musialem pierscienie zmienic i popadlem w koszta.

--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://www.jacot.ath.cx/

16 Data: Czerwiec 19 2008 17:03:27
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: maverik 


Użytkownik "Arni"  napisał w wiadomości

http://www.wyhacz.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

no moze i.. ale.. ja juz sie naganialem, nie zawsze zmieniam na czas, bo tez
uwazam ze producenci przesadzaja z tymi 6 kkm, tylko ze jak wymienialem pare
razy po 2u krotnym zalecanym przebiegu producenta to silnik chodzil
minimalnie ciszej, a to juz "praktyczne" cos aby to podwazyc, na chemii sie
nie znam,

pozdr.

17 Data: Czerwiec 19 2008 19:59:42
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Alti 


Użytkownik "maverik"  napisał w wiadomoœci


Użytkownik "Arni"  napisał w wiadomości

http://www.wyhacz.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

no moze i.. ale.. ja juz sie naganialem, nie zawsze zmieniam na czas, bo
tez uwazam ze producenci przesadzaja z tymi 6 kkm, tylko ze jak
wymienialem pare razy po 2u krotnym zalecanym przebiegu producenta to
silnik chodzil minimalnie ciszej, a to juz "praktyczne" cos aby to
podwazyc, na chemii sie nie znam,

A ja mam jeszcze jedno cos....
Jaki dyrektor jeŸdzi 350kkm tym samym autem i jaka żona godzi się na to żeby
20 lat jeŸdzić tym samym autem podczas gdy jej mšż jest dyrektorem.....
Wojtek

18 Data: Czerwiec 19 2008 23:28:00
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor:

On Thu, 19 Jun 2008 19:59:42 +0200, "Alti"
wrote:


Jaki dyrektor je?dzi 350kkm tym samym autem

Szkot

i jaka żona godzi się na to żeby
20 lat je?dzić tym samym autem podczas gdy jej mšż jest dyrektorem.....

Pyra

Pozdr
newrom
--
DT 125 - czy aby nie za mocny ? :-)
Kosovo je Srbija!

19 Data: Czerwiec 20 2008 00:38:56
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Kocur57 


Użytkownik "Alti"  napisał w wiadomości

A ja mam jeszcze jedno cos....
Jaki dyrektor jeŸdzi 350kkm tym samym autem i jaka żona godzi się na to
żeby 20 lat jeŸdzić tym samym autem podczas gdy jej mšż jest
dyrektorem.....

ty mu tam w portfel nie zagladaj
- swoje licz, nie cudze


;o)
zdrowia

20 Data: Czerwiec 19 2008 22:47:23
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Kuczu 

Arni pisze:

http://www.wyhacz.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html ;)

Ja kiedys dlugo nie zmienialem oleju we frytkownicy. W koncu usmazylem w nim frytki po raz kolejny i dostalem sraczki. c.n.d.

--
Kuczu
LOUD PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C
http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

21 Data: Czerwiec 19 2008 23:27:40
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: Domino, Otwock. 


Kuczu napisal:



Ja kiedys dlugo nie zmienialem oleju we frytkownicy. W koncu
usmazylem w nim frytki po raz kolejny i dostalem sraczki. c.n.d.

Sie zaczalem zastanawiac na jakie moto mozna mowic frytkownica ;)

--
Pozdrawiam, Dominik
M900

22 Data: Czerwiec 20 2008 07:05:53
Temat: Re: zmiana oleju - dotyczy również motocykli
Autor: PowelL 

Dnia Thu, 19 Jun 2008 22:47:23 +0200, Kuczu napisał(a):

Ja kiedys dlugo nie zmienialem oleju we frytkownicy. W koncu usmazylem w
nim frytki po raz kolejny i dostalem sraczki. c.n.d.

A to nie była za duża frytkownica, jak na pierwszą ?

--
PowelL / powell{maupa}cyberia kropka pl /
Suzuki B12 [K4]

zmiana oleju - dotyczy również motocykli



Grupy dyskusyjne