zmiana rozmiaru opony i ciśnienie
1 | Data: Marzec 28 2009 16:03:36 |
Temat: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | |
Autor: zkruk [Lodz] | z 205/55/16 na 225/55/16 2 |
Data: Marzec 28 2009 16:31:27 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: red | On 2009-03-28 16:03:36 +0100, "zkruk [Lodz]" said: z 205/55/16 na 225/55/16 Zrobił siÄ bardziej miÄkki bo dowaliłeĹ sobie o ponad 2cm wiÄkszÄ ĹrednicÄ koła. Generalnie opony masz teraz za duże i przekłamanie licznika bÄdzie spore. Możesz spróbowaÄ dopompowaÄ np. do 2.5atm i zobaczyÄ jak siÄ jedzie, ale ja to bym raczej jakiĹ zamienny rozmiar wrzucił :) 3 |
Data: Marzec 28 2009 16:58:37 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: zkruk [Lodz] | red wrote: z 205/55/16 na 225/55/16 generalnie to licznik powinnien przekłamywaÄ o 3.36% (z tabelek) a wiÄc zamiast 100 bÄdzie pokazywaÄ 97 a ja majÄ c na liczniku 100, na gpsie mam 95 - wiÄc póki co mam bliżej prawdy dowalenie wiÄkszej opony było pi x oko Ĺwiadome - w sensie - mieĹci siÄ, w sensie wyglÄ da lepiej, w sensie szersza guma - koniec utraty trakcji na II a czasem III biegu ;] pytam siÄ o ciĹnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie komfortowa) czy trzeba jednak dowaliÄ wyższe ciĹnienie... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi 4 |
Data: Marzec 28 2009 17:00:56 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: zkruk [Lodz] | zkruk [Lodz] wrote: pytam siÄ o ciĹnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie opona (225) Continental ContiPremiumContact zimowe (205) to Dunlopy Wintersporty 3d (BTW: bbb. polecam) -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi 5 |
Data: Marzec 28 2009 23:35:26 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: red | On 2009-03-28 17:00:56 +0100, "zkruk [Lodz]" said: opona (225) Continental ContiPremiumContact Tak jak DoQu napisał, sporo zależy od opony. Miałem na zimÄ takie same Dunlopy w tym samym rozmiarze, teraz na lato zamieniłem na Dunlop SP Sport 9090 225/45R17 i mimo, że felga o cal wiÄksza to na dużych dziurach jeździ siÄ podobnie komfortowo, a małe dziury te letnie opony o wiele lepiej wybierajÄ i czuÄ je mniej - wiem, dziwne :) CiĹnienie teraz i przedtem 2.3 przód, 2.0 tył. Tak przy okazji, gdyby ktoĹ siÄ wahał przed zmianÄ rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogÄ z czystym sumieniem napisaÄ, że nie ma czego. Za to prowadzenie w zakrÄcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i też niższy profil i jak przyklejony jedzie. 6 |
Data: Marzec 29 2009 00:05:18 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: DoQ | red pisze: Tak przy okazji, gdyby ktoĹ siÄ wahał przed zmianÄ rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogÄ z czystym sumieniem napisaÄ, że nie ma czego. Za to prowadzenie w zakrÄcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i też niższy profil i jak przyklejony jedzie. :) Tylko musze siÄ pilnowaÄ żeby nie "załapaÄ" jakiejĹ kanciastej wyrwy czy innego krawÄżnika bo felgi zaraz siÄ krzywiÄ , albo te moje DEZENTy jakieĹ takie miÄkkie sÄ .. Pozdrawiam Paweł 7 |
Data: Marzec 29 2009 01:41:05 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: zkruk [Lodz] | DoQ wrote: red pisze: no i wizualnie lepiej to wyglÄ da... bo te moje to teraz trochÄ wysokie siÄ zrobiły przy 17" można by zejć niżej... :) bo te wszystkie zety, ozety, tezety, mizety itp sÄ miÄkkie jakoĹ nie mam do nich zaufania dlatego kupiłem oryginalne felgi Hondy... podobnie miałem kiedyĹ z felgami w Vectrze - były w stanie przeżyÄ każdÄ dziurÄ a kolega z OZetami 4 razy w sezonie letnim jeździł na prostowanie... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi 8 |
Data: Marzec 29 2009 11:46:23 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: DoQ | zkruk [Lodz] pisze: bo te wszystkie zety, ozety, tezety, mizety itp sÄ miÄkkie U mnie problem jest z zaciskami Brembo i ujemnym offsetem, pula wyboru felg mocno siÄ zawÄża niestety... no chyba żeby założyÄ fabryczne 16" które majÄ tak wyprofilowane ramiona, że omijajÄ zacisk o jakieĹ 5mm:) podobnie miałem kiedyĹ z felgami w Vectrze - były w stanie przeżyÄ każdÄ dziurÄ Oooo OZ też? A myĹlałem że bÄdÄ trwalsze :/ Pozdrawiam Paweł 9 |
Data: Marzec 29 2009 22:42:10 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: krzyss | red pisze: Tak przy okazji, gdyby ktoĹ siÄ wahał przed zmianÄ rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogÄ z czystym sumieniem napisaÄ, że nie ma czego. Za to prowadzenie w zakrÄcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i też niższy profil i jak przyklejony jedzie. No ja wlasnie mam obiekcje... jezeli roznica jest taka jak przy przejsciu z 195/65/r15 na 205/55/r16 to moge tylko powiedziec ze prowadzi sie lepiej, ale nierownosci czuc wszystkie. Nastepna opona to u mnie 225/45/r17 i poprostu boje sie zmienic bo bedzie ciagle trzeslo. Dodam jeszcze ze moje auto ma fabrycznie "sportowe zawieszenie" -- **** krzyss vel Qkill **** ===-- - A3 TDI -- -=== ==- Automat po Czipsie -== 10 |
Data: Marzec 30 2009 00:00:01 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: red | On 2009-03-29 22:42:10 +0200, krzyss said: No ja wlasnie mam obiekcje... jezeli roznica jest taka jak przy przejsciu z 195/65/r15 na 205/55/r16 to moge tylko powiedziec ze prowadzi sie lepiej, ale nierownosci czuc wszystkie. Też siÄ tego obawiałem, ponieważ jeżdżÄ dużym coupe i też jest fabrycznie utwardzony. Ale wyszło dokładnie na odwrót. Nie sprawdzałem tego, ale byÄ może te 17" felgi sÄ lżejsze, co dodatkowo działa na plus (sÄ to felgi Wolfa). Na pewno z czystym sumieniem mogÄ poleciÄ opony Dunlop SP SPORT 9090 w tym rozmiarze - na razie najlepsze opony, jakie miałem i w miarÄ rozsÄ dnej cenie. 11 |
Data: Marzec 28 2009 17:19:47 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: DoQ | zkruk [Lodz] pisze: dowalenie wiÄkszej opony było pi x oko Ĺwiadome - w sensie - mieĹci siÄ, w sensie wyglÄ da lepiej, w sensie szersza guma - koniec utraty trakcji na II a czasem III biegu ;] Ale bujac bedzie bardziej ;P pytam siÄ o ciĹnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie komfortowa) Wszystko zalezy od opony. W poprzednim autku mialem Semperity 205/60/15 i doladowanie z 2,1 do 2,4 atm. robilo z zawieszenia "deche". W obecnym jezdze na ContiSportContact3 225/45/17 napompowanymi do 2,5atm i prowadzi sie zacnie - tj. ani nie tlucze ani nie jest miekkie. Na twoim miejscu pompowalbym az do uzyskania zadowalajacego efektu, pamietajac przy tyn ze to dosc wysoki profil :) Pozdrawiam Paweł 12 |
Data: Marzec 28 2009 17:23:45 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: zkruk [Lodz] | DoQ wrote: zkruk [Lodz] pisze: ok, thx czyli dorzuce na dzieĹ dobry po 0.1 i zobaczymy co bÄdzie działo siÄ dalej -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi 13 |
Data: Marzec 28 2009 20:10:46 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | zkruk [Lodz] pisze: z 205/55/16 na 225/55/16 Masz wyższy profil i szerszą oponę. Myślę że możesz spokojnie obniżyć ciśnienie o 10% - zachowasz tą samą długość powierzchni styku z nawierzchnią co w starych oponach, a wykorzystasz 2cm szerszą oponę. 14 |
Data: Marzec 28 2009 22:05:51 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: zkruk [Lodz] | Tomasz Pyra wrote: samochód zrobił się bardziej miękki - stąd pytanie to nie tak, że uprawiam polemikę ale jesteś pewny, że mam obniżyć? to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękki a prawdopodobnie zacznę już dość intensywnie odczuwać kładzenie sie na boki opony w zakrętach... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 15 |
Data: Marzec 28 2009 22:19:19 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | zkruk [Lodz] pisze: to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękki Moze spróbuj napompować azotem? ;-) Znalazlem garść fachowych porad (piątkowo): http://pytamy.pl/question/czy-oplaca-sie-pompowac-opony-auta-azotem/1 Sorry MSPANC :) Pozdrawiam Paweł 16 |
Data: Marzec 28 2009 22:43:18 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: zkruk [Lodz] | DoQ wrote: Moze spróbuj napompować azotem? ;-) dobrze, że mam w domu butle z azotem ;) nie będę musiał płacić za poprawienie humoru...;) -- -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 17 |
Data: Marzec 29 2009 09:10:25 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | zkruk [Lodz] pisze: Tomasz Pyra wrote: No na pewno podnoszenie nie ma sensu. Powierzchnia styku opony z nawierzchnią zależy od ciśnienia w oponie (nie zależy od jej szerokości). Kupiłeś szerszą oponę - jeżeli nie obniżysz ciśnienia, to nie zwiększysz powierzchni styku z nawierzchnią, jeżeli podniesiesz ciśnienie to tą powierzchnie styku zmniejszysz. to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękki Z oponami to tak jest że im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepność. Owszem - na mniej napompowanych oponach będziesz miał wrażenie że samochód szybciej stanie się niestabilny, ale mimo to będziesz w stanie przejechać zakręt z wyższą prędkością i lepiej hamować. Wadą obniżania ciśnienia jest wzrost oporów toczenia, czyli zużycia paliwa. 18 |
Data: Marzec 29 2009 11:42:13 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze: Kupiłeś szerszą oponę - jeżeli nie obniżysz ciśnienia, to nie zwiększysz powierzchni styku z nawierzchnią, jeżeli podniesiesz ciśnienie to tą powierzchnie styku zmniejszysz. Ale opona to nie balon ktory rozciaga sie w dowolnym punkcie przy zwiekszaniu cisnienia. Wielu producentów samochodów przypomnina o dopompowaniu opon jeśli masz zamiar przekraczać wyższe prędkości, np do 2.7bara przy prędkościach powyżej 210km/h jak jest u mnie. Sugerujesz że zależy im na zmniejszeniu powierzchni styku i wykolegowaniu klienta na tamten świat? to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękkiZ oponami to tak jest że im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepność. A to juz jakies ludowe legendy ;-) To sie nazywa precyzją kierowania i jest jednym z wielu istotnych parametrów oceny jakości opony. Owszem - na mniej napompowanych oponach będziesz miał wrażenie że samochód szybciej stanie się niestabilny, ale mimo to będziesz w stanie przejechać zakręt z wyższą prędkością i lepiej hamować. Test łosia na wysokich niedopompowanych oponach?? Nie dziekuje;) Wadą obniżania ciśnienia jest wzrost oporów toczenia, czyli zużycia paliwa. I zwiększenie temp. Pozdrawiam Paweł 19 |
Data: Marzec 29 2009 13:52:52 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: red | On 2009-03-29 11:42:13 +0200, DoQ said: WadÄ obniżania ciĹnienia jest wzrost oporów toczenia, czyli zużycia paliwa. A także znaczne przyĹpieszenie zużycia opon. Generalnie nie wolno jeździÄ z niższym ciĹnieniem niż takie jakie zaleca producent pojazdu, ew. opon. Tutaj trochÄ wiÄcej: http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedziec/Jakie_cisnienie_w_oponach_,1,66,40.html 20 |
Data: Marzec 29 2009 14:36:50 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: zkruk [Lodz] | red wrote:
ale cisnienie podane przez producenta dotyczy opony w danym rozmiarze jak zmieniasz rozmiar to jest szansa, że zmienia siÄ ciĹnienie... pytanie w którÄ stronÄ i o ile... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Ĺodzi 21 |
Data: Marzec 29 2009 15:10:30 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: DoQ | zkruk [Lodz] pisze: ale cisnienie podane przez producenta dotyczy opony w danym rozmiarze PodpierajÄ c siÄ mojÄ instrukcjÄ obsługi samochodu, dla kilku wariantów silnikowych sÄ rzecz jasna różne wielkoĹci ogumienia tj: 205/60/15 205/50/16 opona zimowa do mocniejszej wersji 215/55/16 letnia opona do j/w. Dla _wszystkich_ opcji, mimo roznicy szerokosci i profilu producent zaleca 2,4bara, z dodatkowym zastrzeżeniem 2,7 dla duzych predkosci przy 215/55/16 . Pozdrawiam Paweł 22 |
Data: Marzec 29 2009 19:29:48 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: PodpierajÄ c siÄ mojÄ instrukcjÄ obsługi samochodu, dla kilku wariantów silnikowych sÄ rzecz jasna różne wielkoĹci ogumienia tj: Tylko tu masz zaledwie symbolicznÄ różnicÄ szerokoĹci.- w Corolli która oferowana była na oponach od 155 do chyba 195 wÄższe opony należy pompowaÄ bardziej. Czasem jest nawet tak, że szersze opony producent zaleca pompowaÄ bardziej, ale to dlatego że te zazwyczaj sÄ oferowane na wiÄkszych felgach, opony majÄ niższy profil i trzeba je dopompowaÄ żeby siÄ felgi nie obijały o krawÄżniki. Można jeszcze zwróciÄ uwagÄ że znacznie wÄższe dojazdówki producent zaleca pompowaÄ do wyższego ciĹnienia. 23 |
Data: Marzec 29 2009 19:42:41 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze:
Raptem "jeden rozmiar" mniej niż omawiany przypadek. Czasem jest nawet tak, że szersze opony producent zaleca pompowaÄ bardziej, ale to dlatego że te zazwyczaj sÄ oferowane na wiÄkszych felgach, opony majÄ niższy profil i trzeba je dopompowaÄ żeby siÄ felgi nie obijały o krawÄżniki. Akurat nie w tym przypadku. Poza tym nie wmowisz mi ze producent bedzie "ratowal felgi" klienta kosztem rzekomo gorszej trakcji :) Można jeszcze zwróciÄ uwagÄ że znacznie wÄższe dojazdówki producent zaleca pompowaÄ do wyższego ciĹnienia. Taaa, a lanego ogumienia nie trzeba pompowac wcale :P Pozdrawiam Pawel 24 |
Data: Marzec 29 2009 20:10:17 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: Artur MaĹlÄ
g | Tomasz Pyra pisze: DoQ pisze: Tak, ciekawa interpretacja :) http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ceef80a9741452e0.html http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/aba01a437b3ccb57.html -- Jutro to dziĹ - tyle że jutro. 25 |
Data: Marzec 29 2009 22:02:48 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: Tomasz Pyra | Artur MaĹlÄ
g pisze: Tylko tu masz zaledwie symbolicznÄ różnicÄ szerokoĹci.- w Corolli która oferowana była na oponach od 155 do chyba 195 wÄższe opony należy pompowaÄ bardziej. No w zwiÄ zku z wÄ tkiem (czyli zmiana szerokoĹci opony bez zmiany profilu), to ja w tej tabeli widzÄ dwie opony 155SR13 i 165SR13 (góra tabel) - wÄższe 155 producent jednak zaleca pompowaÄ _bardziej_. To co pisałem opierałem na informacji na tabeli (AFAIR Michelina) która wisi u gumiarza u którego zmieniam opony. 26 |
Data: Marzec 29 2009 22:22:05 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: Artur MaĹlÄ
g | Tomasz Pyra pisze: No w zwiÄ zku z wÄ tkiem (czyli zmiana szerokoĹci opony bez zmiany profilu), to ja w tej tabeli widzÄ dwie opony 155SR13 i 165SR13 (góra tabel) - wÄższe 155 producent jednak zaleca pompowaÄ _bardziej_. SkÄ d wiedziałem, że tak zareagujesz? Gdzie te magiczne 10%? JakoĹ reszta tabeli temu zaprzecza. To co pisałem opierałem na informacji na tabeli (AFAIR Michelina) która wisi u gumiarza u którego zmieniam opony. No widzisz, a ja odgrzebałem oryginalnÄ ksiÄ żeczkÄ od rolki i zrobiłem skan. -- Jutro to dziĹ - tyle że jutro. 27 |
Data: Marzec 29 2009 23:06:12 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: Tomasz Pyra | Artur MaĹlÄ
g pisze: Tomasz Pyra pisze: Pewnie dlatego że tak właĹnie jest tam napisane? Jak byk stoi, że oponÄ 165 należy pompowaÄ słabiej niż oponÄ 155 o tym samym profilu. Gdzie te magiczne 10%? Ale jakie magiczne 10%? JakoĹ reszta tabeli temu zaprzecza. Poza tymi z góry owszem - ciĹnienia sÄ takie same dla różnych opon, tylko tam jest jednak spory miszmasz z różnymi profilami i indeksami noĹnoĹci. Raczej napisano to tak żeby nie komplikowaÄ sprawy użytkownikowi, bo oczywiĹcie że szerszej oponie nic siÄ nie stanie jeżeli napompowaÄ jÄ tak samo jak wÄ skÄ - po prostu nie wykorzysta siÄ jej zalet. 28 |
Data: Marzec 30 2009 00:04:52 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: red | On 2009-03-29 23:06:12 +0200, Tomasz Pyra said: Jak byk stoi, że oponÄ 165 należy pompowaÄ słabiej niż oponÄ 155 o tym samym profilu. Zależy jak to rozumieÄ. Ten sam profil w sensie bezwzglÄdnej wartoĹci tego parametru, czy ten sam profil jako ta sama wysokoć. 29 |
Data: Marzec 30 2009 00:06:27 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: Tomasz Pyra | red pisze: On 2009-03-29 23:06:12 +0200, Tomasz Pyra said: profil wzglÄdem szerokoĹci - o takiej właĹnie zmianie pisał zkruk zmieniajÄ c 205/55 na 225/55 30 |
Data: Marzec 30 2009 00:16:54 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: red | On 2009-03-30 00:06:27 +0200, Tomasz Pyra said: profil wzglÄdem szerokoĹci - o takiej właĹnie zmianie pisał zkruk zmieniajÄ c 205/55 na 225/55 To nie wiem gdzie to w tej tabelce wyczytałeĹ. zkruk zmienia jednoczeĹnie szerokoć i wysokoć, w tej tabelce można tylko 1 taki sam przykład wyciÄ gnÄ Ä: Na 1 kartce: 175/65R14 82H - 2,7 185/65R14 86H - 2,8 Na 2 kartce: 175/65R14 82H - 2,5 185/65R14 86H - 2,5 Innych takich przykładów tam nie ma, że bezwzglÄdna wartoć profilu jest taka sama, a szerokoć siÄ zmienia. 31 |
Data: Marzec 30 2009 09:02:25 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: Tomasz Pyra | red pisze: On 2009-03-30 00:06:27 +0200, Tomasz Pyra said: A gdzie to tam jest? Jedyne miejsce gdzie coĹ takiego widzÄ, to tam po drodze zmieniła siÄ wersja samochodu: "4A-FE" to AFAIR 110KM i trochÄ ciÄższy przód, a "4E-FE" to 86KM. Innych takich przykładów tam nie ma W pierwszych dwóch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. 32 |
Data: Marzec 30 2009 11:05:48 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: red | On 2009-03-30 09:02:25 +0200, Tomasz Pyra said: A gdzie to tam jest? 30kg różnicy na całym samochodzie, wiÄc w tym jednym przypadku też by siÄ mogło ciĹnienie zmieniÄ, a jest takie samo, a w drugim o cały 0.1 :) W pierwszych dwóch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. A fakt, tego nie zauważyłem, nawet nie wiem jaki to ma profil dlatego nie zwróciłem uwagi. 33 |
Data: Marzec 30 2009 23:21:12 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciĹnienie | Autor: Tomasz Pyra | red pisze: W pierwszych dwóch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. "S" to profil "standardowy", wynosi chyba 80 albo 82, czy coĹ koło tego. 34 |
Data: Marzec 29 2009 19:22:58 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Tomasz Pyra pisze: Chodzi o zmniejszenie ugięcia opon, co pośrednio zmniejsza temperaturę i zużycie opon. Ale jeżeli montujesz o 10% większą (w każdą stronę) oponę i o 10% zmniejszasz ciśnienie, to ugięcie pozostaje na niezmienionym poziomie, więc opona nie będzie się nagrzewać bardziej niż oryginalna. Zalecenie zwiększania ciśnienia przy jeździe z dużą prędkością ma na celu ograniczenie temperatury opon, ale jest to okupione gorszą trakcją - 2.7bar na zimno to będzie coś około 3.3bar na rozgrzanej szybką jazdą oponie i znacznie słabsza przyczepność. to spowoduje, że samochód stanie się jeszcze bardziej miękkiZ oponami to tak jest że im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepność. Po zwiększeniu przyczepności samochód trudniej się prowadzi - kładzie się w zakrętach, nurkuje przy hamowaniu, znacznie zmienia się nacisk przód/tył. Po założeniu dobrych slicków samochód może zacząć jeździć na 2 kołach albo i podeprzeć się dachem na zakręcie. To sie nazywa precyzją kierowania i jest jednym z wielu istotnych parametrów oceny jakości opony. Owszem, ale to wpływa raczej na odczucia kierowcy niż osiągi. Samochód na mocno napompowanych oponach prowadzi się pewniej, ale nigdy nie dogonisz kogoś kto jedzie na lekko niedopompowanych. Owszem - na mniej napompowanych oponach będziesz miał wrażenie że samochód szybciej stanie się niestabilny, ale mimo to będziesz w stanie przejechać zakręt z wyższą prędkością i lepiej hamować. A spróbuj - pojedziesz sporo szybciej niż na mocniej napompowanych. W sporcie ludzie pompują tylko tyle żeby opona nie spadła z felgi (a i tak zdarza się że spadnie). Tu nic mądrzejszego się nie wykombinuje - im większa powierzchnia styku tym lepiej. Dlatego w F1 jeżdżą na oponach napompowanych 1.2-1.3bar, chociaż z pewnością fajniej i mniej gumowo by się prowadził bolid z oponami napompowanymi mocniej. Tyle tylko że by jechał wolniej. 35 |
Data: Marzec 29 2009 20:04:08 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze: Zalecenie zwiększania ciśnienia przy jeździe z dużą prędkością ma na celu ograniczenie temperatury opon, ale jest to okupione gorszą trakcją - 2.7bar na zimno to będzie coś około 3.3bar na rozgrzanej szybką jazdą oponie i znacznie słabsza przyczepność. Ciekawe bo tutaj twierdzą inaczej: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=2 http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=3 Podobne spostrzeżenia wyniosłem z własnych doświadczeń, więc delikatnie rzecz ujmując pozwól że będę miał inne zdanie na ten temat :P Tu nic mądrzejszego się nie wykombinuje - im większa powierzchnia styku tym lepiej. Nawet nie siedziałem za kierownicą bolidu F1, więc trudno mi stwierdzić czy jest on "gumowy w prowadzeniu - jednak dziwi mnie porównywanie przez ciebie opon F1 z cywilnymi. Choć ty pewnie nie jedno kółko już takim wykręciłeś eksperymentując z ciśnieniami oraz ogumieniem, dlatego śmiało dzielisz się z nami spostrzeżeniami :) Pozdrawiam Paweł 36 |
Data: Marzec 29 2009 21:54:15 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Tomasz Pyra pisze: Oni tu napompowali oponę 1.3 bar zamiast zalecanych 2 bar, bez zmiany szerokości opony. 30% mniej to już sporo za mało. Żeby to miało związek z wątkiem powinni zamiast tych 225/50 założyć 295/50, wtedy zmniejszyć ciśnienie o 30% i porównać. Mi się najszybciej jeździło Corollą na ciśnieniu o 10-15% mniejszym niż zalecane... 30% to nawet nie sprawdzałem, bo to już flaki i duże ryzyko uszkodzenia opony. http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=3 Woda to jeszcze inna bajka. Na głębokiej wodzie wysokie ciśnienie i mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią może mieć podobne zalety jak wąskie opony które są mniej podatne na aquaplanning. Podobne spostrzeżenia wyniosłem z własnych doświadczeń, więc delikatnie rzecz ujmując pozwól że będę miał inne zdanie na ten temat :P Czyli mocniejsze pompowanie opon ma same zalety - skoro samochód lepiej się trzyma drogi, jest cichszy, mniejsze zużycia paliwa i opon? Bo gdyby miało być lepiej na bardziej napompowanych, to dlaczego producent zaleca dopompowanie opon bardziej jeżeli zamierzamy przekraczać podczas jazdy prędkość np. 200km/h? Gdyby bardziej napompowane opony miały lepiej jeździć, to przecież zalecałby mocniejsze pompowanie również i przy mniejszych prędkościach. Przekładam dość często w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widzę że 135 potrzebują być napompowane o te 20-30% bardziej. Bo przy ciśnieniu na którym opony 175 jeżdżą bardzo dobrze, to opony 135 na pierwszy rzut oka widać że są niedopompowane. 37 |
Data: Marzec 29 2009 23:28:35 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze: Czyli mocniejsze pompowanie opon ma same zalety - skoro samochód lepiej się trzyma drogi, jest cichszy, mniejsze zużycia paliwa i opon? Bo gdyby miało być lepiej na bardziej napompowanych, to dlaczego producent zaleca dopompowanie opon bardziej jeżeli zamierzamy przekraczać podczas jazdy prędkość np. 200km/h? Bo tak twarde opony pogarszaja jednak komfort i skracaja żywotność elementów zawieszenia? Tym bardziej że nie kazdy codziennie musi przekraczac 200? Przekładam dość często w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widzę że 135 potrzebują być napompowane o te 20-30% bardziej. A indeks nośności tych 135 jest taki sam jak 175tek? Pozdrawiam Paweł 38 |
Data: Marzec 29 2009 23:55:01 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Tomasz Pyra pisze: I tylko tyle? Sądzisz że nie ma żadnego wpływu na przyczepność to, czy jadę z ciśnieniem 2.5, czy może 3.0 atm (bo będę za godzinę szybko jechał autostradą)? A jeśli jest to jaki? Przekładam dość często w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widzę że 135 potrzebują być napompowane o te 20-30% bardziej. A nie wiem, samochód waży jakieś 700kg, więc na indeks nośności jakoś nawet nie zwróciłem uwagi. Jeżeli na oponę napompowaną 2atm działa nacisk 300kg, to ta opona będzie miała powierzchnie styku z nawierzchnią 150cm^2. Jeżeli opona ma szerokość 17.5cm, to będzie to placek o kształcie mniej-więcej prostokąta o rozmiarze 17.5x8.5cm. Jeżeli opona ma szerokość 13.5cm, to będzie to placek 13.5x11.1cm. Czyli patrząc z boku, opona 135 będzie bardziej spłaszczona od dołu. Żeby nie była bardziej spłaszczona trzeba ją dopompować. 39 |
Data: Marzec 30 2009 07:48:08 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze: I tylko tyle? Nie rozumiem pytania i skad sie wziely roznice 0,5atm. A indeks nośności tych 135 jest taki sam jak 175tek?A nie wiem, samochód waży jakieś 700kg, więc na indeks nośności jakoś nawet nie zwróciłem uwagi. No widzisz kombinujesz, a nie bierzesz pod uwage podstawowych parametrów. Opona 175/70/13 mimo tej samej wysokości będzie zachowywała się zupełnie inaczej niż 205/60/15 z racji dużo mniejszej nośności. Ta druga będzie miała grubsze ścianki i dużo sztywniejszą konstrukcję. Bardziej obrazowo rzecz ujmując: jakbyś sobie założył opony z Jelcza to byś ich wogole nie musiał pompować i to bynajmniej nie dlatego że są dużo szersze niż 135. Pozdrawiam Paweł 40 |
Data: Marzec 30 2009 09:13:02 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Tomasz Pyra pisze: Z tabelki od Corolli którą wrzucił Artur. Do 160km/h producent zaleca pompować 2.5, powyżej 160km/h zaleca 3.0. Ale nim się rozpędzimy do tych 160km/h to taka różnica w ciśnieniu ma spory wpływ na przyczepność. To jest coś za coś - pompuje się 3.0 dzięki czemu pewnie opona się powyżej tych 160 nie rozleci, ale będzie miała gorszą przyczepność 41 |
Data: Marzec 29 2009 20:15:38 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: zkruk [Lodz] | Tomasz Pyra wrote: A spróbuj - pojedziesz sporo szybciej niż na mocniej napompowanych. tyle, że w sporcie agresywne branie zakrętów powoduje, że opona kładzie się jeśli nie jest mocniej napompowana i powietrze jeszcze bardziej z niej schodzi dlatego zwykle cisnienia na torze są wyższe od drogowych - przynajmniej tak z moich doświadczeń wynika... ale doświadczeń niewiele - więc nie będę się wymądrzał...
ale może same scianki opony są dużo bardziej sztywne... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi |